نشست فصلی مربیان ادبی با موضوع چگونه با کودک و نوجوان حافظ بخوانیم

ضرورت حافظ‌خوانی برای کودک و نوجوان با شیوه‌ها و راهکارهای نوین و ارتباط با حلقه‌های میانی، پاسداشت میراث و ایجاد پیوند معنوی بین طلایه‌داران این عرصه با ادبیات کهن در معرفی ایران اسلامی مباحثی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳، نشست فصلی مربیان ادبی استان با موضوع چگونه با کودک و نوجوان حافظ بخوانیم با حضور مدیرکل، معاون و کارشناسان فرهنگی و ادبی کانون استان یزد در مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون یزد برگزار شد. 
این نشست ادبی با توجه به این که حافظ‌خوانی برای کودک و نوجوان از  بایدها و نبایدهایی برخوردار است با حضور مهدی آرایی حافظ پژوه و کارشناس فرهنگی استان و شرکت مربیان ادبی استان به صورت حضوری و مجازی (پخش زنده در کانال رسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در پبام‌رسان ایتا) برگزار شد. 
در این نشست بایدها و نبایدهای حافظ‌خوانی مورد نقد، تحلیل و بررسی قرار گرفت و راهکارها و  شیوه‌های نوین انتقال مفاهیم غزلیات حافظ در حوزه معنا و صورت توسط مهدی آرایی مدرس این  نشست ادبی ارائه شد. 

 نشست تخصصی ادبی با موضوع چگونه با کودک و نوجوان حافظ بخوانیم
مدیرکل کانون استان یزد: خوانش متون کهن، پیوند کانون را به حلقه‌های میانی محقق می سازد.
در این نشست سه ساعته سیده عالیه قوامی مدیرکل کانون استان یزد با بیان این که برگزاری این نشست تخصصی قبل از شروع کارگاه‌های تابستان، فرصت خوبی برای رشد، ارتقای شغلی و ایجاد انگیزه  مربیان ادبی خواهد بود، افزود: همچنین با توجه به تاکید ویژه معاون فرهنگی کانون به گسترش فعالیت خوانش متون ادبی و کهن به ویژه گلستان سعدی و غزلیات حافظ برای کودکان و نوجوانان  و علاوه بر آن استقبال اعضا و خانواده‌های آن‌ها، این موضوع پیوند کانون را به حلقه‌های میانی محقق می‌سازد. 
معاون فرهنگی کانون استان یزد: 
یادگیری ادبیات کهن از مهم‌ترین، مطمئن‌ترین راه‌های تربیت دینی کودک و نوجوان است. 

 نشست تخصصی ادبی با موضوع چگونه با کودک و نوجوان حافظ بخوانیم
معاون فرهنگی کانون استان یزد نیز در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت آشنایی کودک و نوجوان با متون کهن به ویژه  غزلیات حافظ و گلستان سعدی، یکی از راه‌های مهم و به روز در زمینه تربیت دینی اعضای کودک و نوجوان را پیوند آن ها به ادبیات کهن دانست.
محمدرضا آخوندی ادامه داد: آشنایی کودکان و نوجوانان با متون کهن منجر به ایجاد هویت و توجه به پیشینه درخشان فرهنگی ادبی دارد. 
وی افزود: نه تنها می‌توان از این طریق به کشف و شناخت استعداد ذوقی اعضا پی برد؛ بلکه  برگزاری همچین برنامه‌هایی می تواند در پیوند صمیمی کانون با اعضا و خانواده‌ها موثر باشد و در واقع پای حلقه‌های میانی را به مراکز کانون باز کند. 
حافظ‌خوانی برای کودک و نوجوان از  بایدها و نبایدهایی برخوردار بود که در یک جلسه با حضور مربیان ادبی استان و مهدی آرایی مورد نقد، تحلیل و بررسی قرار گرفت و راهکارها و شیوه‌هایی نوین انتقال مفاهیم غزلیات حافظ در حوزه معنا و صورت ارائه شد. 
مهدی آرایی مدرس این نشست که بیش از ۲۰ سال در حوزه حافظ خوانی فعالیت موثر و مستمر دارد نیز در خصوص ضرورت آشنایی کودک و نوجوان با متون ادبی کهن به ویژه غزلیات حافظ یادآور شد: آشنایی با یکی از امانت‌های فرهنگی ادبی ایران و حفظ پاسداشت این میراث برای تمام دوران‌ها ضروری به نظر می رسد. 
کارشناس فرهنگی کانون استان افزود: تربیت کودکان و نوجوانان به عنوان طلایه‌داران پاسداشت این میراث و ایجاد پیوند معنوی بین کودکان و نوجوانان با ادبیات کهن در معرفی ایران اسلامی موثر خواهد بود. 
وی در ادامه به ارائه راهکارها و شیوه‌های متنوع حافظ‌خوانی  براساس سطح بندی کودک و نوجوان پرداخت.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =