مدیرعامل کانون: مبادلات فرهنگی ایران و لبنان گسترش می‌یابد

مبادلات فرهنگی ایران و لبنان به ویژه در حوزه‌ی آشنایی کودکان و نوجوانان دو کشور با یکدیگر باید به نحو مناسبی گسترش یابد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سید صادق رضایی در مراسم پایانی اردوی کودکان و نوجوانان لبنانی در ایران همچنین خواستار پیگیری اجرای کامل تفاهم‌نامه‌ی فرهنگی منعقد شده بین کانون و موسسه‌ی کشافه‌المهدی لبنان شد.
وی قدم برداشتن برای بچه‌های لبنانی را یکی از آرزوهای دیرینه‌ی خود دانست و گفت: برگزاری این اردوها قدم‌های اولیه‌ای بود که در این مسیر برداشتیم تا این کار به صورت عمیق و مستمر انجام شود.
در این آیین که در روز پایانی سفر یک هفته‌ای کودکان و نوجوانان عضو موسسه‌ی کشافه‌المهدی به ایران و استان‌های تهران، قم و خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار شد همچنین علی اصغر رشید مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری با ابلاغ سلام استاندار به میهمانان لبنانی، کانون و موسسه‌ی کشافه‌المهدی را دو بال برای پرواز در آسمان مبادلات فرهنگی دو کشور دانست و افزود: وقتی صحبت از مقاومت اسلامی در لبنان می‌شود شاید برای همگان جنبه‌های نظامی این مقاومت تداعی می‌شود در حالی که تاسیس جمعیت کشافه‌المهدی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نشان‌دهنده توجه رهبران مقاومت به این نوع فعالیت‌هاست.
در ادامه‌ی این برنامه راضیه‌ باباخانی مدیر کانون استان خراسان رضوی نیز ضمن ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های کانون این استان برای برگزاری هرچه‌ بهتر اردوی میهمانان لبنانی خاطر نشان کرد: کانون دارای ظرفیت‌های فراوانی است که برخی از آن‌ها به عینیت نرسیده است و معتقدیم ظرفیت‌های زیادی برای ارتباط بیشتر و بهتر با مردم خارج از کشور به ویژه مردم لبنان در این زمینه وجود دارد.
وی افزود در دوره‌ی بیداری اسلامی در کشورهای مختلف با تاثیرپذیری از فرهنگ اصیل اسلام و انقلاب اسلامی قرار داریم و کانون با برگزاری اردو، همایش، نشست‌های تخصصی، قصه‌گویی، تئاتر، انیمیشن و ... می‌تواند این روند را تحقق بخشد.
حاج موسی جمعه نماینده‌ی موسسه‌ی کشافه‌المهدی لبنان نیز با قدردانی از مسوولان کانون و میزبانان گروه در استان‌های تهران، قم و خراسان رضوی، گفت: وقتی وارد ایران شدیم از انوار قدسی روح پرفتوح حضرت امام و چهره‌های نورانی مردم ایران روحیه گرفتیم.
وی افزود: موسسه‌ی کشافه‌المهدی تلاش می‌کند تا زمینه‌های بهره‌ برداری مردم لبنان به ویژه شیعیان از فعالیت‌های فرهنگی را فراهم کند و انعقاد تفاهم‌نامه با کانون نیز برای پر کردن برخی از این کاستی‌ها بود.
پخش سرود ملی جمهوری اسلامی، نماهنگی از عبادت زائران حرم رضوی، نماهنگی از فعالیت‌های موسسه‌ی کشافه‌المهدی، اجرای مسابقه حضوری بهترین صدا بین کودکان ونوجوانان لبنانی و اجرای موسیقی آیینی خاص مردم خراسان از جمله برنامه‌های این مراسم بود.
54 عضو پسر موسسه‌ی کشافه‌المهدی پس از یک هفته اقامت در ایران از فرودگاه بین‌المللی مشهد مقدس به صورت مستقیم عازم لبنان شدند.
مدیرعامل کانون همچنین در سفر به مشهد در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های جمعی به تشریح فعالیت‌های کانون سراسر کشور پرداخت.
 
حضور کودکان و نوجوانان لبنانی در کارگاه ادبی کانون در مشهد
در ششمین روز از حضور کودکان و نوجوانان موسسه کشافه‌المهدی لبنان در مشهد مقدس و به همت واحد آفرینش‌های ادبی این استان و مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره 1 کانون در این شهر ویژه برنامه‌های متنوع ادبی برگزار شد.
مریم حسینیان کارشناس ادبی کانون این استان و مسوول برپایی این کارگاه در خصوص اهداف برپایی این برنامه گفت: این کارگاه فرصتی است تا کودکان و نوجوانان لبنانی آن چه را که در سفر به مشهد مقدس مشاهده کردند به رشته تحریر در‌آورند.
وی افزود: این کارگاه همانند یک دفترچه خاطرات و بر اساس روحیه پسرانه بچه‌ها طراحی گردید تا آنان دیدنی‌ها، حال و هوای زیارت و خاطرات سفر را ثبت نمایند، به نوعی می‌توان این برنامه را فرصتی برای فکر کردن در باره تجربه‌های این سفر عنوان کرد.
حسینیان بیان کرد: پس از ارزیابی و انتخاب آثار برگزیده چه در بخش اردوی دختران و چه اردوی اخیر پسران ، این آثار به‌صورت کتاب تا آبان ماه منتشر خواهد شد.
شایان ذکر است این کارگاه شامل 5 بخش متنوع بود. در بخش اول کارگاه با عنوان، ایستگاه درخت ارز؛ بچه‌های لبنانی از زبان این درخت گفته‌ها و شنیده‌های خود درباره لبنان را می‌نوشتند، بخش دوم، بخشی با عنوان ایستگاه شهرک بود، این بخش شامل خانه‌های متنوع بزرگ و کوچک بود که بچه‌ها با انتخاب هر خانه دلیل آن‌ را می‌نوشتند. بخش سوم بخش ایستگاه بادبادک بود که در این بخش بچه‌ها پس از ساختن بادبادک، آرزوهای خود را روی آن نوشته و به امید این که به کبوتران سفید گنبد امام رضا (ع) برسد آن را به هوا می‌فرستند. بخش چهارم کارگاه با عنوان ایستگاه قاب چوبی بود که بچه‌ها پس از ساختن قاب چوبی‌، بهترین خاطره سفر خود را در آن می‌نوشتند. بخش آخر و پنجم کارگاه با عنوان ایستگاه اتوبوس، شامل بخش‌های متنوع و جالبی بود که در این بخش از چهار پنجره اتوبوس هر کدام یک موضوع مطرح و با‌ شیوه متفاوت به آن پرداخت می‌شد.
هم‌زمان با فعالیت این کارگاه و حضور کودکان و نوجوانان لبنانی، سید صادق رضایی مدیر عامل کانون به اتفاق مشاور، معاونان و مدیران ستادی خود از نمایشگاه دیدن کردند.
 
برپایی نمایشگاه عکس خاطرات اردو در مشهد
هم‌زمان با آغاز مراسم اختتامیه اردوی کودکان و نوجوانان لبنانی در مشهد مقدس، نمایشگاهی عکسی از لحظه ورود تا خروج میهمانان به استان خراسان رضوی به نمایش درآمد.
فرهاد آقابیگی مدیر اجرایی اردو در مشهد و مسوول برپایی این نمایشگاه گفت: در حال حاضر تعداد 30 قطعه عکس از لحظه ورود، اقامت و خروج میهمانان لبنانی در مشهد مقدس به نمایش درآمده که نشان دهنده حال و هوای معنوی و شور نشاط بچه‌ها در برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری، زیارت‌ها و بازدیدها است.
وی یکی از اهداف برپایی این نمایشگاه را ایجاد خاطره خوش سفر در کودکان و نوجوانان لبنانی دانست و افزود: پس از اتمام نمایشگاه، این عکس‌ها برای برپایی نمایشگاه در کشور لبنان به موسسه کشافه‌المهدی تقدیم خواهد شد.