احمدیه هنرمندی که همیشه زنده است

مراسم بزرگداشت اسفندیار احمدیه به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حضور خانواده استاد، همکاران، دوستان، شاگردان و علاقه‌مندان وی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این دومین بار است که مراسمی برای بزرگداشت پدر انیمیشن ایران در جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار می‌شود.
بار نخست در سال 1377 و در نخستین دوره جشنواره از این هنرمند مطرح عرصه‌ی انیمیشن ایران در زمان حیاتش تجلیل شد.
سید صادق رضایی، مدیر عامل کانون، در مراسم بزرگداشت استاد اسفندیار احمدیه، که در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی،‌ هنری کانون برگزار شد، گفت: کسی عنوان پدر انیمیشن ایران را تصویب نکرده و به این هنرمند نداده است. خود استاد هم هیچ تلاشی در این زمینه نکرد. ایشان در اوج گمنامی، کار خودشان را کردند و در این عرصه خودشان به این مقام رسیدند. فقط همه ما باید مواظب باشیم که برای انیمیشن ایران ناپدری و پدرخوانده پیدا نکنیم، این وظیفه انیماتورهای ایرانی است. پدر انیمیشن ایران یک نفر است و این اسم دادنی نبوده و پس گرفتنی هم نیست.
وی در این بخش گفت که از دوره‌‌ی آینده جشنواره، جایزه‌ی ویژه‌ای به نام اسفندیار احمدیه اهدا خواهد شد.
رضایی ادامه داد: در جشنواره نهم قطعاً این کار انجام خواهد شد و در دیگر دوسالانه‌های انیمیشن جایزه ویژه اسفندیار احمدیه به عنوان پدر انیمیشن ایران را خواهیم داشت، البته در کنار این جایزه ویژه، حتماً کارگاه‌ها و برنامه‌های جنبی دیگری نیز خواهیم داشت و طی مراسم ویژه‌ای از اعضای خانواده ایشان برای اهدای جوایز دعوت خواهد شد.
او گفت: گرچه هنرمند همیشه زنده و بر جامعه هنری تأثیرگذار است، ولی این بهانه بسیار خوبی خواهد شد تا این نام جاودانه بماند و در انیمیشن ایران بیش از این بدرخشد.
وی در پایان افزود:  با صحبت‌های انجام شده قرار است با خانواده استاد هماهنگ کنند تا آثار و نقاشی‌های استاد در موزه کانون به شیوه علمی نگهداری و در معرض دید عموم قرار بگیرد. در جشنواره نهم نیز نمایشگاهی ویژه آثار استاد اسفندیار احمدیه را برپا خواهیم کرد.  
پروین دخت مهاجر همسر استاد اسفندیار احمدیه نیز ضمن تشکر از مدیر کانون و دبیر جشنواره و حضار از استاد به نیکی یاد کرد و گفت: همگان از او با نامی نیک یاد می‌کنند و او را هنرمندی شایسته، مهربان و متواضع می‌‌دانند و می‌شناسند.
او ادامه داد: اسفندیار احمدیه شخصیتی والا و دوست داشتنی داشت ودلیل این مدعا همین مراسم امروز و حضور شما عزیزان است. او الگویی برای جوانان است یادش گرامی و راهش مستدام.
وی در ادامه ضمن تشکر از مدیرعامل کانون و محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره برای برگزاری چنین بزرگ‌داشتی، از صدا و سیما و موسسه صبا اظهار گله‌مندی کرد و گفت انتظار داشتیم سازمان‌هایی که استاد زمان بسیار زیادی از عمر خود را در آن‌جا گذرانده است، پیش قدم برگزاری چنین آیینی باشند.
فرزند و نوه استاد نیز ضمن تقدیر و تشکر از کانون و مسوولان و دست‌اندرکاران، با سخنانی یاد استاد را گرامی داشتند.
دکتر ناصر گل محمدی دیگر سخنران این مراسم با اشاره به این مطلب که با برگزاری بزرگداشت، حق و دین‌مان به استاد ادا نمی‌شود گفت: اسفندیار احمدیه از جمله افرادی بودند که چه در قید حیات و چه بعد از فوت‌شان از ابزار تبلیغ محروم بودند، بنابراین اگر استاد را دوست دارید، نگذارید از خاطره‌ها پاک شود.
او استاد را سر فصل تاریخ انیمیشن دانست و افزود: او برای ما یک یادگاری بزرگی گذاشتند. بنابراین نگاه و ارزیابی علمی و پژوهشی به شخصیت و آثار ایشان برای ما بسیار مهم است.
وی ادامه داد: اسفندیار احمدیه ارتباط بین گذشته و امروز و آینده ما را رقم زد. او خود همواره به چگونه آغازگر بودنش و سختی‌ها و مشکلات این راه اشاره داشتند. توجه به این نکته مهم است که او در دوره فقدان رسانه‌های ماهواره‌ای و دیجیتالی و در دوره فقدان هیاهو و جشنواره‌ها کار خود را شروع کرد.
گل‌محمدی در پایان گفت: نکته آخراین‌که او با طراحی هندسی سبک دیزنی و دروس مدرسه‌ای انیمیشن بیگانه بود، ولی خیلی زود و زودتر از همه به سمت انیمیشن کشیده شد و آثار بسیاری نیز خلق کرد.
در پایان مراسم نیز از کتاب «زندگی در اتاق شفاف» که گزیده‌ای از زندگی‌نامه و فعالیت‌های استاد است رونمایی شد و همراه با لوح تقدیر و تندیس طلای جشنواره تقدیم خانواده ایشان شد.