قصه‌گویی راهی برای برقراری ارتباط چهره به چهره با کودکان

یک قصه‌گوی کانادایی می‌گوید که این هنر به نوعی ارزش دادن به بچه‌هاست و من همیشه ترجیح می‌دهم برای بچه‌ها قصه بگویم چرا که آن‌ها از شنیدن قصه لذت می‌برند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، لین سیر ناگوییب که نخستین باراست برای حضور در جشنواره قصه‌گویی رضوی به ایران سفر کرده است بهترین و لذت‌بخش‌ترین شیوه تعلیم به کودکان را از طریق قصه‌گویی می‌داند و می‌افزاید: با ورود فن‌آوری به زندگی کودکان و نوجوانان، تنها با قصه‌گویی است که می‌توان ارتباط چهره به چهره با آن‌ها را حفظ کرد.
وی که از سال 1981 دین اسلام را پذیرفته است و نزدیک به 23 سال است به صورت داوطلبانه در مدارس اسلامی کانادا به فعالیت قصه‌گویی می‌پردازد، بر این باور است یک قصه‌گو زمانی موفق است که مخاطبش را بشناسد و بداند چگونه با او ارتباط برقرار کند.
به گفته‌ی لین، قصه‌گو بایستی از تمام توان فیزیکی، دیداری و شنیداری خود بهره ببرد تا حواس مخاطب را به خود جذب کند.
قصه‌گوی کانادایی حاضر در چهارمین جشنواره قصه‌گویی رضوی با بیان این‌که در کشورش هیچ تشکل و نهادی به طور خاص در زمینه‌ی قصه‌گویی فعالیت نمی‌کند متذکر شد: زمانی می‌توانیم از هیچ به همه‌جا برسیم که هدفی را برای خود تعیین و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
وی حضورش در جشنواره قصه‌گویی رضوی را هدیه‌ای از سوی امام رضا(علیه‌السلام) عنوان کرد و گفت: از زمانی که به دین اسلام روی آوردم از خدا خواستم که بتوانم به زیارت اهل بیت(علیهم‌السلام) بروم و وقتی در ماه مبارک رمضان باخبر شدم به این جشنواره دعوت شده‌ام علی‌رغم مخالفت‌های خانواده‌ام به ایران آمدم زیرا که هدفم تنها قصه‌گویی نبود بلکه می‌خواستم امام رضا(علیه‌السلام) را زیارت کنم.
این نویسنده و مترجم اهل اتاوای کانادا گفت: زبان مردم منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنم فرانسوی- کانادایی است و البته به قصه‌های مذهبی چندان اهمیتی داده نمی‌شود و بیشتر قصه‌‌ها بومی و برای حفظ اتفاقات و رخدادهای گذشته است.
وی یادآور شد: علی‌رغم این‌که در این منطقه قانونی مصوب شده که دانش‌آموزان را از انجام فعالیت‌های دینی و اسلامی منع می‌کند، اما همیشه تلاش می‌کنم با استفاده از قصه‌گویی، آموزه‌های دینی و اسلامی را به بچه‌ها منتقل کنم.
وی که قصه‌ی"سوپ سنگ" را در این جشنواره روایت کرد، درباره قصه‌اش می‌گوید: قبلاً برای یک کار دانشگاهی درباره امام رضا مطالعه و تحقیق کرده بودم و وقتی به جشنواره قصه‌گویی رضوی دعوت شدم تصمیم گرفتم همان داستانی را که 20 سال پیش برای پایان‌نامه‌ام نوشته بودم، قصه‌گویی کنم.
"برای این‌که به حق برسیم، باید به قلب‌مان رجوع کنیم." پایان بخش این گفت‌و‌گو با قصه‌گوی کانادایی شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی رضوی در اصفهان بود.