اسفندیار احمدیه مردی با اراده‌ای راسخ

اسفندیار احمدیه، چهره ماندگار عرصه انیمیشن ایران است که از او به عنوان پدر پویانمایی نام برده می‌شود. او سازنده نخستین انیمیشن ایرانی به نام «ملانصرالدین» است که با تکنیک ساده و سنتی آن را ساخت.

بسیاری از هنرمندان این عرصه باواسطه یا بی‌واسطه از شاگردان وی هستند. برای ارج گذاشتن به خدمات ارزنده این استاد فقید، بزرگداشتی در هشتمین دوره جشنواره بین المللی پویانمایی تهران برپا شد. پیش از این نیز در زمان حیات این چهره شاخص انیمیشن بزرگداشتی از طرف کانون برای وی برگزار شده بود. در همین رابطه گفت‌و‌گویی با یکی از شاگردان احمدیه انجام داده‌ایم که می‌خوانید:
آسیه هندی در گفت ­­وگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درباره شخصیت و نحوه سیر و سلوک مرحوم اسفندیار احمدیه در ادامه افزود: ایشان فردی بسیار متواضع، منظم، آرام، کوشا و فعال بودند. او مردی بود با اراده‌ای راسخ و نهادی پاک. بسیار مردمی بود و این موضوع در تک‌تک تابلوهایش پیداست.آرامش درونی و علاقه عجیب­شان به کار باعث شد هیچ مشکلی، نه ضعف قوای جسمانی ناشی از کهولت سن و یا بیماری دردناکی که داشتند، نه مسایل و مشکلات کاری و نه هیچ مشکل دیگری تا واپسین روزهای زندگی، هرگز نتوانست جلوی سعی و تلاش و موفقیت ایشان را بگیرد.
وی ادامه داد: میهن‌دوستی‌اش باعث شد که برای انیمیشن، سبک ایجاد کند. کارهای اولی‌اش بیشتر فانتزی هستند و به روش قدیم والت دیزنی، اما بعدها سعی می‌کند فقط ایرانی طراحی کند. چیزی که فقط زاده ذهن خودش باشد نه برگرفته از طرح‌های سایر کشورها و به این امر اصرار می‌ورزید و از ما هم می‌خواست کپی نکنیم، خودمان بکشیم، ایرانی بکشیم. کاری که واقعاً سخت است، چراکه ایده‌آل‌های ما همه خارجی هستند.
این انیماتور  اختصاص­ بخشی برای بزرگداشت مرحوم احمدیه در جشنواره پویانمایی امسال را ایده بسیار خوبی دانست و توضیح داد: باید به این موضوع توجه داشت که بهترین زمان بزرگداشت استادان انیمیشن همین جشنواره پویانمایی است.
انیماتور «افسانه ماردوش» در پایان گفت: کار انیمیشن در ایران به صورت تجربی آغاز شد و چون با استقبال رؤسای وقت مواجه شد، بعدها به صورت آکادمیک درآمد. همین امر باعث شد کسانی که همچنان به صورت تجربی کار می کردند، با کسانی که به صورت آکادمیک آموخته این فن بودند، تبادل اطلاعات کرده و به مرور زمان، تجربیات خود را به اصول فن انیمیشن نزدیک کنند.
گفتنی است، هشتمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران، 13 تا 17 اسفند توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می­شود.