به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش روز دوشنبه، 6 اسفند 1403 در آیین گشایش کانون علوم و فناوریهای نوین ایران که در سالن غدیر مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با بیان اینکه مربیان عاشق، هنرمند و دلسوز بالاترین سرمایه کانون هستند، از زحمات مدیرعامل کانون تشکر کرد و گفت: آقای علامتی و همکارانش بخش جدیدی را در کانون به نام کانون علوم و فناوریهای نوین تاسیس کردند.
کانون علوم و فناوریهای نوین باید به دل روستاها برود
او ضمن تبریک راهاندازی کانون علوم و فناوریهای نوین ایران تصریح کرد: امیدوارم نقشه راه خوبی طراحی کنید که کودکان و نوجوانان ما با فضاهای علمی و ابزارهای علمی جدید آشنا شوند و بتوانند تخصص پیدا کنند. شناخت نسبی کودک و نوجوان و مواجهه با تحولات علمی و فناورانه ضروری است. اگر در این زمینه هدفمندانه عمل کنیم، زودتر و بهتر به مقصد میرسیم. ضمن اینکه مربیان هم باید به این ابزار توانمند شوند.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امیدوارم کانون علوم و فناوریهای نوین ایران تنها در ساختار ملی باقی نماند بلکه در میدان عمل در استانها نقش، جایگاه و برنامههایش تعریف شود و اتفاقهای مبارکی در سطح استانها رخ دهد. باید این کانون را در ابعاد مختلف به دل روستاها ببریم. یکی از رویکردهای رئیس جمهور توسعه عدالت آموزشی است. کانون باید برای توسعه عدالت آموزشی نقشه راهی مشخص و ترسیم کند.
کاظمی مهمترین ماموریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تربیت دانست و اظهار داشت: دوران طلایی کودکان و نوجوانان برای شکلگیری تربیت و هویت، دوران بینظیر و بیبدیلی است. کانون سالها قبل از انقلاب شکل گرفت و از ابتدای انقلاب جزو بخشهای مهم تربیتی و موثر حوزه کودک و نوجوان است. با این حال خلا بزرگی در حوزه تعلیم و تربیت وجود دارد زیرا کانون نمیتوانست این جامعه بزرگ را پوشش دهد.
نقش کانون در شناسایی،کشف و شکوفایی استعدادها بیبدیل است
وی با بیان اینکه سه میلیون مخاطب کودک در کشور داریم، از تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خبر داد و افزود: هدفگذاری کردیم که این سازمان مسیر خوبی طی کند و بتواند ضریب نفوذ و پوشش ۱۰۰ درصدی داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جایگاه کانون پرورش فکری کاملا متفاوت است، بیان کرد: در کانون فعالیتهای اختیاری و داوطلبانه شکل میگیرد. نقشی که کانون در شناسایی و کشف استعدادها و رشد و پرورش آنها دارد، آموزش و پرورش ندارد. کانون ابزار، امکانات، نگاه و تولیداتی دارد و طبیعتا سازمان تعلیم و تربیت کودک با کانون فاصله معناداری دارد.
ضرورت آمادهسازی کودکان و نوجوانان برای استفاده از ابزارهای نوین
کاظمی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودک و نوجوان جایگزینی ندارد، عنوان کرد: با تغییرات پی در پی که در فضای تحولات جامعه جهانی ایجاد میشود و فناوریهای جدید که پیش روی کودک و نوجوان قرار دارد باید کودکان و نوجوانان را برای استفاده از ابزارهای نوین آماده کنیم. بر این اساس هیچ جا بهتراز کانون نیست که دست به نوآوری و خلاقیت متناسب با نسل جدید بزند.
سخنرانی حامد علامتی، مدیر عامل کانون پرورش فکری، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی و دکتر حسین شهرابی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت دانش بنیاد امید فضا، رونمایی از سند و تمبر کانون علوم و فناوریهای نوین ایران، تقدیر از کوروش پارسی نژاد از اساتید هنر و حازم فریپور از پیشکسوتان تعلیم و تربیت، فیزیکدان و مخترع، اجرای سرود از گروه ابنا الخمینی، پخش کلیپ گنبد مینا و برنامه آزمایش علمی از سجاد فریپور از جمله برنامههای افتتاحیه کانون علوم و فناوریهای نوین ایران بود.
بخش نمایشگاهی آیین افتتاح کانون علوم و فناوریهای نوین ایران نیز با حضور ۱۷ نهاد و شرکت برگزار شد.
کانون علوم و فناوریهای نوین ایران با همکاری ادارهکل آموزش و پژوهش کانون، مرکز علوم و نجوم کانون استان تهران، انتشارات کانون و ادارهکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف تعامل با حلقههای میانی علمی مانند نهادهای علمی، دانشگاهها، ستادهای علمی معاونت علمی ریاست جمهوری و موسسههای علمی گشایش یافت.