حضور بیش از ده قصه گو از هشت کشور خارجی در جشنواره بین المللی قصه گویی رضوی

عسگری فر از خانواده ها دعوت کرد تا به همراه فرزندان خود در روزهای 23 و 24 شهریور ماه در این جشنواره مذهبی شرکت کنند

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان،نشست خبری مدیر کل کانون استان اصفهان با اصحاب رسانه برگزار شد.
عسگری فر ضمن تبریک ایام دهه کرامت،از برگزاری چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی رضوی به میزبانی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در روزهای 23 و 24 شهریور ماه و با هدف اشاعه‌ و ترویج فرهنگ و معارف رضوی در مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان خبر داد.
دبیر جشنواره قصه گویی رضوی تصریح کرد:فراخوان و شیوه‌نامه شرکت در این جشنواره اردیبهشت ماه سال جاری در سطح کشور توزیع شد و همچنین فراخوان به 5 زبان زنده دنیا ترجمه و به کشورهای خارجی ارسال گردید.
وی با اشاره به پایان ارسال آثار در ماه گذشته، گفت: پس از بررسی 4100 قصه رضوی در استان ها،785 قصه به دبیرخانه استان اصفهان ارسال شد که هیات داوران در 4 گروه(بخش نوجوانان)،2 گروه(مربیان) و 1 گروه(شرکت کنندگان آزاد) این آثار را مورد ارزیابی قرار داد.
مدیر کانون استان اصفهان در جمع خبرنگاران افزود:قصه‌گویانی از آلمان، کانادا، هند، آذربایجان، لبنان، عراق ،پاکستان و افغانستان آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند که در نهایت 10 نفر از قصه‌گویان خارجی در جشنواره حضوراً به اجرای برنامه خواهند پرداخت و علاوه بر آن از مقامات فرهنگی کشورهای لبنان و کویت نیز برای حضور در این جشنواره دعوت شده است.
عسگری فر در ارتباط با جوایز این جشنواره، گفت: جوایز به صورت بسته فرهنگی به برگزیدگان اهدا خواهد شد که شامل کمک هزینه‌ به مشهد مقدس و همچنین تندیس و لوح تقدیر است.
دبیر جشنواره از برگزاری برنامه های جنبی جشنواره خبر داد و بیان کرد: نمایشگاهی با موضوع سیره رضوی و ائمه اطهار (ع) دائر می شود و کارگاه تخصصی روش های قصه گویی مذهبی نیز با حضور اساتید دانشگاه تهران در ایام جشنواره برگزار خواهد شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های فصل تابستان مراکز کانون به عنوان پرکارترین و متراکم ترین فصل کاری گفت:در مراکز 60 گانه کانون در تابستان شاهد رشد 40 درصدی افزایش مخاطب نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بودیم.
وی به فعالیت 13 مرکز آموزشی کانون زبان ایران در سطح استان اشاره کرد و گفت: 18 هزار و 500 زبان آموز در تابستان به تحصیل زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی و عربی در این مراکز مشغول بودند که زبان آموزان این فصل نسبت به فصل بهار رشدی 45 درصدی داشته است.
عسگری فر در ادامه به برنامه های هفته ملی کودک اشاره و خاطرنشان کرد:امسال هفته ملی کودک از 15 مهرماه آغاز خواهد شد و کانون استان اصفهان به همراه دیگر نهادهای مرتبط برنامه های گوناگونی از جمله برپایی نمایشگاههای متنوع ، جشن روز جهانی کودک و برنامه های شاد و متنوع را برای کودکان برگزار خواهد کرد.
مدیر کل کانون در پایان از تخصیص بودجه احداث کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرهای چادگان و دهاقان و همچنین ادامه ساخت مجتمع کانون پرورش در شهر اصفهان خبر داد.
در ادامه این نشست مطبوعاتی پروین بصیرپور مدیر اجرایی جشنواره در جمع خبرنگاران بیان کرد:کارگاه آموزشی با موضوع روشهای اجرای قصه های مذهبی و همچنین تفاوت قصه گویی با روایت گری در جشنواره برپا می شود.
 وی گفت: این کارگاههای آموزشی با حضور استاد سنگری از استادان دانشگاه تهران ویژه مربیان کانون برگزار خواهد شد.
مدیر اجرایی جشنواره افزود:یک نشست شبانه برای تبادل تجربه قصه گویان خارجی که اکثر آنها از کشورهای اسلامی هستند با قصه گویان حاضر در جشنواره برگزار می شود.
 بصیرپور عنوان کرد: روشهایی که مربیان کانون برای قصه گویی کودکان و نوجوانان بکار می برند جذاب است.
اسامی برگزیدگان جشنواره بین المللی قصه گویی رضوی به این شرح است:
در بخش مربیان کانون،اسامی 12 برگزیده جهت اجرای حضوری و رقابت در جشنواره بین المللی قصه گویی رضوی به ترتیب حروف الفبا به این شرح است:
استان
عنوان قصه
نام و نام خانوادگی
لرستان
معامله
سمیه امیری
اصفهان
برنج لنجان
مریم امینی
البرز
گره ی چهارم
فرزانه بدرپور
یزد
شب به یاد ماندنی
سمیه پاک نژاد
اصفهان
روایت باران
مرضیه توکلی
خراسان جنوبی
آرزوی زیارت
معصومه جلالیان
کرمانشاه
مسجد گوهرشاد
وحید خسروی
خوزستان
یا ضامن آهو
آسیه رحمتی
اصفهان
ماهک و پرنده
مریم سامی
ایلام
خادم الرضا
صادق کیانی مقدم
تهران
زائر
ساغر لطفی نژاد
کردستان
دریا
هیوا ملکی
بخش نوجوان:در این بخش 8 قصه گو برگزیده ی نهایی شدند که از 5 نفر آن ها جهت شرکت در جشنواره و اجرای حضوری دعوت به عمل می آید و 3 نفر نیز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
اسامی منتخبین جهت اجرای حضوری برنامه:
استان
عنوان قصه
نام و نام خانوادگی
سمنان
جاده پر پیچ و خم
رسول مختاریان
یزد
نذری
زینب سهامیان
کرمانشاه
رد پا
نسترن جواد نیا
تهران
چهان پهلوان تختی
علیرضا مرد علی
اصفهان
بوی خوش مادر
مریم دهقان نژاد
اسامی قصه گویان شایسته تقدیر:

 

 

استان
عنوان قصه
نام و نام خانوادگی
چهار محال و بختیاری
رج به رج
مریم طالبی
هرمزگان
خورشید شب
آناهیتا محلفی
گیلان
درخت آرزوها
مائده رنجبر
 
بخش آزاد: در این بخش 3 قصه گوی برگزیده نهایی شدند که در جشنواره همراه با دیگر قصه گوها به اجرای قصه های خود خواهند پرداخت.
 
استان
عنوان قصه
نام و نام خانوادگی
مرکزی
مسافر غریب
محمود محمدی
خوزستان
معجره نخلستان
رویا بهادری
اصفهان
چاووشی
محمد علی قنبری فرد
 
 هم چنین در بخش بین‌الملل جشنواره از میان 17 کشوری که در این بخش شناسایی شدند 8 کشور اجازه حضور در این جشنواره را پیدا کردند تا طی روزهای 23 و 24 شهریور در اصفهان قصه‌گویی کنند.
شایان ذکر است چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی رضوی در چهارچوب یازدهمین دوره‌ی جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) با هدف اشاعه‌ و ترویج فرهنگ و معارف رضوی، افزایش شناخت مخاطبان نسبت به سیره‌ی عملی امام رضا(ع) به واسطه‌ی قصه‌گویی، ارتقای قصه‌گویان و دستیابی به روش‌های جذاب در زمینه‌ی قصه‌گویی مذهبی و شناسایی متون مناسب برای قصه‌گویی رضوی به میزبانی کانون استان اصفهان 23 و 24 شهریور ماه در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان ابتدای خیابان توحید برگزار خواهد شد.
محورهای موضوعی جشنواره:
مراحل مختلف زندگی امام رضا(ع)
شخصیت علمی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی امام رضا(ع)
معجزات امام رضا(ع)
خاطرات زیارت و آداب مربوط به آن با توجه به شرایط فرهنگی مناطق مختلف کشور
جایگاه امام رضا(ع) در فرهنگ ایرانیان
حرکت تاریخی امام رضا(ع) از مدینه به طرف ایران
خانواده و وابستگان امام رضا(ع)
روایت عاشورا در سیرهی امام رضا(ع)