چرا تولید اسباب‌بازی در ایران، حرفه‌ای نیست؟

کارشناس قدیمی شورای نظارت بر اسباب‌‌بازی در توضیح علت ضعف صنعت سرگرمی ایران، می‌گوید که ما تولیدکننده‌ای نداریم که صرفا اسباب‌بازی تولید کند؛ بلکه تولیدی‌ها در کنار اسباب‌بازی، مثلا از باقی‌مانده‌ی موادشان، چیزهای دیگر هم تولید می‌کنند.

این کارشناس در حاشیه‌ی اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی، به تجربه‌اش در دو دهه‌ی اخیر اشاره کرده و می‌گوید که در ایران، به دلیل اختصاص نداشتن واحدهای تولیدی به اسباب‌‌بازی، طراحی و تولید پیشرفت مناسبی نداشته است.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سیما خسروی، کارشناس پیشکوست در حوزه‌ی سرگرمی معتقد است که طراحان و متولیان حوزه‌ی اسباب‌بازی باید به روز باشند، چراکه واقعیت این است که بچه‌های امروز با نسل قبلی تفاوت زیادی دارند، خصوصا از لحاظ تعداد و تنوع در سرگرمی‌ها.
او به تجربه‌اش در کارشناسی شورای نظارت بر اسباب‌بازی هم اشاره کرده و می‌گوید که از میان آثار طراحان داخلی، بیشتر کارها در حوزه‌های فکری و اسباب‌بازی‌های شامل کارت‌بازی، بازی‌های مهره‌ای و سرگرمی‌های مهره‌های آهن‌ربایی است.
این کارشناس نسبت به آینده‌ی این حوزه خوشبین است و می‌گوید که در سال‌های اخیر از سوی چند موسسه‌ی مالی و بانک‌ها صحبت‌هایی برای حمایت از طراحان داخلی برای تولید ایده‌های مناسب عنوان شده که حاصل رایزنی‌های شورای نظارت بر اسباب‌بازی است.
شورای نظارت بر اسباب‌بازی، کار بررسی طرح‌های تولیدی و صدور مجوز را در کنار نظارت بر واردات اسباب‌‌بازی و توزیع و فروش آن را نیز بر عهده دارد.
مجوزهای گمرکی ورود اسباب‌بازی، از جمله فعالیت‌های ملی این شوراست که در سال‌های اخیر در چند مبدا ورودی گمرک کشور، فعال بوده است.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی را از 12 تا 16 مرداد درحالی برگزار می‌کند که 80 شرکت تولیدی داخلی که مجوزهای این شورا را اخذ کرده‌اند، محصولات خود را به عموم مردم عرضه کرده‌اند.
این نمایشگاه هرروز از 10 صبح تا 8 شب در خیابان حجاب تهران پذیرای عموم علاقه‌مندان است.
شورای نظارت بر اسباب‌بازی در این نمایشگاه علاوه بر ارایه‌ی بروشورها و اطلاعات مختلف درباره‌ی فعالیت‌ها و سرویس‌هایش به خانواده‌ها، تولیدکنندگان و طراحان اسباب‌بازی، هولوگرام ثبت وسیله‌‌ی بازی به طراحان را نیز به صورت ویژه ارایه می‌کند.