میهمانان خارجی: جشنواره قصه‌گویی رضوی بسیار حرفه‌ای است

میهمانان خارجی چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی رضوی در آخرین نشست خود با مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان _ پیش از عزیمت به کشورشان _ سطح برگزاری این جشنواره را بسیار حرفه‌ای ارزیابی کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پس از برگزاری این جشنواره طی روزهای 23 و 24 شهریور در اصفهان، 10 میهمان خارجی برای زیارت حرم حضرت امام رضا(علیه‌السلام) به مشهد مقدس سفر کردند وتعدادی از آن‌ها در روز پایانی حضور خود در ایران، طی نشستی با سیدصادق رضایی مدیرعامل و دیگر مسوولان کانون از برگزارکنندگان جشنواره قدردانی کردند.
 لین سیرناگوئیب بانوی مسلمان و قصه‌گوی با سابقه از کانادا، در این نشست گفت: سطح حرفه‌ای قصه‌گویان و هنرمندان ایرانی برای من بسیار تعجب‌ برانگیز و جالب بود و قصد دارم مقاله‌ای را از خاطرات سفرم به ایران در اختیار روزنامه اتاوا قرار دهم و در آن به هم‌وطنانم بگویم که ایرانی‌ها انسان‌های بسیار با ادب، متشخص و دست و دل‌باز هستند و من بسیار مفتخرم که به جشنواره کانون دعوت شدم.
وی با یادآوری این نکته که در هنگام عملی‌ کردن تصمیم‌اش برای سفر به ایران، برخی از اطرافیان و دوستان وی توصیه می‌کردند که از این سفر اجتناب کند، افزود: من ابتدا به عشق زیارت امام هشتم و بعد شرکت در جشنواره امام رضا(علیه‌السلام) راهی ایران شدم و اکنون می‌بینم که واقعا در کشور ما سازمانی مانند کانون وجود ندارد و امیدوارم شعبه‌ای از کانون در کانادا دایر شود.
 خانم لوما عبدالرحیم از آلمان نیز در سخنان خود ضمن قدردانی از کانون ‌- که به تعبیر وی شانس حضور او در ایران را فراهم کرده است – یادآور شد که در آلمان نیز موسسه‌ای با وسعت کانون برای کودکان و نوجوانان وجود ندارد.
دکتر سلطنت بانوی قصه‌گو و مبلغ مذهبی از هندوستان که دارای مدرک دکتری شیمی است، جشنواره قصه‌گویی رضوی را رویدادی خوب و جالب توصیف کرد و اظهار تمایل کرد که به همکاری با کانون ادامه دهد.
میهمان عراقی جشنواره ساره محمد علی‌العبادی از عراق نام داشت که در سخنان خود خواستار برقراری رابطه‌ی فرهنگی بین حرم امام حسین(علیه‌السلام) و کانون و دیگر مجموعه‌های فرهنگی در ایران شد و خاطر نشان کرد که از تجربه‌هایی که در جشنواره قصه‌گویی به دست آورده است در اجرای فعالیت‌های فرهنگی برای کودکان در کربلا بهره خواهد برد.
وی از مسوولان برگزاری جشنواره تشکر کرد و گفت که برگزاری این رویداد، باعث شناسایی معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) در سراسر جهان خواهد شد.
میهمان پاکستانی مسلط به زبان فارسی نیز به نام عبیدا مرتضی، ایران را کشور دوم خود خواند و گفت: با شرکت در جشنواره و حضور در مشهد خودم را بیشتر شناختم و از این به بعد برای ترویج معارف اسلامی بیشتر تلاش خواهم کرد.
«وفا آقا میرزایوا» شرکت‌کننده آذربایجانی جشنواره نیز که در باکو مسوولیت کتاب‌خانه‌ای ویژه کودکان ونوجوانان را بر عهده دارد هم‌زمانی برگزاری جشنواره امام رضا (علیه‌السلام) با سال‌روز ولادت آن امام را بسیار هوشمندانه دانست و گفت: ما همه خادمان آن امام هستیم و با شوق و شعف به قصه‌گویی می‌پردازیم.
این بانوی آذربایجانی با اشاره به حضور خود در قزوین و اصفهان به جایگاه ممتاز قصه گویی در تعلیم و تربیت کودکان اشاره کرد و گفت: اثرگذاری قصه‌گویی نسبت به سایر شیوه‌های آموزشی و تربیتی به مراتب بیشتر است.
دکتر ریاض نماینده کشور فلسطین نیز که به عنوان میهمان در جشنواره حضور یافته بود، به سابقه‌ی حضور خود در جشنواره فیلم کوتاه تهران در 3 سال پیش و دریافت جایزه از این رویداد و آشنایی‌اش با مسوولان وقت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اشاره کرد و گفت پس از این، من بارها هنرمندانی را از کشورهای مختلف اسلامی به این جشنواره معرفی کردم و طرحی را نیز با عنوان برگزاری جشنواره‌ای با عنوان «جوانان و آزادی غزه» در اروپا، شرق آسیا و کرانه‌ی باختری رود اردن پیشنهاد و اجرا کردم و مرکزی نیز در غزه با عنوان مرکز فرهنگی اسلامی ایران به ثبت رساندم.
وی جشنواره قصه‌گویی در اصفهان را از بُعد هنری بسیار شاخص و برجسته دانست و گفت این جشنواره خیلی خوب و عالی و منظم برگزار شد و این، به تجربه‌های کانون در این عرصه باز می‌گردد.
نازیها صالح قصه‌گوی لبنانی نیز به حضور انبوه مردم عاشق امام رضا(علیه‌السلام) برای زیارت حرم مطهر آن امام اشاره کرد و گفت این حضور فوق‌ا‌لعاده است و ای کاش حرم بقیه‌ی امامان نیز در ایران بود!
وی پیشنهاد کرد که نشست‌های پژوهشی در کنار جشنواره قصه‌گویی رضوی برپا شود تا ابعاد علمی این فعالیت و مضامین و منابع مورد استفاده، مورد بحث قرار بگیرد. 
شیخ نزیه فیاض دبیرکل موسسه‌ی کشافه‌المهدی لبنان و دو تن از مدیران این موسسه نیز میهمان ویژه‌ای این نشست بودند.
وی که موسسه‌ی تحت مدیریتش از سه سال پیش در حوزه‌های فرهنگی‌هنری با کانون همکاری می‌کند. در سخنان کوتاهی به میهمانان خارجی توصیه کرد با توجه به نگاه راهبردی کانون به کشورهای جهان، از تجربه‌های کانون در عرصه‌ی فعالیت‌های کودک ونوجوان بیشتر بهره‌مند شوند.
میهمانان شرکت‌کننده در جشنواره در عین حال بارها از تلاش‌های معصومه عبداللهی کارشناس مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و مسوول کمیته بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی رضوی _  که وظیفه شناسایی و دعوت و میزبانی از این میهمانان را به خوبی انجام داده است _ قدردانی کردند و در نهایت مدیرعامل کانون نیز از تلاش‌های وی در این زمینه تقدیر کرد.
سیدصادق رضایی در سخنان خود از حضور میهمانان در مشهد مقدس ابراز خوشحالی کرد و گفت ارتباط این میهمانان با کانون باید از طریق بخش بین‌الملل کانون حفظ شود.
وی تاکید کرد که نگاه کانون به همه‌ی مخاطبان خود در سراسر جهان توام با کرامت است و کودکان و نوجوانان در همه‌ی جهان از فطرتی پاک برخوردارند.
رییس کار گروه کودک و نوجوان یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) با اشاره به عبور موفق ایران از سختی‌ها و بحران‌هایی که پس از پیروزی انقلاب با آن روبرو بوده است، مشکل بسیاری از کشورهای اسلامی را در عبور از بحران‌هایی که در سال‌های اخیر در این کشورها به‌وجود آمده، ناشی از نبود یک رهبر واحد و آسمانی دانست و اظهار امیدواری کرد با ظهور امام منجی، بشریت به سعادت برسد. 
رضایی با بیان مضمون آیه‌ای از قرآن که هر اندیشه و مکتبی برای پایدار ماندن باید به مردم نفع برساند یادآور شد که کانون با چنین نگاهی به فعالیت می‌پردازد.
وی تبادل تجربه و اندیشه‌ها و افزایش شناخت نسبت به یک‌دیگر را از نتایج حضور میهمانان خارجی در جشنواره‌ی قصه‌گویی رضوی عنوان کرد و گفت این مساله به برکت امام رضا(علیه‌السلام) اتفاق افتاده است و ما هم امیدواریم این ارتباط‌ها استمرار پیدا کند و و از دانش و تجربه شما نیز بهره‌مند شویم.
در پایان این نشست هدایایی به رسم یادبود به شرکت‌کنندگان خارجی جشنواره از سوی مدیرعامل کانون اهدا شد.
 

برچسب‌ها