در اندیشه‌ی دوستی با بچه‌های دنیا هستیم

تعمیق روابط فرهنگی بین کشورهای مختلف‌ به ویژه کشورهای مسلمان، کمک به آشنایی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان این کشورها با یکدیگر، ایجاد فضای گفت و گو، هم‌اندیشی و پیوند دوستی و محبت بین کودکان و نوجوانان ایرانی و کودکان و نوجوانان سایر کشورها و ده‌ها دستاورد مهم فرهنگی، زمینه‌ای شد تا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از متولیان اصلی امور کودکان و نوجوانان از 10 سال پیش تاکنون بیش از 50 برنامه هفته‌های دوستی با کشورهای مختلف را برنامه‌ریزی و اجرا کند.

امسال نیز در آستانه برگزاری دومین هفته دوستی کودکان و نوجوانان لبنانی و سفر این عزیزان به ایران به مرتضی حیدری مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون و مدیر اجرایی این برنامه در گفت و گویی صمیمی به تشریح برنامه‌های این پروژه پرداخت که گزارشی خبری از این مصاحبه در ادامه آمده است:
دوستی‌ها از کودکی شکل می‌گیرد
حیدری ابتدا در پاسخ به سوالی پیرامون اهداف کانون از برگزاری چنین برنامه‌ای با کشورهای مختلف و به ویژه اردوی بچه‌های لبنانی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس وظایفی که بر عهده دارد و در اساسنامه کانون نیز اشاره شده است، کشف و پرورش استعداد و همچنین بسط و گسترش تعلیم و تربیت اسلامی و برقراری رابطه دوستی با کشورهای دوست ایران مدّ نظر قرار گرفته است.
بر همین اساس چند سالی است که برنامه‌ هفته‌های دوستی پی‌ریزی شده و در کنار هفته‌های دوستی برخی از برنامه‌های درازمدت برای تعاملات فرهنگی نیز پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به این نکته که اگر ارتباط، دوستی و محبت از همین دوران کودکی شکل بگیرد، می‌تواند در سنین بزرگسالی منشأ خیرات و برکات زیادی باشد افزود: کانون این را جزء اهداف خود قرار داده و در دهه‌ی گذشته به صورت عمده با کشورهای اروپایی این ارتباط برقرار شده و باید یادآوری کنم که این برنامه حتی قبل از انقلاب نیز صورت می‌گرفته، اما در راستای اهداف و مقاصد رژیم گذشته تعریف می‌شد؛ بعد از انقلاب اسلامی این برنامه‌ها رنگ و روی دیگری منبعث از آرمان‌ها و اعتقادات دینی ما پیدا کرد. کماکان کانون نیز بر اساس اهداف و تعلیمات دینی به دنبال ایجاد محبت، مودت و تعامل با تمام کودکان و نوجوانان دنیا است.
به گفته‌ی حیدری برگزاری برنامه‌هایی مانند مسابقات نقاشی، جشنواره‌های قصه‌گویی، ‌ تئاتر عروسکی، فیلم و پویانمایی و هر کدام از این فعالیت‌ها به نحوی به این ارتباط دامن می‌زند و کانون در همه این برنامه‌ها میهمانانی از سراسر دنیا را می‌پذیرد و در برنامه‌های آن‌ها شرکت می‌کند.
بچه‌های ایرانی هم به لبنان می‌روند
مدیر امور هماهنگی استان‌های کانون در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون تغییر در سیاست‌های کانون در سال‌های اخیر یادآور شد که بعد از انتخاب سید صادق رضایی به عنوان مدیرعامل، روش و سیاست کانون در برقراری دوستی با سایر کشورها تغییر کرد؛ چرا که وی معتقد بود که ما باید ابتدا کشورهای دوست را در اولویت این ارتباط قرار دهیم، به عنوان مثال کانون در گذشته طی سه سال پروژه ایران و هلند را برگزار کرد و پروژه آلمان نیز اجرا شد که طی آن کودکان ایرانی به آلمان سفر کرده و بازدیدهای خود را انجام دادند.
امسال نیز بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که حدود 8 ماه پیش با موسسه کشافه‌المهدی لبنان به امضا رسید، مقرر شد ابتدا کودکان و نوجوانان عضو موسسه کشافه‌المهدی به ایران سفر کنند و در ادامه بچه‌های ایرانی در قالب یک سازماندهی مشخص به لبنان سفر کنند.
وی توضیح داد که سازمان کشافه‌المهدی در کشور لبنان یک سازمان پیشاهنگی است که در این کشور با اضافه کردن نام حضرت مهدی (عج) به آن، رنگ و بوی اسلامی داده‌اند.
حیدری اضافه کردبر اساس تفاهم‌نامه مشترک با سازمان کشافه‌المهدی در مرحله اول پذیرای بیش از 120 نفر از اعضا دختر این موسسه بودیم و امروز نیز پذیرای بیش از 50 نفر از پسران عضو این موسسه به مدت یک‌ هفته از 15 تا 22 شهریور هستیم.  
توسعه‌ی گردشگری فرهنگی یکی از نتایج اردو   
 به گفته‌ی مدیر اجرایی این برنامه به دلیل این که میهمانانی که از جنوب لبنان به ایران می‌آیند عمدتاً شیعه هستند و علاقه فراوانی به اماکن مقدس و قبه‌های زیارتی دارند و همچنین تاکید آنان، برنامه‌های زیارتی مختلفی برای آنان در نظر گرفته شد؛ هم‌چنین در تهران نیز برنامه‌های متنوع فرهنگی، سیاحتی و زیارتی خواهیم داشت.
وی افزود: در کنار بازدید از اماکن مقدس و متبرک و همچنین موزه‌ها، آن‌ها از برنامه‌های کانون نیز برای مانند کارگاه‌های ادبی، کارگاه نجوم، کارگاه هنری شامل، کتاب‌سازی، تکه‌چسبانی (کلاژ)، سفال، فیلم و تئاتر و ... استفاده خواهند کرد.
همچنین یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این اردو جلسات مشترک کودکان و نوجوانان ایرانی با همسالان لبنانی خود خواهد بود. که با استفاده از توانمندی‌های مشترک بچه‌های دو کشور جُنگ شادی برپا خواهد شد. که حاصل این برنامه محکم کردن پایه‌های  دوستی بین آنان و ارتباط دو سویه (نامه، تلفن و اینترنت)  خواهد بود که این می‌تواند منشاء حرکت‌های اقتصادی برای دو کشور در سال‌های آینده هم باشد به عنوان مثال بعد از مراجعت گروه اول به کشورشان بسیاری از خانواده‌ها برای سفر به ایران و زیارت اماکن متبرکه ترغیب شدند. اگر این حرکت را یک حرکت زیر بنایی بدانیم، یکی از دست‌آوردهای آن توسعه‌ی گردشگری فرهنگی در آینده خواهد بود.
برنامه‌های کانون استان‌ها برای استقبال از میهمانان لبنانی
مرتضی حیدری در ادامه به نقش مدیریت‌های استانی کانون در اجرای برنامه‌های این اردو هم اشاره کرد و افزود: چه در دور گذشته و چه در این دوره، مدیریت‌های استانی در این زمینه نقش مستقیم خواهند داشت. در استان‌های میزبان برنامه‌های متنوعی شامل، استقبال، پذیرایی و اجرای برنامه فرهنگی و هنری برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد. در واقع به هر استانی که وارد شویم آن استان میزبان و ما میهمان آنان خواهیم بود که به واسطه ارتباطی که بین کودکان و نوجوانان این استان‌ها با میهمانان خارجی صورت می‌گیرد، اولویت اعزام کودکان و نوجوانان ایرانی به این کشورها نیز با استان‌های میزبان خواهد بود.
میزان رضایت میهمانان ارزیابی می‌شود
مدیر اجرایی این برنامه با تاکید بر این که اجرای این برنامه و میزان رضایت میهمانان از برنامه‌های اردو از سوی واحد پژوهش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد توضیح داد که با توجه به تفاهم‌نامه مشترک بین ایران و لبنان موسسه کشافه‌المهدی اقدام به انتشار فرم‌های نظر سنجی کردیم و منتظر پاسخ آنان هستیم.  واحد پژوهش کانون نیز به صورت منظم هر برنامه‌ای را مورد ارزیابی و آسیب شناسی قرار می‌دهد تا با تکیه بر نتایج به‌دست آمده، حرکت‌های بهتری را برای آینده طراحی‌کند.
فعالان فرهنگی به تداوم اردو کمک کنند
حیدری بار دیگر با تاکید بر این که کانون با اجرای این برنامه‌ها به دنبال ایجاد محبت و دوستی بیشتر با کشورهای مختلف دنیا است یادآور شد اعتقاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این است که اگر محبت از همین دوران کودکی که دوران صداقت، اخلاص و پاکی است، بدون هیچ‌گونه آمیختگی با مسایل سیاسی و اغراض بزرگانه، شکل بگیرد؛ در نهایت در جهان صلح و مودت و دوستی ـ که ارمغان دین مبین اسلام هم هست ـ گسترش خواهد یافت.
مدیر امور هماهنگی استان‌های کانون در پایان گفت: من از همه کسانی که در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنند و دغدغه فرهنگی دارند درخواست دارم نسبت به این برنامه‌ها با دید مثبت نگاه کنند و برای تداوم این برنامه با سایر کشورهای دوست و همسایه ـ که به نوعی با آنان دارای اشتراک‌های فرهنگی و مذهبی نیز هستیم ـ کانون را یاری کنند.
گفت و گو از سید سعید مدنی پور