جشن روز ثبت‌ملی قصه‌گویی در مرکز الگوی لنگرود برگزارشد

هم‌زمان با آغاز فعالیت‌های تابستانه سال ۱۴۰۳، جشن روز ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی به‌میزبانی مرکز الگوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان لنگرود برگزارشد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این آیین روز چهارشنبه، ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ و هم‌زمان با معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان لنگرود به‌عنوان مرکز الگو، با همراهی جمعی از مسئولان، گروه‌های مردمی، کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها به‌میزبانی این مجموعه فرهنگی برگزارشد.

برپایه این گزارش، رونمایی از سند ثبت‌ملی قصه‌گویی ایرانی در نخستین سال‌گشت این رویداد ملی، از دیگر اهداف برگزاری ویژه‌برنامه «آوای مرغک» به‌شمارمی‌رفت.

معاون فرهنگی کانون استان گیلان نیز ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، از اهمیت غنی‌سازی اوقات‌فراغت کودکان و نوجوانان با فعالیت‌های هدف‌مند مربیان این کانون پرورش فکری سخن‌گفت و بر لزوم همراهی فعالان فرهنگی برای همراه‌سازی آینده‌سازان با این برنامه‌ها، به ویژه فعالیت قصه‌گویی با رویکرد انتقال آموزه‌های ایرانی‌اسلامی به مخاطبان تاکیدکرد.

جشن روز ثبت‌ملی قصه‌گویی در مرکز الگوی لنگرود برگزارشد

سجادکوچک‌نژاد در ادامه، به سیاست‌های کلان کانون برای همراه‌سازی هرچه بیش‌تر خانواده‌ها پرداخت و از تشکیل شورای خانواده و شکل‌دهی به شورای نوجوانان به‌منظور هم‌اندیشی و یاری‌رسانی به فرزندان در انتخاب فعالیت‌های مورد علاقه و پیگیری در مسیر فراگیری صحبت‌کرد.

وی با مهم‌ارزیابی‌کردن نقش پدرها و مادرها در پرورش فرزندان گفت: این امر به تربیت صحیح کودکان و نوجوانان و به تبع، رشد وپیشرفت ایران اسلامی کمک‌می‌کند.

او هم‌چنین، از انتخاب ۲ مرکز الگوی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان در شهرستان‌های رشت و لنگرود سخن‌به‌میان‌آورد و از حاضران برای همراهی با فعالیت‌های تابستانه کانون با عنوان «تابستونتوبساز» دعوت‌کرد.

قدردانی از تلاش‌های مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لنگرود در برگزاری این مراسم، دیگربخش صحبت‌های کوچک‌نژاد بود و وی با خاطرنشان‌ موفقیت «سیده‌هاجر اکبری نودهی» و «آسیه‌تاج‌آبادی»، مربیان این مجموعه در کسب مقام برگزیده بخش پژوهش بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی کانون با عنوان «بررسی مفاهیم خداشناسی و خودشناسی»، تصریح‌کرد: این مهم گویای توان‌مندی مربیان این کانون در کشف و پرورش استعدادها است.

در ادامه این ویژه‌برنامه نیز منیژه واحد قاضیانی، مربی کانون گیلان و برگزیده جشنواره‌های قصه‌گویی و سرود،  به تبیین اهمیت و جایگاه ابزار قصه‌گویی و معرفی هنر نقالی  به حاضران پرداخت.

جشن روز ثبت‌ملی قصه‌گویی در مرکز الگوی لنگرود برگزارشد

واحد قاضیانی، نقالی را گونه‌ای از قصه‌گویی آیینی‌سنتی با استفاده از داستان‌های شاهنامه و ارایه آن با شیوه‌ای خلاقانه توصیف‌کرد و افزود: هنرمند نقال، روایت‌گری داستان‌های آثار منظوم و منثور را با بهره‌گیری از حرکات نمایشی برعهده‌می‌گیرد و با دعا و آرزهای نیک به‌پایان‌می‌رساند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنگرود نیز در این مراسم، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران کانون پرورش فکری،  این مجموعه فرهنگی را بستری مناسب برای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان دانست و بر ضرورت حمایت از فعالیت‌های هدف‌مند کانون تاکیدکرد.

کمال عباس‌نژاد در ادامه، پیشنهادهایی برای خدمات‌رسانی هرچه‌بهتر به کودکان و نوجوانان ارایه‌داد و گفت: برگزاری مسابقه نقاشی، جشنواره مجسمه‌های سنی با همراهی خانواده‌ها می‌تواند بستری برای مشارکت و هم‌گرایی هرچه بیش‌تر کانون پرورش فکری و فرهنگ‌و ارشاد اسلامی قرارگیرد.

جشن روز ثبت‌ملی قصه‌گویی در مرکز الگوی لنگرود برگزارشد

ادامه‌بخش برنامه‌های این مراسم که با حضور مسئولانی از فرمانداری، فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و گردش‌گری، صنعت‌، معدن و تجارت و شهرداری لنگرود صورت‌گرفت، اجرای سرود از سوی گروه مردمی شهید محسن فخری‌زاده شهرستان لنگرود، معرفی‌کتاب، فلوت‌نوازی و نقالی توسط اعضای مرکز فرهنگی هنری کانون لنگرود، و ارایه آموزه‌های زیست‌محیطی از سوی سیده‌هاجر اکبری و مریم درویش، به ترتیب مربی کانون و کارشناس اداره‌محیطزیست شهرستان، ازدیگر برنامه‌های این مراسم به‌شمارمی‌رفت.

جشن روز ثبت‌ملی قصه‌گویی در مرکز الگوی لنگرود برگزارشد

جشن روز ثبت‌ملی قصه‌گویی در مرکز الگوی لنگرود برگزارشد

جشن روز ثبت‌ملی قصه‌گویی در مرکز الگوی لنگرود برگزارشد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =