رییس حوزه‌ی هنری: تجربه‌های هنرمندان انقلاب را در اختیار جوانان لبنانی قرار می‌دهیم

حوزه‌ هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعیت دفاع از مردم فلسطین برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری در لبنان نشستی مشترک برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون، در این جلسه که در مرکز آفرینش‌های هنری کانون برگزار شد، مجتبی رحماندوست دبیر کل جمعیت دفاع از مردم فلسطین، محسن مومنی حوزه‌ هنری سازمان تبلیغات اسلامی ، سید صادق رضایی مدیر عامل کانون و شیخ نزیه فیاض مدیر کل موسسه‌ی کشافه‌المهدی لبنان حضور داشتند.
در این نشست ابتدا سید صادق رضایی مدیر عامل کانون با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای سه ساله میان کانون و موسسه‌ی کشافه لبنان در سال 89 به منظور اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری خواستار گسترش این همکاری‌ها میان کانون، حوزه و جمعیت دفاع از مردم فلسطین با طرف لبنانی شد.
وی مفاد این تفاهم‌نامه را شامل سه بخش سخت‌افزاری، مخاطبان و مربیان دانست و به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته از سوی کانون در این زمینه پرداخت.
به گفته‌ی رضایی بیشتر توافق‌های انجام شده به اجرا درآمده است و ضروری است که این تفاهم نامه با افزودن متمم‌هایی به آن به صورت گسترده‌تری ادامه پیدا کند.
بر اساس گفته‌ی مدیرعامل کانون، راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌ی سیار در لبنان، راه‌اندازی رصد‌خانه در شهرک‌های امام خمینی(ره) و شهید سید عباس موسوی در لبنان و راه‌اندازی مجتمع فرهنگی هنری برای کودکان از جمله توافق‌های کانون با موسسه‌ی لبنانی در بخش سخت افزاری است که در حال حاضر در دست پیگیری است
وی گفت در بخش مخاطبان، دو اردو ویژه‌ی دختران و پسران لبنانی تابستان امسال با حضور دویست نفر در ایران برگزار شد که در صددیم سال آینده نیز میزبان 300 دانش‌آموز لبنانی در ایران باشیم.
رضایی برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه‌ی مربیان لبنانی را در این کشور با حضور اساتید کانون، همچنین حضور این مربیان در ایران و شرکت در دوره‌های آموزشی کانون را از جمله برنامه‌هایی است که در چارچوب این تفاهم نامه اجرا شده است.
وی ادامه داد کانون هم اکنون از هریک از کتاب‌های خود که به زبان عربی منتشر می‌کند هزار نسخه در اختیار موسسه‌ی کشافه‌المهدی قرار می‌دهد.
مدیرعامل کانون همچنین گفت که حوزه‌ی هنری یکی از پایگاه‌های اصلی برای معرفی هنر ناب انقلاب اسلامی است و امیدواریم بتوانیم در این زمینه با حوزه، همکاری‌های مشترکی را شکل دهیم.
رضایی در پایان خاطر نشان کرد علی‌رغم محدودیت‌هایی که در قانون برای ایجاد شعبه در کشورهای مختلف از سوی کانون ایجاد شده است در عین حال تلاش می‌کنیم با تکیه بر اساس‌نامه کانون ـ که در آن همکاری‌های بین المللی نیز پیش‌بینی شده ـ بتوانیم با طرف لبنانی همکاری کنیم.
در این نشست دکتر مجتبی رحماندوست دبیر کل جمعیت دفاع از مردم فلسطین همکاری‌های مشترک کانون و موسسه‌ی لبنانی را مثبت ارزیابی کرد و گفت این فعالیت‌های کانون می‌تواند برای دیگر نهادها و سازمان‌ها در ایران الگو باشد.
وی تاکید کرد که هر نوع سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی مقاومت اسلامی در لبنان در واقع کاشتن بذرهایی است برای آینده‌ی انقلاب و در اصل با این فعالیت‌ها بیشتر به خودمان خدمت می‌کنیم.
رحماندوست با اشاره به مشترکات فرهنگی میان ایران و لبنان به ویژه شیعیان ساکن در جنوب این کشور تصریح کرد این اشتراک‌ها باعث می‌شود تا ما فعالیت‌های فرهنگی بیشتری را در لبنان اجرا کنیم و خوشبختانه آن چه در همه‌ی این سال‌ها به عنوان شعار مطرح بود با همت کانون جنبه‌ی عملی به خود گرفته است.
رییس حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این نشست با اشاره به این نکته که در گذشته ارتباط‌های فرهنگی با مقاومت اسلامی لبنان چندان هدفمند نبود و لبنانی‌ها نیز با هنر انقلاب آشنا نبودند از گسترش همکاری‌ها میان کانون و موسسه‌ی لبنانی اظهار خوشحالی کرد و افزود: اکنون در شرایط هستیم که تعدادی از سازمان‌های فرهنگی در ایران نیز به دنبال گسترش این همکاری‌ها هستند و ما در حوزه‌ی هنری نیز آمادگی داریم تجارب ارزشمند هنرمندان حوزه را در اختیار جوانان لبنانی قرار دهیم.
محسن مومنی تاکید کرد فعالیت‌هایی جدید مانند آموزش‌های هنری بر اساس تفاهم‌نامه می‌تواند مبنای مناسبی برای اجرای فعالیت‌های هنری بین حوزه و حزب‌الله لبنان باشد.
وی بر ضرورت استفاده از ابزارها و شیوه‌های مناسب هنری برای انتقال فرهنگ انقلاب به جهان تاکید کرد و گفت: ادبیات و هنر انقلاب اکنون به خصوصیاتی رسیده که آن را از ادبیات و هنر غربی متمایز می‌کند و ما باید برای معرفی اسلام به ابزارهایی متناسب با فرهنگ خود روی بیاوریم.
این گزارش می‌افزاید: شیخ نزیه فیاض مدیرکل موسسه‌ی کشافه‌المهدی لبنان نیز ضمن قدردانی از همکاری‌های کانون با این موسسه یادآور شد که این فعالیت‌های آموزشی و تربیتی باعث می شود تا کودکان و نوجوانان لبنانی برای تبدیل شدن به سربازان واقعی انقلاب و مقاومت آماده شوند.
وی افزود: در میان سازمان‌های فعال فرهنگی در ایران به نتیجه رسیدیم که فعالیت‌های کانون شباهت‌های زیادی با فعالیت‌های ما دارد و در ارتباط‌های بعدی شاهد همکاری‌های قابل توجه و فوق‌العاده مسوولان کانون بودیم باید بگویم مشابه فعالیت‌های کانون در ایران برای کودکان و نوجوانان در هیچ جای دنیا به این شکل تخصصی وجود ندارد.
مدیرکل موسسه‌ی کشافه‌المهدی لبنان در ادامه گفت که این همکاری‌ها افق جدیدی را پیش روی ما باز کرد تا نگاهی به سایر فعالیت‌‌ها همچنین سایر موسسات داشته باشیم.
شیخ نزیه فیاض در ادامه خواستار ایجاد پایگاه‌هایی فرهنگی توسط کانون و سایر موسسات ایرانی در لبنان شد و گفت اکنون برخی از کشورهای جهان از جمله آمریکا و روسیه در این زمینه اقدام به ایجاد پایگاه‌هایی در لبنان کرده‌اند.
وی گفت ممکن است لبنان و موسسه‌ی ما دارای امکانات محدودی باشند اما در همکاری‌های مشترک، ما می‌توانیم به سکویی برای معرفی فرهنگ انقلاب اسلامی و ایران به سایر کشورهای جهان تبدیل شویم.
گفتنی است با موافقت مسوولان حاضر در جلسه قرار شد این نشست‌ها برای تکمیل تفاهم‌نامه و افزودن متمم به آن ادامه پیدا کند.