هفته‌های دوستی، پیوندهای کودکان ایران و جهان را محکم‌تر می‌کند

ایجاد پیوندهای دوستی و محبت میان کودکان و نوجوانان کشورهای مختلف از چنان اهمیتی برخوردار است که هیچ دولتی نمی‌تواند از برنامه‌ریزی برای آن چشم‌پوشی کند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این سخن را مرتضی حیدری مدیر هماهنگی امور استان‌ها و نماینده مدیرعامل کانون در آیین گشایش دومین اردوی منطقه‌ای کودکان و نوجوانان لبنانی در اردوگاه دلگشای کانون در شهر چالوس عنوان کرد و با اشاره به تاکیدهای فراوان دین مبین اسلام به ایجاد پیوند دوستی بین ملل مختلف افزود: کانون نزدیک به 10 سال است که با برنامه ریزی ویژه، پروژه‌ی هفته‌های دوستی را با کشورهای مختلف جهان برگزار می‌کند و تاکنون در 50 برنامه‌ی هفته دوستی شرکت کرده است.
حیدری در ادامه با بیان این که انگلستان، ترکیه، ارمنستان، بنگلادش، هندوستان، سوئد و... از جمله این کشورها هستند که کانون با آن‌ها هفته دوستی را برگزار کرده است از همکاری‌های بلند مدت کانون در قالب این هفته‌های دوستی با دیگر کشورها خبر داد و افزود: گاهی هفته‌های دوستی، مانند پروژه تبادل فرهنگی دو کشور ایران و هلند به برنامه‌های بزرگی تبدیل می‌شوند که توسط دو طرف برگزار کننده تا چندین سال ادامه پیدا می‌کند.
112 دختر کودک ونوجوان لبنانی عضو موسسه‌ی کشافه‌المهدی (پیشاهنگی) طی یک هفته میهمان اردوی‌های تابستانی کانون هستند و در این مدت به شهرهای قم، چالوس و مشهد سفر کرده‌اند.
در این میان مسوول برگزاری اردوی کودکان و نوجوانان لبنانی در ایران توضیح داد : ما وظیفه‌ی خود می‌دانیم با کشورهای آسیایی به ویژه کشورهای مسلمان این برنامه‌ها را اجرا کنیم که برنامه‌ی حضور کودکان و نوجوانان موسسه‌ی کشافه‌المهدی (پیشاهنگی) کشور لبنان از آن پروژه‌های بلند مدت است که با توجه به توافق بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران و این موسسه‌ی لبنانی اجرا می‌شود.
مرتضی حیدری گسترش همکاری‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مسلمان به خصوص کشور لبنان را موجب نگرانی دشمنان و رژیم صهیونیستی دانست و تاکید کرد در کانون این فعالیت‌ها را با آخرین توان خود ادامه خواهیم داد.
بر اساس این گزارش دختران شرکت کننده در این اردو از روز اول مرداد به مشهد مقدس رفته‌اند تا بارگاه نورانی حضرت امام رضا(ع) را زیارت کنند.

ورود به ایران، سفر به قم
کودکان ونوجوانان لبنانی که همراه مربیان خود در ایران حضور دارند روز 29 تیر وارد ایران شدند و بلافاصله به شهر مقدس قم رفتند و حرم حضرت فاطمه معصومه (س) را زیارت کردند.
در جریان زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) توسط میهمانان، حجت‌‌الاسلام محمد جعفر طبسی محقق و استاد حوزه پیرامون پیشینه‌ی شهرقم و شخصیت گهربار حضرت معصومه(س) به زبان عربی برای حاضران سخنرانی کرد.
در قم همچنین مراسمی رسمی برای استقبال از میهمانان لبنانی در سالن اجتماعات خانه‌ی معلم این شهر برگزار شد.
در این مراسم پرچم دو کشور توسط کودکان و نوجوانان حرکت داده شد و مسوولان ایرانی و لبنانی از اهداف این سفر سخن گفتند.
در ادامه‌ی این مراسم علی صدر یکی از مسوولان مسوول موسسه‌ی کشافه‌المهدی (پیشاهنگی) کشور لبنان با بیان این که مردم ایران سر مشق مردم لبنان و مجاهدان لبنانی هستند از همکاری صمیمانه کانون با این موسسه خبر داد و از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ـ که با پی‌ریزی چنین همکاری‌هایی نقشی اساسی در بهتر شناساندن جمهوری اسلامی ایران به کودکان و نوجوانان لبنانی فراهم می‌کند ـ تشکر کرد.
پس از اهدای هدایایی به رسم یادبود از سوی دو طرف، میهمانان به زیارت جمکران رفتند.

نثار گل بر حرم بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران
کودکان و نوجوانان لبنانی عضو موسسه‌ی کشافه‌المهدی (پیشاهنگی) کشور لبنان با حضور در مرقد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و نثار گل، با روح بلند امام راحل (ره) تجدید میثاق کردند.
آنان در این مراسم با ادای احترام به مقام والای معمار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان‌های بنیان گذار نظام جمهوری اسلامی، تجدید بیعت و بر استمرار آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران تأکید کردند.

دختران لبنانی در چالوس
به محض ورود میهمانان لبنانی به اردوگاه دلگشا کانون در بخش عباس‌آباد چالوس، مراسمی رسمی برای استقبال از این کودکان و نوجوانان برگزار شد.
خوش‌آمدگویی و چاووشی خوانی نوجوانان مازندرانی با پوشش محلی به دو زبان مازنی و عربی و پخش نماهنگی از فعالیت‌های موسسه‌ی کشافه‌المهدی از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

دختران لبنانی در کارگاه‌های ادبی کانون
دختران لبنانی با حضور در کارگاه ادبی قصه نویسی، قصه‌های نیمه تمام ایرانی را کامل کردند.
فاطمه نعمتی مربی ادبی کانون استان مازندران و مسوول برگزاری این برنامه گفت: در این کارگاه دو قصه نیمه تمام ایرانی که به زبان عربی ترجمه شده بود در اختیار بچه‌های شرکت کننده قرار گرفت و آن‌ها با توجه به خلاقیت خود قصه‌ها را کامل کردند.
وی در ادامه افزود : در پایان برگزاری این کارگاه 105 اثر توسط کودکان و نوجوانان لبنانی کامل و نوشته شد که پس از بررسی توسط مژده پاک سرشت داور این کارگاه از هر گروه سنی دو اثر به عنوان اثرهای موفق معرفی شدند.
در حاشیه‌ی برگزاری این کارگاه عابدین فقیه نصیری معاون فرماندار شهرستان عباس آباد با حضور در این برنامه از فعالیت مربیان کانون مازندران برای کودکان و نوجوانان عضو موسسه‌ی کشافه‌المهدی (پیشاهنگی) لبنان دیدن کرد و به میهمانان خوش‌آمد گفت.
 
شادمانی کودکان و نوجوانان لبنانی در جنگل‌های مازندران
کودکان و نوجوانان لبنانی شرکت کننده در اردوی تابستانی کانون در جنگل‌های سرسبز نمک آبرود مازندران هم صدا با بچه‌های ایرانی فریاد شادمانی سر دادند.
112 دختر کودک و نوجوان عضو موسسه‌ی کشافه‌المهدی (پیشاهنگی) لبنان در کنار مربیان خود و مربیان کانون با خواندن شعرهای کودکانه با موضوع‌های دعای خیر برای مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و رهبر مقاومت لبنان سید حسن نصرالله، نابودی اسرائیل را بر فراز جنگل‌های شمال ایران یک صدا فریاد زدند.
کودکان و نوجوانان لبنانی در این اردوی تابستانی زیارت رهبر بزرگ شیعیان جهان حضرت آیت الله خامنه‌ای را یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای خود عنوان کردند و افزودند از این که کودکان و نوجوانان ایرانی به راحتی می‌توانند رهبر فرزانه‌ی خود را زیارت کنند به آن‌ها غبطه می‌خوریم و امیدواریم که ما هم ایشان را زیارت کنیم.
در ادامه‌ی این برنامه کودکان و نوجوانان لبنانی با حضور در آرامگاه امام‌زاده سید عبدالوافی از نوادگان امام زین‌العابدین (ع) و زیارت این بارگاه در گلزار شهدای کلارآباد از توابع شهر عباس آباد حضور یافتند و بر مزار آن‌ها فاتحه خواندند.
همچنین در شامگاه اولین روز برگزاری اردوی کودکان و نوجوانان دختر لبنانی در چالوس، بچه‌های عضو کانون استان مازندران و موسسه‌ی کشافه‌المهدی لبنان با حضور در برنامه‌ی جنگ شبانه، حلقه دوستی و مودت را با در هم فشردن دست‌های یکدیگر تشکیل دادند.
در این برنامه دختران لبنانی عضو موسسه کشافه المهدی با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری حاضران را با فعالیت‌های مختلف این موسسه آشنا کردند و با اهدا نشان افتخار و هدیه به کودکان و نوجوانان ایرانی، خاطره حضور خود در این اردوگاه را به یادگار گذاشتند.

برپایی مسابقه مجسمه‌های شنی در ساحل دریای خزر
کودکان و نوجوانان لبنانی همچنین در شهر چالوس، با رفتن به ساحل نیلگون دریای خزر در مسابقه‌ی ساخت مجسمه‌های شنی شرکت کردند.
 شرکت کنندگان در این فعالیت مفرح اقدام به ساخت مجسمه‌های شنی با موضوع‌ها و صحنه‌ها و حجم‌های مختلف کردند.
در پایان، گروه سازنده‌ی مجسمه‌ی بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به عنوان برگزیده‌ی اول و گروه‌های سازنده خرس نشسته و غار حرا به ترتیب به عنوان گروه‌های برگزیده‌ی دوم و سوم معرفی شدند.
این مسابقه با همکاری مدیریت و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران در محل تفرجگاه نمک آبرود برگزار شد و در نهایت به پانزده برگزیده این مسابقه از طرف مدیر کانون مازندران جوایزی اهدا شد.
قاسم عزیز زاده گرجی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران در پایان این مسابقه هدف از اجرای این برنامه برای کودکان و نوجوانان لبنانی را ایجاد فضایی شاد توأم با هنرمندی و خلاقیت برای این میهمانان عنوان کرد.