بازار ملی، در آینه جشنواره پویانمایی

بازار ملی جشنواره پویانمایی، بسیار گرم و پویا، پذیرای علاقه‌مندان حوزه انیمیشن است. بازار پویانمایی شامل 26 غرفه و 24 شرکت پویانمایی است که 14 تا 17اسفند ، از ساعت9:30 تا 22 برگزار می‌شود.

در این بازار شرکت‌های هنری مختلف، نظیر: مرکز پویانمایی صبا، نوآوران و ژرف‌اندیشان فناوری اطلاعات (نوژا)، موسسه فرهنگی هنری عطر سرزمین زیتون، پاسارگاد انیمیشن، دانشگاه تربیت مدرس، استودیو آرتمن و پارسیما، انجمن سینمایی فیلم‌سازان انیمیشن ایران، پویانمایی پارسیان پردیس، استودیو گنبدکبود، فن آسا، سینماپردازان ستایش، مرکز گسترش سینمای مستند تجربی، آینده‌نگر رسانه، اصحاب رسانه پویا، پویانمایی اشراق، موسسه حرکت کلیدی، هیوا استودیو و همچنین آکادمی بین‌المللی تخصصی اپتک هندوستان شرکت کرده‌اند که برخی از آن‌ها برای اولین بار در بازار انیمیشن حضور دارند و محصولاتی نظیر انیمیشن‌های 3بعدی و 2بعدی ارائه داده‌اند.
بازار پویانمایی،  بدون فروش!
یکی از کارمندان روابط عمومی «مرکز پویانمایی صبا» گفت: اکثر مخاطبان این نمایشگاه در حوزه انیمیشن کار می‌کنند و کسی برای خرید به این سالن نمی‌آید. نام اینجا بازار فروش است، ولی هیچ فروشی داخل آن انجام نمی‌شود. همه غرفه‌داران از تولیدکنندگان پویانمایی هستند و از طریق این نمایشگاه بیشتر با هم آشنا می‌شوند.
وی ادامه داد: نزدیک به200 تولیدکننده با «مرکز پویانمایی صبا» کار می‌کنند. در این بازار شرکت کردیم تا بیشتر در بحث اطلاع رسانی و نشست‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد حضور داشته و با کارگردانانی که با این شرکت همکاری داشته‌اند دیدار کنیم.
وی افزود: افسانه شهر گوهران، مسافر دور دورا، با ما کاش باشی، داستان یک فرشته، قصه‌های شیرین، نمکی مار عینکی از جمله محصولات جدید این شرکت است که در نوروز از تلویزیون پخش خواهد شد.
«سقوط» در اصحاب رسانه پویا
مسوول غرفه اصحاب رسانه پویا از وضعیت غرفه و بازار راضی بود. وی محصول جدیدشان را فیلم 88 دقیقه ای «سقوط» معرفی کرد که کارگردان آن مهدی آتش جام است.
غرفه محصولات دانشجویی
زهرا زارعی مسوول غرفه دانشکده هنر تهران گفت: در این غرفه کارهای دانشجویان ورودی‌های مختلف دانشکده هنر اعم از پایان‌نامه دانشجویان تا سال 85، تئوری‌های دانشجویان تا سال90، رزومه استادان و کارهای دانشجویی در غالب بروشور و پوسترگردآوری و بصورت DVD ارایه داده می‌شود.
غرفه ای متفاوت
شرکت نوآوران و ژرف‌اندیشان فناوری اطلاعات(نوژا) در این بازار با یک سینمای سرپوشیده تاریک  و نمایش فیلم کوتاه به صورت جلوه‌های ویژه غرفه‌ای متفاوت ایجاد کرده است.به گفته مسوول این غرفه تولید فیلم‌ها از ابتدا به بهانه ارایه کارها برای کشورهای خارجی بوده است. فیلم‌های ارائه شده در این نمایشگاه به صورت سریال، هر کدام از قسمت‌ها 4 یا 5 دقیقه‌ای و در قالب دو مجموعه Big bang وfamous bug  است.
 
اطلاع رسانی برای بازار کم بود
مسوول غرفه «آکادمی بین‌المللی اپتک» گفت: این موسسه  اولین بار است که در این جشنواره شرکت می‌کند، سال های گذشته بیشتر در جشنواره رسانه‌های دیجیتال شرکت کرده و جوایز و تندیس‌هایی هم کسب کرده است.
وی ادامه داد: این موسسه متعلق به هندوستان است که دفتر اصلی آن در کالیفرنیای امریکاست و نزدیک به 8 سال است که در ایران فعالیت خود را شروع کرده است. اپتک بیشتر روی تحصیل و کار و درآمد تاکید دارد و در ایران تنها یک نمایندگی دارد. دانشجوهایی که در این آکادمی تحصیل می‌کنند می‌توانند بعد از گذراندن  5 ترم در ایران، در یکی از دانشگاه‌های طرف قرارداد که در 54 کشور دنیا هستند، در دو رشته تحصیلی IT و انیمیشن ادامه تحصیل دهند. نقطه مثبت این دانشگاه تعهدش تا پایان اشتغال دانشجوست.
وی همچنین افزود: به نظرم استقبال از بازار ملی پویانمایی کم است، زیرا اطلاع‌رسانی زیادی در این زمینه انجام نشده است. حتی در خود مجموعه هم تابلوهای راهنمایی مناسبی وجود ندارد و در کل اطلاع رسانی برای این بازار بسیار ضعیف بوده است.