کد خبر: 229793
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳
ابراهیم فروزش: جهان، سینمای ایران را با کانون شناخت

ابراهیم فروزش کارگردان مطرح سینمای کودک گفت که جشنواره‌های بین‌المللی، سینمای ایران را با فیلم‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شناختند و باید از همه‌ی پیش‌کسوتان این عرصه قدردانی کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وی در جریان برگزاری چهارمین جشنواره فیلم‌نامه نویسی کانون و در حالی که جمعی از چهره‌های شاخص سینمای ایران و سینمای کودک در سینما تئاتر کانون حضور داشتند پشت تریبون رفت و افزود: 44 سال از روزی که بخش سینمایی کانون در سال 1349 تاسیس شد، می‌گذرد و چه زود نیز گذشت. آن روزها در اتاقی تنگ و تاریک و با یک میز کوچک انیمیشن دست‌ساز و یک آپارات این واحد شکل گرفت و در این زمینه باید از همه کسانی که  به عنوان پایه‌گذار بخش سینمایی در این راه زحمت کشیدند، قدردانی کنیم.
او از سیروس طاهباز، نادر ابراهیمی، محمود مشرف تهرانی، آراپیک باغداسارایان، نفیسه ریاحی، وجیه‌الله فرد مقدم، نورالدین زرین کلک و علی اکبر صادقی به عنوان پیشکسوتان کانون نام برد و یادآور شد که آراپیک باغداساریان آن روزها با استفاده از یک آینه، حرکت‌های انیمیشن را شبیه‌سازی می‌کرد و این بزرگان، پایه‌گذار سینمای انیمیشن در کانون شدند.
 کارگردان فیلم خمره اضافه کرد در ادامه عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، کیومرث پوراحمد، داریوش مهرجویی، امیرنادری و کیانوش عیاری دست به خلق فیلم‌های زنده زدند و پس از آن از درون مراکز و کتاب‌خانه‌های کانون فیلم‌سازانی مانند محمد‌علی طالبی، محمد علی سجادی و حسن حسن‌دوست به جامعه‌ی هنری معرفی شدند.
فروزش از مسوولان کانون خواست که با دعوت از پیش‌کسوتان سینمای کانون از آنان قدردانی شود.
در همین مراسم رضا حیدرنژاد کارگردان سینمای کودک و عضو گروه داوری بخش زنده جشنواره نیز اظهار امیدواری کرد با تغییری که در مدیریت کانون پرورش فکری ایجاد شده است فضایی صمیمی‌تر برای ارایه‌ی آثار هنری به جامعه فراهم شود.
مهین جواهریان کارگردان فیلم‌های انیمیشن و عضو دیگر گروه داوری نیز گفت که کانون از ویژگی‌هایی استثنایی برخوردار است و من از زمان دانشجویی خود با کانون آشنا شده‌ام و تاکنون نتوانسته‌ام از آن دور شوم.
کارگردان فیلم بارون میاد جرجر نیز اظهار امیدواری کرد که با همراهی همه‌ی هنرمندان بتوانیم آثار بهتری را برای کودکان و نوجوانان وطن تولید کنیم.
در این آیین که روز 19 خرداد 1393 برگزار شد علاوه بر مسوولان کانون و برگزیدگان جشنواره، چهره‌های شاخصی مانند کیانوش عیاری، فرهاد توحیدی، ابراهیم فروزش، چنگیز صیاد، عبدالله علیمراد، سید علیرضا گلپایگانی، جهانگیر الماسی، رضا فیاضی، کامپوزیا پرتوی و تعداد زیادی از دست اندرکاران حرفه‌ای سینمای ایران حضور داشتند.