همه دوست دارند در جشنواره پویانمایی جایزه بگیرند، یکی خود من!

بهرام عظیمی، کارگردان انیمیشن، نویسنده، طراح کاراکتر و کاریکاتوریست سرشناس ایرانی متولد 1345 تهران است و سابقه سال‌ها فعالیت در عرصه‌های کاریکاتور و پویانمایی دارد. انیمیشن‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، میدان 101، بابابرقی، راهنمایی و رانندگی، تهران 1500، شرکت گاز و ماسوله تنها بخشی از آثار ساخته شده توسط عظیمی هستند.

این مدرس دانشگاه برنده جوایز متعدد و مختلفی از جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی شده است که از جمله آنها می‌شود به جایزه اول جشنواره پراسیکابای برزیل، جایزه بزررگ جشنواره دن کیشوت، جایزه دوم جشنوارهاولنس بلژیک، جایزه دوم جشنوارهطنز ایتالیا و جایزه ویژه جشنواره سورگوت روسیه اشاره کرد. وی همچنین در بیش از 50 جشنواره ملی و انیمیشن، فیلم و کاریکاتور عضو هیات داوران بوده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی در باره برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی هنری گفت: از اولین دوره تاکنون در این جشنواره حضور داشتم، دو سال پیش داور بودم و امسال هم دو فیلم در جشنواره دارم. تمام بچه‌های انیمیشن ایران دوست دارند کارشان برای اولین بار در این جشنواره دیده شود، چون می‌دانند چه اعتبار زیادی دارد.
او افزود: جشنواره پویانمایی تهران به همراه دوسالانه کاریکاتور از نظر برگزاری و جوایز منظم‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی ایران هستند. این جشنواره نقش زیادی در پیشرفت انیمیشن ایران داشته است، چرا که بهترین عرصه برای رقابت آثاری با کیفیت‌های بالاست. همه دوست و آرزو دارند که در این جشنواره جایزه بگیرند. خودم با این‌که چند وقت پیش نودمین جایزه‌ام را در عرصه ملی و بین‌المللی گرفتم، اما آرزو دارم از این جشنواره جایزه بگیرم. چون تا به حال این اتفاق برایم نیفتاده است.
عظیمی در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای تولید انیمیشن نیز توضیح داد: درهیچ جای دنیا مثل ایران سفارش تولید انیمیشن وجود ندارد. هر سازمان و ارگانی حداقل برای تولید یک انیمیشن سفارش و سرمایه گذاری کرده است، اما در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی کیفیت کارهای‌مان چندان خوب نبوده که بتوانیم نظر آنان را جلب کنیم. از نظر ساخت، تحویل و زمان‌بندی بد عمل می‌کنیم و برای همین خارجی‌ها اعتماد نمی‌کنند.
وی در ادامه افزود: از سوی دیگر وقتی من با یک شرکت و سرمایه‌گذار خارجی کار می‌کنم توقع دارم درآمد خوبی داشته باشم. یکی از دلایل سرمایه‌گذاری خارجی‌ها این است که می‌دانند هزینه تولید در ایران ارزان است و بودجه خیلی کمتری نسبت به کشورشان در اینجا صرف می‌کنند. سال گذشته ساخت یک انیمیشن 5 دقیقه‌ای از انگلیس به من پیشنهاد شد. برای انجام این کار 150 هزار دلار پیشنهاد دادم، اما آن‌ها گفتند 50 هزار دلار بیشتر نمی‌دهند، بنابراین قبول نکردم. بعد براساس آماری که از دوستان و همکاران گرفتم دیدم تولید همین حجم کار در انگلیس حداقل 400 هزار دلار هزینه برمی‌دارد و من قیمت منصفانه‌ای به آن‌ها پیشنهاد دادم.
این هنرمند برجسته در خصوص جایگاه انیمیشن ایران در خاورمیانه، آسیا و جهان گفت: از نظر انیمیشن سینمایی نه در منطقه و نه در جهان جایگاهی نداریم. چون چیزی در این زمینه نساخته‌ایم و یا اگر ساختیم کیفیت‌ها خیلی پایین بوده است. از نظر ساخت سریال تلویزیونی برای کودکان هم متوسط رو به پایین عمل کردیم. اکثر تولیدات ضعیف بوده و تنها سه چهار کار خوب تولید شده که آنها هم موفقیتی در بازار کسب نکرده اند.
وی افزود: دلیل اصلی این ناکامی عدم ارتباط صحیح با کشورهای دیگر است. البته تحریم‌ها نیز کمی موثر بوده، چرا که حتی در صورت فروش یک سریال به کشوری خارجی آن پولی که قرار است به دست ما برسد باید از 10 دست بگذرد که در این حالت کلی از آن کم می‌شود. از نظر تیزر هم فقط در کشور خودمان تا حدودی خوب عمل کردیم. تنها زمینه‌ای که واقعا در آن موفق عمل کرده‌ایم که کاملاً هم به جشنواره پویانمایی تهران ارتباط دارد انیمیشن‌های کوتاه ماست. بسیاری از آثار ما در جشنواره‌های معتبر جهانی صاحب عناوین برتر شده‌اند. کارهایی که داستان‌های درجه یک و کیفیت‌هایی عالی دارند.
عظیمی درباره جای خالی اکران انیمیشن بلند و کوتاه در سینمای ایران نیز توضیح داد: راجع به اکران انیمیشن کوتاه صحبت نمی‌کنم. شما می‌بینید که از نمایش فیلم‌های کوتاه هم چندان استقبال نمی‌شود. واقعا هم دلیلی برای استقبال عمومی از این آثار وجود ندارد. هیچ جای دنیا هم این طوری نیست. درباره انیمیشن بلند هم باید بگویم که تا به حال اکران جدی در این زمینه نداشته‌ایم، اکران جدی یعنی اینکه یک فیلم بلند انیمیشن در 60-50 سینما روی پرده برود. انشاا... این اتفاق نوروز 92 با اکران «تهران 1500» در کل کشور عملی خواهد شد.
وی گفت: یکی از دلایل عدم تحقق این امر تاکنون این بود که بسیاری از فیلم‌ها از نظر کیفیت مشکل داشتند، اگر هم این مساله نبوده موضوع آثار طوری بوده که به درد اکران عمومی نمی‌خورده است. به هر حال فیلم باید یک ویژگی خاصی برای اکران داشته باشد. «تهران 1500» داستان و بازیگر دارد و با هزینه شخصی ساخته شده است، این کار در دوره سی‌ام جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان روبرو شد. بنابراین فکر می‌کنم پتانسیل اکران عمومی را داشته باشد. اکران موفق این فیلم به نفع تمام فیلم‌سازانی است که کار انیمیشن می‌کنند، اکران این فیلم حتی به نفع افراد محدودی است که با این انیمیشن مخالف‌اند.
عظیمی ادامه داد: ایراد گرفتن خیلی آسان است. من همیشه به این دوستانی که چشم بسته انتقاد می‌کنند می‌گویم فقط یک دقیقه فیلم بسازید و ببینید چه سختی‌هایی در این راه وجود دارد. می‌گویند این فیلم با بودجه چند میلیاردی دولتی ساخته شده، اما این طور نیست. تهیه کننده این فیلم محمد ابوالحسنی است که تمام هزینه‌های تولید را به صورت شخصی پرداخت کرده است.
این نویسنده و کارگردان انیمیشن درباره علت استفاده از چهره‌های مشهور سینمایی برای «تهران 1500» گفت: همان کمپانی مطرح انیمیشن‌سازی هالیوودی که از چهره‌های مشهور سینما استفاده می‌کند صرفا این کار را برای گیشه انجام می‌دهد و مطمئن باشید هیچ دلیل دیگری ندارد. تمام بازیگران معروف در انیمیشن‌ها صحبت کرده‌اند. من هم صرفا برای گیشه بود که در «تهران 1500» سراغ چهره‌های مشهور سینمایی رفتم. چون یک انیمیشن سینمایی را طی 4 سال ساختم و هیچ دلم نمی‌خواهد فیلمم شکست تجاری بخورد. چرا که این فیلم با هزینه کاملاً شخصی ساخته شده، نه با هزینه دولتی. بنابراین از محبوبیت، صدا و موارد دیگر برای جذب مخاطب استفاده کردم و به نظرم موفقیت این فیلم در نهایت به نفع جامعه انیمیشن است. ما برای این‌که بتوانیم کار بعدی‌‌مان را تولید کنیم، باید روی این فیلم سود کنیم.

عظیمی در خصوص چشم‌انداز انیمیشن ایران و جشنواره پویانمایی تهران نیز توضیح داد: در بخش فیلم‌های کوتاه انیمیشن با توجه به جایگاه و اهمیت جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران می‌توانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم. این رویداد تنها جشنواره مهم کشور است که خوشبختانه هیچ وقت دبیرش عوض نشده و هر سال کیفیتش بهتر از دوره قبل شده است. برگزاری همین جشنواره به خوبی نوید پیشرفت انیمیشن ایران را می‌دهد. از محمدرضا کریمی‌صارمی و گروهش که طی این چند دوره برای برپایی این جشنواره زحمت کشیدند ممنونم.