احیای سنت حسنه‌ی رفتن  والدین با کودکان به کتاب‌خانه ضروری است

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی به اهمیت فرهنگ سازی کتاب و کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: فرهنگ تفکر و اندیشیدن در جامعه وقتی نهادینه می‌شود که سنت حسنه رفتن والدین با کودکان به کتاب‌خانه‌ها احیا شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی، عبدالرضا صمدی ظهر امروز در نشست تخصصی کودک، کتاب و کتاب‌خوانی که با حضور اساتید دانشگاه، رییس اداره کتاب‌خانه‌های عمومی بیرجند، کتاب‌داران، مربیان و اعضای کتاب‌خوان کانون برگزار شد با اشاره به این‌که کودک، کتاب و کتاب‌خوانی واژه‌های بسیار کوتاه ولی تأثیرگذار هستند، گفت: هر یک از این واژه‌ها اگر از زندگی آدمی حذف شود نقصان بسیار بزرگی در زندگی می‌افتد که نیازمند توجه ویژه است.
وی ادامه داد: امروزه خانواده‌ها با فعل خواندن آشنا نیستند و خواندن از سخت‌ترین فعالیت‌ها است که باید با راهکار‌های بسیار مهم به رفتار و فعالیت شیرین تبدیل شود.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با بیان این‌که خوانش کتاب‌های کاغذی در جوامع امروز کمتر شده است، افزود: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و آمدن فضاهای مجازی هنوز علاقه خواندن کتاب‌های کاغذی در بین مردم از بین نرفته است.
صمدی با اشاره به این‌که امروزه مختصرخوانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: باید در بحث کتاب‌های کودکان این موضوع بیشتر توجه قرار گیرد و به دنبال ارایه پیام مهم و محتوای خوب در کتاب‌ها به کودکان بود.
 
دنیا با لبخند کودکان آگاه و اندیشمند زیباتر می‌شود
 محمود کاظم‌زاده رییس کتاب‌خانه‌های عمومی بیرجند به شعار هفته ملی کودک اشاره کرد و گفت: دنیا با لبخند کودکان آگاه و اندیشمند زیباتر می‌شود و ما زمانی جامعه آرمانی خواهیم داشت که کودکانی فهیم و کتاب‌خوان داشته باشیم.
کاظم زاده با اشاره به این‌که امروزه در جامعه کتاب و کتاب‌خوانی برابر با مدرسه رفتن و تکلیف نوشتن شده است، افزود: دانش آموزان در مدارس برای رفع تکلیف، کتاب‌های درسی خود را مطالعه می‌کنند و در تصور آنان این کتاب‌خوانی است.
وی اضافه کرد: خواندن کتاب‌ها با موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری و ادبی به طور غیر مستقیم آموخته‌های دانش آموزان را در ذهنشان ماندگارتر می‌کند.
کاظم زاده تأکید کرد: تا زمانی که قرآن معجزه پیامبر(ص) خوانده می‌شود خوانش کتاب‌های کاغذی نیز از بین نخواهد رفت و تکرار لالایی مادران برای فرزندان و بیان قصه‌های شبانه لذت کتاب خواندن را در بزرگ‌سالی برای کودکان و نوجوانان دو چندان می کند.
 هم‌چنین مجید بهدانی کارشناس مسؤول فرهنگی هنری آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به این‌که در تربیت کودکان سه واسطه داریم، گفت: بازی کردن، ادبیات و هنر سه واسطه‌ای است که همه والدین و جوامع برای تربیت کودکان و نوجوانان استفاده می‌کنند که باید به این واسطه ها توجه ویژه شود.
کارشناس مسؤول فرهنگی هنری آموزش و پرورش خراسان جنوبی تصریح کرد: باید به سراغ طرح‌های کتاب‌خوانی نو رفت، کتاب باید به طور مستمر در دسترس کودکان قرار گیرد و فضاهای زیبا و مناسب برای کتاب‌خوانی کودک ایجاد شود تا کودک با اشتیاق به سراغ کتاب برود.
 در ادامه کتایون زارعی طوسی استاد دانشگاه بیرجند گفت: جوامع امروزی نیازمند به فرهنگ سازی و پرورش فکر کودکان و نوجوانان هستند، بنابراین اگر بخواهیم این امر محقق شود باید کودکان فرهنگ کتاب خریدن و کتاب‌خوانی را در وجود بزرگ‌تر‌ها ببینند تا فرهنگ کتاب‌خوانی و ارزش کتاب خریدن در وجودشان نهادینه شود.
وی خاطر نشان کرد: کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان همواره در انتشار کتاب با محتوای خوب پیش قدم بوده و با انتشار کتاب‌هایی که حتی تصاویر کمی داشت کودک را وادار به تصویر سازی در ذهن می‌کرد و متأسفانه امروزه کودکان با دیدن کتاب‌های رنگارنگ و تصویر انیمیشن در رسانه‌ها دیگر توان خلاقیت ندارند.
بخشی از این نشست تخصصی به نقطه نظرات اعضای کتاب‌خوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص یافت و آنان بر این باور بودند که کتاب‌خوانی و انگیزه مطالعه باید از جمع خانوادگی آغاز شود و مادران در تشویق فرزندان به مطالعه نقش موثری دارند.
در ادامه یکی از اعضای کتاب خوان گفت: کتاب‌خوانی مادرم در دوران کودکی باعث شد تا من در جمع دوستان همواره آنان را به کتاب خواندن تشویق کنم.
وقتی کتاب‌های خوب را می‌خوانم دیگر نگران قطع درختان برای تولید کاغذ و چاپ کتاب نیستم، زیرا خواندنی‌های ارزشمندی را در اختیار دارم که می‌توانم با افزایش سطح آگاهی و دانش خود به پیشرفت جامعه کمک کنم.
همین حال یکی دیگر از اعضای کانون افزود: جای گرفتن کتاب‌های رمان نوجوان امروز به ویژه کتاب‌های طنز در قفسه‌های کتاب‌خانه کانون و برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب‌ها، اشتیاق نوجوانان را برای مطالعه کتاب برانگیخت.
این نشست تخصصی که هم‌زمان با چهارمین روز از هفته ملی کودک و مصادف با روز " کودک، کتاب و کتاب‌خوانی " صبح 18 مهر 1394 در مرکز فرهنگی هنری شماره یک بیرجند برگزار شد با اهدای کتاب و کارت لبخند به کار خود پایان داد.