به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، دولتآبادی که چند سال شاغل کانون بود و با تالیف 56 کتاب و چاپ مقالههای متعدد تمرکز اصلی حدود پنج دهه فعالیتهای فرهنگی و هنری خویش را به کودکان و نوجوانان اختصاص داده است، امسال داور بخش منطقهای مناطق پنجگانهی بیستمین جشنوارهی بینالمللی قصهگویی کانون است.
او در تحلیل شیوهی اجرا و برگزاری این دوره از این رویداد گفت: «جشنوارهی قصهگویی یکی از اقدامهای پسندیدهی کانون است. قصه با ذات بشر سر و کار دارد و به دلیل جاذبههای پرکشش آن، مخاطب پیام قصهگو را سریعتر و موثرتر دریافت کرده و میپذیرد. بنابراین کانون اقدامی کم هزینه و تاثیرگذار را برای آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان کشور در نظر گرفته است که برد وسیع و ماندگار دارد.»
دولتآبادی افزود: اگر بخواهم به بررسی این دوره از جشنواره در بخش کشوری بپردازم باور دارم جشنواره موفقی بود و توفیق استانها متناسب با شیوهی برنامهریزی و مدیریت، متفاوت بود و همین امر بر کیفیت تاثیر گذاشت.»
این نویسنده، محقق و مدرس دانشگاه ادامه داد: «به لحاظ کیفی استانی موفقتر بود که برای آموزش و شناسایی مربیان توانمند خود برنامهریزی کرده بود. در این قیاس برخی استانها نیازمند برنامهریزیاند. در بخش آزاد هم قصهگویانی که نمایش را میشناختند، در قصهگویی موفقتر عمل کردند. با این حال آنچه ملاحظه شد موفقیت مربیانی بود که استان برای اجرا و عملکرد آنها برنامهی آموزشی تدارک دیده بود.»
دولتآبادی تاکید کرد که موفقیت، تصادفی و بدون برنامهریزی به دست نمیآید و ادامه داد: «نیازی که برخی شرکت کنندگان به آن کمتر توجه داشتند انتخاب قصهی خوب بود. باید بدانیم هر کتابی که منتشر میشود لزوما کتاب خوبی نیست، همانطور که صدها افسانه داریم و خیلی از آنها برای کودک و نوجوان خوب نیستند. بسیاری از این افسانهها خشونت و جنگ را تبلیغ میکنند و یا گاه دروغ و نیرنگ را جایگزین زرنگی کردهاند. لازم است شهامت داشته باشیم و بپذیریم برخی کتابها و افسانهها میتوانند مناسب نباشند.»
این مدرس تئاتر دانشگاه و دارای مدرک دکتری، تربیت و آموزش را هدف اصلی کسی که برای کودک و نوجوان قصه میگوید برشمرد و تاکید کرد که قصهگویان در هنگام انتخاب آثار باید به این ابعاد توجه داشته باشند. اگرچه بیشتر آنها از این دقت برخوردارند.
دولتآبادی در بررسی ارتقاء سطح کیفی آثار گفت: «خوشبختانه با برنامهریزیهای بهعمل آمده، آثار به جهت کیفی و کمی نسبت به دورههای گذشته پیشرفت قابل توجهی داشت که البته این مساله طبیعی است و به برنامهریزی معاونت فرهنگی کانون مربوط است. علاوه بر این، برگزاری جشنواره قصهگویی و رقابت ایجاد شده بین مربیان انگیزه ایجاد میکند. از سویی مربیان کانون فعالیتهای مختلفی دارند و در این میان توفیق برنامههای مربوط به قصهگویی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: «لازم است بدانیم بسیاری از کودکان ایرانی در کانون بالنده میشوند و البته فعالیتهای کانون تکلیفی نیست و کودکان و نوجوانان با میل و رغبت در فعالیتهای ارزشمند فرهنگی، هنری و پرورشی کانون پرورش فکری مشارکت میکنند. در این شرایط مربیان بسیار دخیلاند و نقش بهسزایی در این توسعه دارند. پس لازم است برای فعالیتهای آنها اعتبارهای مالی فراهم شود و رفاه و آسایش آنها را تأمین کنیم.»
داور چند دوره از این جشنواره، در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد شیوهی برگزاری بخش منطقهای جشنواره قصهگویی تغییرهایی داشته باشد: «در هر منطقه حدود ۴۰ قصهگو حضور داشتند و ما در هر منطقه تنها شش اثر را انتخاب کردیم. این نسبت با توجه به تعداد شرکتکنندگان کم است. امیدوارم تغییری در این شیوه صورت پذیرد تا سیستم حذف، باعث دلسردی مربیان پویای ما نشود. بهتر است مناطق برگزار کننده بیشتر شوند یا تعداد افراد راه یافته به هر منطقه، در مرحلهی استانی، کاهش یابد. سرمایههای کانون، مربیان آن هستند و آنها نباید برنجند.»
گفتنی است بخش منطقهای جشنواره در طی یک ماه گذشته برندگان خود را شناخت. این برگزیدگان در بیستمین جشنواره بینالمللی قصهگویی با همتایان خود رقابت میکنند.