پنجمین نشست انجمن ادبی شعر سیستان برگزار شد

کارشناس انجمن ادبی شعر سیستان: شاعر در حال خلق جهانی دیگر است که در این راه باید مراقب زبان و قافیه‌های تکراری باشد

به گزارش روابط عمومی کانون سیستان و بلوچستان، پنجمین نشست انجمن ادبی شعر سیستان برگزار شد

«شعر» حلقه‌ی اتصال اعضای هنرمند مراکز فرهنگی هنری حوزه‌ی سیستان است که با برگزاری پنجمین نشست آن، رضایت را می‌شد از نگاه کارشناس همیشه همراه آن خواند.

عباس باقری در ابتدای این نشست ماه محرم و روزهای سوگواری را به حاضران در جلسه تسلیت گفت و سپس در خصوص خلق یک اثر توسط شاعر گفت: شاعر وقتی اثر خلق می‌کند، مشغول آفرینش می‌شود؛ یعنی جهانی دیگر می‌آفریند.

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی زابل در ادامه عنوان کرد: شاعر در این مسیر اگر «خودِ خودش» را بیان کند ارجمند است ولی در غیر این صورت با قافیه‌های تکراری و احساسات تحمیلی، خود را شبیه دیگران می‌کند و این موضوع شاعر را از شاعرانگی دور خواهد کرد.

شاعر «بیانیه» سپس در خصوص «نقد خویش» توسط شاعر یادآور شد: برای ماندگاری یک شعر، صاحب اثر پس از خلق آن باید با نگاه یک منتقد به شعر خود نگاه کند اما مراقب باشد در این راه زیاده‌روی نکند و احساس و عاطفه‌ی اولیه‌ی شعر را از بین نبرد.

وی، که دکترای ادبیات فارسی است و پیش از برگزاری نشست آثار اعضا را خوانده بود، به شاعران حاضر در جلسه گفت: مضمون‌هایی که در شعر شما به کار رفته تازه و ارزشمند است و نشان از رشد تفکر و بلوغ فکری شما در حوزه‌ی شعر دارد.

باقری در ادامه با بیان این نکته که فرم شعر شما نیاز به قوت بیشتری دارد، افزود: باید مراقب واژه‌زدگی در شعرمان باشیم و از به‌کار بردن واژه‌های ناآشنا پرهیز کنیم.

پس از سخنان باقری اعضا اثرخوانی کردند و به نقد آثار دوستان خود پرداختند.

قابل ذکر است این نشست با خیرمقدم کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آغاز شد و پس از آن یکی از اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی یک زابل چند شعر و سروده‌ی محلی سیستان را برای حاضران اجرا کرد.

امضا و اهدای کتاب شعر « اسفار آفتابگردان » سروده‌ی عباس باقری به حاضران درنشست، بخش پایانی پنجمین جلسه‌ی انجمن شعر سیستان بود که با حضور علاقه‌مندان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =