عروسک پوچانک به جشنواره اسباب‌بازی آمد

کودکان و نوجوانان ضمن آشنایی با عروسک‌های بومی سیستان و بلوچستان می‌توانند ساخت این عروسک‌ها را در سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی تجربه کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سمیه سرگزی مربی مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زاهدان به عنوان نماینده‌ی استان خود عروسک‌های بومی و محلی سیستان و بلوچستان را به مخاطبان معرفی می‌کند.
وی طی یک گفت‌وگو به معرفی اسباب‌بازی‌های بومی استان خود پرداخت: «پوچانک، نخودک و اسبک اسباب‌بازی‌های بومی استان سیستان و بلوچستان هستند. نخودک عروسک کوچکی است که با نخود و یک چوب خلالی ساخته می‌شود. کودک می‌تواند روی صورت نخود نقاشی بکشد و با پارچه‌ی کوچکی برای آن چادر دست کند. این عروسک صرفاً برای بازی ساخته می‌شده است.
او درعین حال با بیان این‌که عروسک پوچانک روایت دیگری دارد توضیح داد: این عروسک برای زنانی ساخته می‌شد که بچه‌دار نمی‌شدند. عروسک را به شکل یک نوزاد درست می‌کردند. سر یک چوب پارچه می‌بستند و او را قنداق پیچ می‌کردند. طبق افسانه‌ها این عروسک دعای مادران را مستجاب می‌کرده است و آن‌ها بعد از زایمان نیز به عنوان محافظ عروسک را در کنار فرزندشان می‌گذاشتند. در واقع این عروسک، یک الهه‌ی بارداری بوده است.»
نماینده‌ی سیستان و بلوچستان در جشنواره اسباب‌بازی در مورد دیگر عروسک بومی سیستان و بلوچستان این‌طور گفت: «اسبک از چوب گز ساخته می‌شود. چوبی ال مانند را با پارچه می‌بستند و روی آن جوراب می‌کشیدند و به شکل اسب نقاشی می‌کردند تا برای پسربچه‌ها اسبی ساخته شود.»
وی درباره‌ی ویژگی این اسباب‌بازی‌ها گفت: «همان‌طور که مشخص است از امکانات بومی در ساخت این ابزارها استفاده می‌شده است. چوب گز، نخود که کاشت استان بود و همچنین پارچه‌های به جا مانده از خیاطی زن‌ها، یا حتی استفاده از جوراب‌هایی که لنگه‌ی آن‌ها گم شده است. این عروسک‌ها علاوه بر سادگی، خلاقیت را در بچه‌ها افزایش می‌دهند. و هر سه به عنوان عروسک بومی محلی ثبت شده‌اند.»
سرگزی از تجربه‌ی حضور خود در این جشنواره نیز سخن گفت: «خوشبختانه غرفه‌ی ما با استقبال خوبی روبرو بوده است. در هر روز حدود 150 نخودک ساخته شده است و حدود 50 اسبک و برپایی این نمایشگاه سبب خرسندی است چرا که این حرکت زنده کننده‌ی سنت‌هاست.»
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا 28 مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب ادامه دارد.