کد خبر: 229789
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
تجلیل از وجیه‌الله فرد مقدم در جشنواره فیلم‌نامه‌نویسی

از وجیه‌الله فردمقدم استاد فقید و پیش کسوت هنر پویانمایی با حضور فرزندان وی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تجلیل شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در بخش‌هایی از این آیین که در جریان مراسم پایانی چهارمین جشنواره فیلم‌نامه‌نویسی کانون برپا شده بود فیلم کوتاهی از زندگی وی پخش شد و مدیرعامل کانون با اهدای لوح تقدیر و هدایایی به «عاطفه» و «پیام» فرد‌مقدم تصویری طراحی شده از این استاد پیشکسوت را نیز به آنان اهدا کرد.
فرد مقدم  فروردین 1392 پس از تحمل دوره‌ای طولانی یک بیماری سخت، پس از ارایه‌ی سال‌ها خدمات ارزشمند به عرصه‌ی هنر انیمیشن ایران در 68 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.
در این آیین علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این بزرگداشت، تاکید کرد که بخش بزرگى از سهم سینماى کودک در این حوزه را هنرمندان ارزشمندی مانند استاد فقید هنر پویانمایی هنرمند متعهد زنده یاد وجیه‌الله فرد مقدم نجیبانه بر دوش کشیده‌اند.
مهدی باقری معاون تولید کانون نیز در این مراسم به تجلیل از وی پرداخت و از اخلاق و رفتار و باورها و اعتقادات دینی او در کنار جنبه‌های حرفه‌ای و تخصصی وی به عنوان یکی از ویژگی‌های شاخص این استاد انیمیشن یاد کرد و در عین حال بر نقش همسر وی - که او نیز به تازگی در گذشته است - در موفقیت‌های فرد مقدم تاکید کرد.
 
بیان فلسفه‌ی زندگی با زبان انیمیشن
سیدعلیرضا گلپایگانی مدرس دانشگاه هنر در مراسم بزرگداشت مرحوم وجیه‌الله فردمقدم پیش کسوت هنر پویانمایی گفت: برای فردمقدم، انیمیشن زبان بیان فلسفه زندگی بود.
وی در این مراسم خاطرنشان کرد اگر برای بعضی از نامداران، شعر ابزار بیان فلسفه ذهنی است ولی برای فردمقدم، انیمیشن زبان بیان فلسفه ذهنی‌اش بود.
این داور جشنواره فیلم‌نامه نویسی کانون ادامه داد: واژه‌ها، در فیلم‌نامه‌ی انیمیشن‌های بدون کلام، تصویر و پیام «فکر»ی بودند که در فیلم‌های فردمقدم به خوبی دیده می‌شد.
کارگردان انیمیشن بلند «آقای مهربان» تأکید کرد در تمام مجامع، انیمیشن را تکنیک می‌دانند ولی فردمقدم معتقد بود انیمیشن محتواست حتی اگر یک نقطه یا یک فریم باشد.
وی با اشاره به این که انیمیشن برای فردمقدم روش زندگی کردن بود، گفت از نظر او داستان و فیلم‌نامه در انیمیشن اهمیت زیادی داشت.
این مدرس دانشگاه هنر تصریح کرد: فردمقدم، معلم اخلاق بود و شاگردان زیادی را تربیت کرد و به من یاد داد شیفته شهرت، پول و زیبایی‌های ظاهری دنیا نشوم. او فردی عرفانی بود که من درکش نکردم چراکه فلسفه ذهنی او برای من سنگین بود.
گلپایگانی در پایان سخنانش گفت: من در لحظه به لحظه و فریم به فریم کارهایم جای ایشان را خالی می‌بینم. کانون نمی‌تواند جایگزینی برای او پیدا کند و یاد، خاطره و آثار او همواره جاودان خواهد بود.
 
نامی که در کانون همیشه زنده است
در بخشی دیگر از این مراسم عاطفه فردمقدم در سخنانی کوتاه برای پدرش گفت: یادم می‌آید قصه می‌گفتی و من در داستان‌هایت از دیوار بلندی که ساخته بودی بالا می‌رفتم و از آن‌جا پرواز می‌کردم زیرا دست‌های تو باز بود. یادم می‌آید وقتی از سفرهای دور و درازت بازمی‌گشتی کوله بارت پر از شعر و قصه بود و هزار و یک چیز خوب دیگر. یادم می‌آید از شاعری گفتی که ستایش‌گر اشک یتیمان بود، تو می‌گفتی که من گریه می‌کردم و اشک‌هایمان با هم گره می‌خورد.
وی ادامه داد تو از کودکی مرا با اشک، با عشق و با خدا آشنا کردی، اکنون که سال‌های شیرین کودکی سپری شده و من به میان سالی پا گذاشته‌ام بیش از هر زمان دیگری به دستان گرم تو نیازمندم، اما امروز که 429 روز از نبودنت گذشته است، من در کانون، در میان دوستانت و دوست‌دارانت و فرزندان خلف‌ات دوباره تو را پیدا کردم. در کانون نام تو در یاد و خاطره همه زنده است و من از کانون به خاطر این یادآوری، سپاسگزاری می‌کنم.
مراسم بزرگداشت مرحوم وجیه‌الله فردمقدم عصر روز دوشنبه 19 خرداد در حاشیه آیین پایانی و اهدای جوایز برگزیدگان چهارمین جشنواره فیلم نامه نویسی کودک و نوجوان کانون پرورش فکری در سینما تئاتر کانون برگزار شد.
نمایشگاهی نیز از تصاویر این هنرمند فقید در حاشیه‌ی مراسم برپا شده بود.