انجمن شاعران نوجوان(چکاوک) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری برگزار شد

اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون استان با عنوان چکاوک در مرکز فرهنگی هنری شهرستان بن گردهم آمده و با همراهی اساتید و مسئولین محلی، با صور خیال در شعر آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، انجمن شاعران نوجوان(چکاوک) روز پنجشنبه ۳۱ خرداد با حضور اعضای انجمن و شاعران نوجوان و همراهی مدیرکل کانون استان، امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه، شهردار و مسئولین اداره فرهنگ وارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و دیگر مسئولین محلی در شهرستان بن به همراه وحید برزگر(شاعر و مدرس دانشگاه)، معاون فرهنگی و کارشناسان ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و جمعی از خانواده‌های اعضا برگزار شد.
مدیرکل کانون استان ضمن خیرمقدم و سپاس از حضور و همراهی همیشگی مسوولان شهرستان بن گفت: شما نوجوانان با اشعار خود و با حضور شاعر توانمند استان «استاد برزگر» امروز را برای من تبدیل به لحظه‌ای خاص و خوشحال کننده‌ کردید. بسیار خوشحال هستم که در میان شاعران نوجوان شهرستان بن حضور یافتم. شاهد هستم که چهره‌های نوجوان و پر از شور و انگیزه وجود دارد که خاطرات و رویاهای خود را در قالب شعر و ادبیات به تجلی می‌رساندند. اشعار شما من را به یاد داستان‌های زیبای دورانی انداخت که در کنار کتاب‌های شاعران برجسته، روزهای نوجوانی‌ام را سپری می‌کردم.

روح‌الله واحد با اشاره به موضوع نشست انجمن که همان صور خیال در شعر است گفت: از آنجایی که شاعران نوجوان، آینه‌ای هستند که حال و هوای دنیای اطراف و رویاهای شیرین و خیال‌پردازی‌هایشان را برای شنونده منعکس میکنند، می‌توان گفت با اشعار این قشر از جامعه می‌شود به ماوراء سفر کرد و تمام کهکشان را دید و خلاقیت و توانایی‌های آن‌ها را با شفافیت هرچه تمام‌تر به نظاره نشست.

انجمن شاعران نوجوان(چکاوک) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری برگزار شد

وی در ادامه گفت: به عنوان یک مدیر عرصه پرورش فکر کودکان و نوجوانان، همیشه به دنبال فرصت‌هایی برای توسعه و رشد این انگیزه‌ها و استعدادهای نوجوانان در همه‌ی زمینه‌ها اعم از ادبی، فرهنگی و هنری بوده‌ام و یکی از زمینه‌های توسعه را ساخت فضاهای جدید برای انجمن‌ها و نشست‌های این چنینی می‌دانم و به کودکان و نوجوانان شهرستان بن مژده می‌دهم با مساعدت و همراهی فرماندار شهرستان و شهردار بن، در آینده‌ای نزدیک، ساخت سالن آمفی‌تاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بن آغاز خواهد شد. وی خبر خوش دیگری نیز برای اعضای کانون بن داشت و در این مورد افزود: با توجه به توان مربی ادبی مرکز (فاطمه آذری) در ساخت پادکست و موشن گرافی و... به زودی این مرکز به تجهیزات استودیویی مجهز خواهد شد.

انجمن شاعران نوجوان(چکاوک) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری برگزار شد

حجت الاسلام بهرامی امام جمعه شهر بن به ظرفیت ویژه و بسیار خوب  شهرستان بن از لحاظ دارا بودن استعدادهای ادبی و هنری به ویژه در میان نوجوانان اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست‌های نوجوان محور به خصوص در زمینه‌ی هنر و ادبیات، به معنای یک کارگاه آموزشی‌ست که در جای خود ارزشمند است و دارای امتیاز است.ایشان شعر را یک هنر بسیار تاثیرگذار معرفی کرد و افزود: گاه یک بیت شعر با ده‌ها ساعت سخنرانی بر روی منبر برابری می‌کند و نوجوانان اهل قلم باید قدر خود و ارزش قلم‌شان را بدانند.

امام جمعه بن در پایان سخنانش گفت: قرآن، یک اثر هنرمندانه و نمونه‌ی متعالی است و اذعان نمود بسیاری از ادیبان عرب در برابر اعجاز و الفاظ قرآن زانو می‌زنند و از آراستگی این کلام آسمانی بهره‌ها می‌برند.

شعرخوانی اعضای نوجوان، بخش بعدی این نشست بود و بعد از خوانش هر شعر، نقد و بررسی سروده‌ها توسط منتقدان نوجوان و کارشناس دعوت شده انجام پذیرفت.

برزگر ضمن اشاره به تعاریف ابتدایی شعر، گفت: بر اساس تعاریف موجود از شعر می‌توان گفت" شعر کلامی‌ست، موزون، مقفا و مخیل" یا بر اساس تعریفی دیگر" شعر کلامی‌ست آهنگین و مخیل" یا شعر "ترکیب خیال و عاطفه" است که با مشاهده در این سه تعریف و سایر تعاریف شعری می‌شود به صراحت دریافت که خیال، رکن اصلی شعر به شمار می‌رود و اگر خیال از شعر گرفته شود کلام ما با کلام عادی و روزمره فرقی نخواهد داشت.

شاعر کتاب"باران بزند به شیشه آن وقت بهار" در ادامه افزود: خیال با علم بیان متجلی می‌شود که تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه مهم‌ترین آرایه‌های ادبی در علم بیان برای تصویرسازی و خلق صور خیال در شعر می باشند. وی ضمن بررسی آثار اعضا به ارکان تشبیه اشاره کرد و سه ضلع مشبه، مشبه‌به و وجه شبه را در خلق تصاویر شاعرانه با استفاده از آرایه‌ی تشبیه یادآور شد و گفت: مهم‌ترین نکته در تشبیهات شاعرانه وجود "وجه شبه" بین مشبه و مشبه‌به است و اگر  وجه شبه در مواردی کم رنگ شود یا تناسبی ایجاد نکند با تصویرسازی‌های ضعیفی در شعر مواجه خواهیم شد و شاعران نوجوان باید با تمرین و تکرار و نوآوری به دنبال یافتن تشبیهاتی باشند که بیشترین وجه تشابه را بین مشبه و مشبه‌به دارا باشند.

وحید برزگر استفاده از ارجاعات بیرون متنی و کاربرد تلمیح را از دیگر نمونه تلاش‌های شاعر در خیال‌پردازی دانست و گفت: تلمیحات در شعر باید ذهن مخاطب را به پویایی برساند و هر چیزی که ذهن را به تکاپو وادار کند یک متن است. وی بعد از خوانش آثار سایر اعضا، ترکیب‌سازی و ساختن ترکیب‌های نو را برای یک شاعر، اتفاقی مبارک دانست و تاکید کرد: ترکیب سازی باید با پشتوانه باشد و لازم است که ترکیب دارای ارزش و روح و توجیه پذیر باشند.

مبحث دیگری که میهمان برنامه به آن پرداخت، واج آرایی و استفاده از نغمه‌ی حروف در شعر بود، وی گفت: واج آرایی صرفا تکرار آهنگین حروف پشت سر هم نیست بلکه نغمه‌ی حروف در یک شعر دارای کارکرد آوایی‌ست و به تاثیرگذاری بیشتر متن کمک می‌کند، برزگر، شعری را مثال زد و گفت: در بیت

رشته‌ی تسبیح اگر بگسست معذورم بدار ..... دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود
واج آرایی و نغمه‌ی حروف و تکرار حرف "سین" در این بیت باعث می‌شود تا بریده شدن رشته تسبیح و ریختن دانه‌های سنگی تسبیح‌های قدیمی بر روی زمین در ذهن تداعی شود.
از دیگر مباحثی که وحید برزگر به آن پرداخت، پرهیز از به کار بردن تصاویر مختلف پشت سرهم، کاربرد آهنگ در شعر سپید به منظور ایجاد خیال‌انگیزی و ایجاد وزن و آهنگ با آوردن تتابع اضافات با ذکر مثال‌هایی از اشعار احمد شاملو و اخوان ثالث بود. وی شعر "کوه با نخستین سنگ آغاز می‌شود و انسان با نخستین درد..." از احمد شاملو را برای استفاده از دو تصویر در شعر و شعر " باغ بی‌برگی که می‌گوید که زیبا نیست..."  از اخوان ثالث را به عنوان کاربرد آهنگ در شعر سپید مثال زد.
در این نشست مهدیه نادری، مشکات اکبری، فاطمه یوسفی و مهشید نادری آثار خود را به نقد و بررسی گذاشتند.
معرفی کتاب «من چمران هستم» به مناسبت سالروز شهادت دکتر چمران و در قالب نمایش کوتاه رادیویی، توسط اعضا و مادران‌شان، مولاناخوانی، اهدای لوایح و جوایز برگزیدگان فراخوان‌های"بانگ آوران" ،"کاریکلماتورنویسی" و "سفر به فضا" از بخش‌های جنبی این نشست بود.

گفتنی است نشست انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری به همت قسمت کارشناسی ادبی اداره کل کانون استان، هرماه در یکی از مراکز برگزار می‌گردد.

برای مشاهده‌ی گزارش تصویری کلیک کنید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =