کتاب نقش به سزایی در بهبود زندگی و روابط انسانی دارد

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در نخستین نشست نقد کتاب با عنوان «لذّت ادبیات» نقش کتاب در بهبود زندگی و روابط انسانی را مهم توصیف کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست که در اولین روز از مردادماه سال ۱۴۰۳ و با مشارکت بیش از ۵۰ نفر از اعضا و مربیان مراکز کانون استان به صورت مجازی برگزار شد، داریوش علومی معاون فرهنگی کانون استان با تأکید بر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی گفت: ارتقا و رشد معنوی و فکری بشر درگرو انتخاب یک دوست مناسب است.

 وی در ادامه سخنان خود کتاب را به عنوان یک هم‌نشین تأثیرگذار توصیف کرده و اظهار داشت: کتاب میراث گران‌بهایی است که به‌عنوان بهترین یاریگر می‌تواند نقش به سزایی در بهبود زندگی و روابط انسانی داشته باشد.

کتاب نقش به سزایی در بهبود زندگی و روابط انسانی دارد

معاون فرهنگی کانون استان تصریح کرد: انسان با کمک کتاب می‌تواند به رشد عقلانی برسد و جهان را از منظر خود تحلیل و بررسی کند.

علومی ضمن مغتنم شمردن نشست‌هایی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی، برنامه‌ی لذّت ادبیات را فرصت ارزشمندی برای کسب مهارت خواندن برشمرد و گفت: از محسنات این برنامه داشتن سیر مطالعاتی برای مخاطبان است. برنامه‌ریزی برای مطالعه هدفمند کمک می‌کند تا مطالعه گر به درک بهتر و عمیق‌تری از کتاب برسد.

در ادامه مهدیه علیقلی زاده کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان هم ضمن تشکر از همراهی اعضا و مربیان در برگزاری این نشست، با برشمردن انواع نقدها گفت: نقد شیوه‌های مختلفی دارد که تلاش خواهد شد در برنامه لذت ادبیات در کنار تحلیل و بررسی متون انتخابی گریزی به برخی از آن‌ها زده شود تا اعضا با نقد ساختارمند و روشمند به‌طور ساده آشنا شوند.

 وی در ادامه به اصول نقد اشاره‌کرده و گفت: نقد اصولی دارد که لازم است آن‌ها را دانسته و رعایت کنیم که اولین اصل آن داشتن زبان گویا و قابل فهم است تا مقصود و برداشت خود را به حاضران برسانیم.

کتاب نقش به سزایی در بهبود زندگی و روابط انسانی دارد

وی با بیان اینکه اصل دوم رعایت اخلاق است، بیان داشت: باید حرمت نویسنده را حفظ کرده و متن را کوچک نشماریم و برای نظرات خود دلیل و منطق داشته باشیم.

علیقلیزاده افزود: اصل سوم پرهیز از نقد نویسنده واصل چهارم و آخرین اصل، نسبی بودن ارزش‌گذاری‌ها در جهان نقد است؛ یعنی نظرات و دیدگاه ما نسبت به یک متن ممکن است از طرف فرد دیگر مورد تائید نباشد که در این شرایط باید منعطف بود و نظرات مخالف نظر خود را نیز با سعه‌صدر بشنویم.

شایان‌ذکر است، در این برنامه رمان «لالایی برای دختر مرده» نوشته‌ی حمیدرضا شاه‌آبادی موردبررسی و تحلیل قرار گرفت و اعضا در خصوص شخصیت‌پردازی، تقابل و تضاد فرهنگی در متن، ارجاعات خارج از متن و شگردهای نویسنده در نگارش گفت‌وگو کرده و نظرات خود را بیان کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =