دکترحسینی: وزارت ارشاد از فعالیت برای کودکان حمایت می‌کند

در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت جدی این وزارت‌خانه از فعالیت‌ها و جشنواره‌هایی خبر داد که برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکتر سید محمد حسینی در جریان بازدید از نمایشگاه دست‌آوردهای کارگروه کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) این مطلب را بیان کرد و افزود نگاه ما تنها به بزرگسالان معطوف نیست و همواره تلاش کرده‌ایم جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی را که در سطح کشور برای کودکان برگزار می‌شود تقویت کنیم.
وی در این زمینه تاکید کرد که کار با کودکان مبنایی و ریشه‌ای است و گاهی در عین کم هزینه بودن نتیجه بخش‌است و سرمایه را به هدر نمی‌دهد.
حسینی با بیان این‌که سخن گفتن با کودکان کاری بسیار دشوار و در عین حال تخصصی است یادآور شد که کودکان و نوجوانان هریک در خانواده‌های جداگانه‌ای تربیت شده‌اند و روحیه و عواطف آن‌ها با یکدیگر متفاوت است به همین دلیل باید تلاش کنیم با زبانی قابل فهم با آنان سخن بگوییم تا این ارتباط تاثیرگذار باشد.
وی در بیان این نکته که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چه فعالیت‌هایی در این حوزه حمایت می‌کند؟ به برگزاری جشنواره‌های تئاتر کودک در همدان، فیلم کودک در اصفهان، نمایشگاه‌های کتاب در استان‌های مختلف، نمایشگاه یاد یار مهربان، هنرهای تجسمی و حتی جشنواره پویانمایی کانون اشاره کرد و گفت: علی رغم تمامی مشکلات مالی که در کشور وجود دارد تلاش کردیم به هر نحو ممکن این جشنواره‌ها و برنامه‌ها در حوزه‌ی کودک به دلیل اهمیت آن، با کیفیت بهتری برگزار شود.
دکتر حسینی در بخش دیگری از سخنانش در نشستی که با مدیرعامل و مسوولان کانون به عنوان مسوولان کارگروه کودک و نوجوان جشنواره امام رضا علیه‌السلام داشت، به قدردانی از فعالیت‌های گسترده کانون در این جشنواره پرداخت و افزود: کانون در 3 سال گذشته همکاری بسیار خوبی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی این جشنواره معنوی داشت و ما کانون را یکی از فعال‌ترین، منظم‌ترین، دلسوزترین و متعهد‌ترین همکاران خود در برگزاری جشنواره رضوی می‌دانیم و امیدواریم که جشنواره یازدهم هرچه‌باشکوه‌تر برگزار شود و شاهد افزایش تعداد شرکت‌کنندگان و بالارفتن کیفیت فعالیت‌های حوزه کودک ونوجوان باشیم.
وی آشنایی کودکان و نوجوانان با قرآن کریم و سیره‌ی ائمه اطهار به‌ویژه حضرت امام رضا(علیه السلام) را ضروری عنوان کرد و یادآور شد که در بیان سیره‌ی ائمه به کودکان نیازی نیست که اغراقی صورت بگیرد بلکه بچه‌ها اگر با زیبایی‌های کلام ائمه آشنا شوند از آنان تبعیت خواهند کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن و اهل بیت را دریایی بیکران و پایان ناپذیر دانست و خاطر نشان کرد که برای آشنا کردن کودکان با معارف اهل بیت باید به دنبال سوژه‌های نو و نگاه‌های تازه باشیم و می‌توانیم این معارف را از زاویه و منظری جدید ارایه کنیم.
حسینی در این زمینه به آماده‌شدن دانش‌نامه‌ی رضوی توسط بنیاد ملی امام رضا(علیه‌السلام) در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد و اظهار داشت: این دانش‌نامه می‌تواند به عنوان یک منبع در اختیار دست‌اندرکاران جشنواره قرار بگیرد و دست‌مایه‌ای شود برای تمام کسانی که به دنبال یافتن سوژه‌هایی برای فعالیت در این حوزه هستند.
وی در پایان این نشست - که در آن سید جواد جعفری مدیرعامل بنیاد ملی امام رضا(علیه‌السلام) نیز حضور داشت - این بنیاد را شجره طیبه‌ای دانست که در حال حاضر دارای شاخ و برگ های گسترده‌ای شده است و تصریح کرد که همواره به تمامی برگزار کنندگان جشنواره‌ها توصیه می‌کنیم که سازماندهی مناسب و تجربه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) را الگویی برای برگزاری جشنواره‌های خود قرار دهند.
در این نشست سید صادق رضایی مدیرعامل کانون و رییس کارگروه کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) نیز طی سخنان کوتاهی با اشاره به توفیقی که نصیب کانون شده است تا در حوزه‌ی ترویج فرهنگ رضوی گام بردارد، اظهار امیدواری کرد که علاوه بر دو فیلمی که با محوریت موضوع رضوی در کانون ساخته شده است شاهد انتشار کتاب‌هایی نیز در این حوزه از سوی کانون باشیم.
وی یادآور شد که گام‌های بلندی در این حوزه توسط کانون برداشته شده است اما تلاش خواهیم کرد تا در جشنواره‌ی آینده - با توجه به در اختیار داشتن مسوولیت برگزاری 16 جشنواره - فعالیت بیشتری برای معرفی آثار و اندیشه‌های امام رضا(علیه‌السلام) به کودکان و نوجوانان انجام دهیم.
گفتنی است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بخش‌های مختلف نمایشگاه دست‌آوردهای کارگروه کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) - که طی روزهای 14 تا 18 بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار شد - بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های 8 جشنواره زیر مجموعه این کارگروه قرار گرفت.