کد خبر: 340805
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
بازدید 65
نگاهی به آثار منتشر شده در کانون پرورش فکری در حوزه سیره ی امام خمینی (ره)

معرفی سه کتاب امام آمد، خورشید در کوچ و مهربان مثل مسیح از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در کانون فارس رقم خورد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، هر سال چهاردهم خردادماه مصادف با ارتحال امام خمینی (ره)، مربیان کانون با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی به سوگ آفتاب انقلاب می نشینند.

با گشتی در کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توان داستان‌ها و شعر های مرتبط با زندگی امام خمینی (ره) پیدا کرد؛ که بچه‌ها با خواندن آن درس‌هایی از زندگی ایشان می‌آموزند، کتاب هایی که از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

به کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفتم؛ و به قفسه های کتاب که رسیدم به کتاب های مختلفی در مورد امام خمینی (ره) برخوردم؛ که در زیر سه کتاب را برای شما معرفی می کنم.

یکی از این کتاب‌ها، کتاب «مهربان مثل مسیح» بود. کتاب «مهربان مثل مسیح» را محمود جوانبخت برای گروه سنی ج نوشته و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده است. داستان این کتاب از زبان خانواده‌ای مسیحی از دهکده نوفل لوشاتوی پاریس است و در زمانی اتفاق می‌افتد که امام پس از مدتی تبعید در آنجا قصد بازگشت به ایران را دارد.

زندگی‌نامه امام خمینی (ره) برای بچه‌ها با زبان قصه در کتاب «مهربان مثل مسیح» روایت شده است.

جلو تر که رفتم کتاب «خورشید در کوچ» در قفسه نوجوان توجهم را به خود جلب کرد. «خورشید در کوچ» روایت گر واپسین روزهای زندگی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به قلم مریم جمشیدی است.

این کتاب، توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مختص گروه سنی نوجوان در سال ۱۳۸۴ به چاپ رسیده است.

در ابتدا نویسنده اشاره ای کوتاه و مختصر به قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ دارد. و بعد از آن در آستانه بیست و ششمین سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد می رسد به آخرین روزهای زندگی رهبر انقلاب، شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ در بیمارستان بقیه الله جماران: رفت و آمدهای بی سرو صدا در این بیمارستان کوچک لحظه به لحظه روبه فراوانی است. از تک تک چهره های آشنا و غریبه نگرانی می بارد. همه بی تابند و بی قرار... با آنکه چشمان امام خواب آلود می نماید، با این حال، کاملا هشیار است و به خوبی به وخامت وضعیت خود آگاه می باشد... امام مرتب حمدو سوره می خواند...در آخرین ساعات زندگی نیز او مثل همیشه و همه وقت، فقط خدارا می خواندو بس. فقط به او تکیه دارد و بس ... در اتاق، تک تک افراد خانواده امام دیده می شوند. امام روبه آنها با صدای ضعیفی می گوید: «این راه سختی است. سعی کنید گناه نکنید» وسپس در حالی که حس می کرد پلک هایش آرام آرام دارد سنگین و سنگین تر می شود می فرماید: «مواظب باشید نماز اول وقت از دستم نرود. اگر خواب هم بودم حتما بیدارم کنید.»

همان طور که از نثر کتاب پیداست نویسنده به روایت لحظه به لحظه حالات روحی امام(ره) در آخرین روز و آخرین ساعات عمر پر برکت ایشان می پردازد. نهی از گناه، تاکید بر نماز اول وقت حتی در بستر بیماری، و در جای دیگر بیان مسائل شرعی، بیانگر این است که ایشان حتی در میان محاصره درد نیز از آموختن و ادای تکلیف باز نمی ایستند.

«خورشید در کوچ» با روایت هایی به هم پیوسته با ذکر تاریخ و ساعت علاوه بر اینکه خواننده را با حالات روحی و معنوی و ویژگی های شخصیتی امام خمینی (ره) آشنا می کند، حال و هوای مردم ایران در روز های بیماری و وقایع بعد از ارتحال غم انگیز ایشان را نیز به تصویر می کشد. و با توجه به اینکه کتاب مصور است به عکس های مرتبط با روایت ها، برای خوانندگان نوجوان که آن روزها را درک نکرده اند کتابی جذاب وآموزنده است.

 همان طور که در کتابخانه قدم می زدم، با نگاهی دوباره در قفسه نوجوان کتاب «امام آمد» را دیدم؛ که حمیدرضا شاه‌آبادی آن را نوشته بود. مطالب آموزنده این کتاب پر محتوا شامل مهم‌ترین حوادث انقلاب از زمان رفتن شاه در ۲۶ دی ۱۳۵۷ تا روز ورود امام به میهن و ایراد سخنرانی در بهشت زهرا، همراه با شرحی از نقش مردم در پیروزی انقلاب است. این کتاب برای نوجوانان و جوانان گروه سنی «د» تدوین شده و با عکس‌های متعددی از روزها و حوادث یاد شده به چاپ رسیده است.

در گوشه ای از کتابخانه کانون نشستم و با خودم فکر کردم که چگونه می توان این کتاب ها را به صورت خلاق برای بچه ها معرفی کرد.

به سراغ همکارانم رفتم و ایده های زیادی را با هم نوشتیم. به شما مربیان خوب و خلاق کانون پرورش فکری، خانواده ها و نوجوان های مراکز کانون هم توصیه می کنم؛ این کتاب ها را حتما بخوانید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =