کد خبر: 235877
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
«سیری در سرویراستاری» مهدی حجوانی منتشر شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب پژوهش «سیری در سرویراستاری» نوشته مهدی حجوانی را منتشر کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این کتاب که برای مخاطبان عمومی منتشر شده، نویسنده به تعریف سرویراستاری و تفاوت آن با ویراستاری پرداخته است.
در عین حال نویسنده در پیش‌گفتار آن، به نکاتی مانند «به سبب تالیف کتاب»، «لزوم احتیاط در استفاده از این کتابک»، «مروری بر منابع»، «علت کمبود منابع در ایران»، «فقدان آموزش سرویراستاری در ایران» و... پرداخته است.
هم‌چنین «سرویراستاری چیست؟»، «معنای لغوی و اصطلاحی سرویراستاری»، «چرا سرویراستار در غرب اختیارات بیشتری دارد؟»، «مفهوم سرویراستاری به کدام نوع از ویرایش نزدیک‌تر است؟»، «ناشناختگی سرویراستاری در ایران»، «تفاوت‌های سرویراستاری در حوزه بزرگ‌سال و حوزه کودک»، «کدام سرویراستار به درد ناشر می‌خورد»؟ و... از جمله مواردی است که در کتاب «سیری در سرویراستاری» به آن پرداخته شده است.
نویسنده در این کتاب، مرزهای سرویراستاری را مشخص کرده، اهمیتش را آشکار ساخته و آفت‌هایش را گوشزد می‌کند. سعی نگارنده این بود که نوشتاری کوتاه، کاربردی و بومی در موضوع سرویراستاری ارایه دهد.
حجوانی هم‌چنین به کمبود منابع در زمینه سرویراستاری اشاره کرده و گفته است: «هنگامی که قرار شد پاره‌ای از تجربه‌هایم را در زمینه سرویراستاری مدون کنم، تصور می‌کردم منابع زیادی در این‌باره روانه بازار شده است، اما چنین نبود. اغلب کتاب‌ها و جزوه‌هایی که ازسوی مراکزی چون فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مرکز نشر دانشگاه، وزارت آموزش و پرورش و موسسات غیردولتی منتشر شده‌اند، بر موضوع ویرایش زبانی یا صوری تمرکز کرده‌اند و نه ویرایش محتوایی که یکی از وظایف اصلی سرویراستار است.»
کتاب «سیری در سرویراستاری»، در 76 صفحه با شمارگان 3هزار نسخه و قیمت 3هزار و سیصد تومان توسط انتشارات کانون منتشر شده است.