اسباب‌بازی یک ابزار، چند کارکرد

یک روان‌شناس بالینی گفت: اسباب‌بازی فقط یک ابزار برای بازی نیست بلکه کارکردهای فراوانی برای آموزش، ارتقای قوای ذهنی و حتی درمانی دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حمید فرزادی با بیان این‌که اسباب‌بازی غذای ذهن کودک است، ادامه داد: یک اسباب‌بازی هدف‌مند می‌تواند نقش زیادی در افزایش اطلاعات و ارتقای فکری و ذهنی کودک داشته باشد و بر همین اساس اهمیت تهیه اسباب‌بازی استاندارد دو چندان می‌شود.
وی به نقش اسباب‌بازی در بحث درمان اشاره و اظهار کرد: بازی درمانی مبحثی کاربردی در روان‌شناسی حوزه کودک است که پایه و ابزار آن اسباب‌بازی است. این نوع از درمان کمک می‌کند که کودک هیجان‌های منفی و تعارض‌های روانی خود را تخلیه کند.
فرزادی با تاکید بر این‌که بازی و اسباب‌بازی فقط مخصوص کودکان نیست و برای رده‌های سنی بالاتر هم توصیه می‌شود، افزود: علاوه بر این‌که بازی برای بزرگ‌سالان نیز جنبه سرگرمی و حتی تخلیه هیجانات دارد برای سالمندان نیز توصیه می‌شود، مثلا به سالمندانی که در معرض آلزایمر هستند توصیه می‌شود که حتما از بازی‌هایی که باعث افزایش قوای ذهنی می‌شود، استفاده کنند.
این روان‌شناس ادامه داد: ورزش‌های فکری علاوه بر این‌که برای کودکان با توجه به رده سنی‌شان مورد تاکید است، مسلما برای نوجوانان، جوانان و حتی بزرگ‌سالان نیز توصیه می‌شود و این موضوع اهمیت بازی و برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره ملی اسباب‌بازی را به خوبی نشان می‌دهد.
فرزادی به افزایش تنوع و خلاقیت در حوزه ساخت و تولید اسباب‌بازی در سال‌های اخیر اشاره و اظهار می‌کند: تنوع در حوزه ساخت اسباب‌بازی در سال‌های اخیر رو به رشد بوده و نشان از افزایش کیفیت آن‌ها دارد با این حال نکته مهم در این حوزه، ساخت اسباب‌بازی هدفمند برای کودکان خاص، کودکان توان‌یاب و با نیاز‌های ویژه است.
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی، به مدت پنج روز از ساعت 14 تا 22 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.