به گزارش روابط عمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد وبه نقل از روابط عمومی اداره کل کانون استان کرمان، نشست مجازی «راز و ساز» برای تبیین و تشریح شیوهنامه بیست و ششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برای مدیران، معاونان، رابطان و قصهگویان سراسر کشور ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ و با حضور رئیس و مسئول دبیرخانه ترویج و توسعه قصهگویی ایران برگزار شد.
بنابر این خبر، در ابتدای این نشست اکبر خدادادی مدیرکل کانون استان کرمان به حاضران در نشست خوشآمد گفت و عالیه قوامی مدیرکل کانون استان یزد و رئیس دبیرخانه ترویج و توسعه قصهگویی ایران هدف تشکیل این نشست را رفع ابهامات و نکتههای باقیمانده درباره جشنواره ۲۶ام دانست و بیان کرد: پوستر بیست و ششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی همزمان با هفتهی ملی کودک رونمایی میشود.
رئیس دبیرخانه ترویج و توسعه قصهگویی ایران گفت: مرحله استانی جشنواره امسال حدود ۱۸ تا ۲۹ آذرماه خواهد بود و از ۲۲ تا ۲۷ دیماه فیلم قصههای برگزیده استانی در مرحله منطقهای داوری میشوند. اختتامیه مرحله کشوری جشنواره ۲۶ام، ۱۴ تا ۱۵ بهمنماه برگزار خواهد شد.
قوامی با اشاره به اینکه قصد داریم قصه را به دل خانوادهها ببریم و فاصله بین نسلها را کاهش دهیم، افزود: سایت قصهگویی(kanoonfest.ir) با تلاش واحد فناوری اطلاعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با طراحی جدید، دسترسی آسانتر و سرعت بالاتر از دو هفته دیگر برای بارگذاری آثار در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین مهلت بارگذاری قصهها تا ۲۵ مهر بوده است که قطعا تمدید خواهد شد.
جشنواره قصهگویی بیستوششم ۱۲ بخش دارد
در ادامه این نشست مجازی مهدی آرائی مسئول دبیرخانه ترویج و توسعه قصهگویی ایران ضمن تاکید بر توجه قصهگویان به فرم و محتوا به صورت همزمان، ۱۲ بخش بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی را تشریح کرد.
آرایی قصهگویی «سنتی و کلاسیک» را ویژه قصههای مبتنی بر قصه و روایتهای عامیانه دانست و گفت: در این بخش نوع روایتگری هم باید از قصههای خانگی و بومی با فضای سنتی و کهن(ایران و استان) باشد در حالی که در قصهگویی «مدرن و نوآورانه» ابزار قوی و تازه میتواند برای کودکان دیداری امروز جذاب باشد.
وی قصهگویی «آیینی و سنتی» را در حال رسیدن به جایگاه والا و معتبری معرفی کرد و افزود: شایسته است اساتید سرشناس استان در نقالی و پردهخوانی شناسایی و برای هدایت و نظارت نوجوانان علاقهمند این حوزه به کار گرفته شوند.
مسئول دبیرخانه ترویج و توسعه قصهگویی ایران، قصهگویی «منظوم» را بخش جدید جشنواره امسال معرفی کرد و تشریح کرد: این بخش معمولا به صورت آواز و روایت داستانهای کهن شکل میگیرد و میتوان از اشعار نو و موزون همچون قصههای احمد شاملو نیز در این بخش کمک گرفت.
آرائی اضافه کرد: هر قصهای که آموزههای اخلاقی دارد را میتوان یک قصه دینی در محتوا دانست اما برای شرکت در بخش قصهگویی «دینی» رعایت فرم هم از ملزومات است. همچنین استناد روایی و تاریخی قصههای دینی باید از سوی مورخین و علمای شیعه تایید شده باشد و قصهگویان ادیان الهی هم میتوانند در جشنواره قصه دینی تعریف کنند.
در ادامه این نشست مجازی مسئول دبیرخانه ترویج و توسعه قصهگویی درباره قصهگویی «محیطی» اظهار داشت: قصههای محیطی قصه اماکن مقدس، تاریخی یا بدون قدمت ولی دارای داستان از ایران هستند. برای شرکت در این بخش باید شرکتکننده در حضور مخاطب و در فضای مورد معرفی قصهگویی، فیلمبرداری و ارسال کند.
قصهگویی «علمی» اثبات یک پدیده علمی، مبتنی بر یک اصل علمی با قصهپردازی عنوان و تفاوت قصهگویی «مینیمال» یا ۱۰۰ ثانیهای و قصه ۹۰ثانیهای از سوی آرایی اینطور بیان شد: در قصه ۹۰ثانیهای از تجربههای زیستی خود یا دیگران در حالی که قصهگو جلوی دوربین حضور دارد روایت میشود در حالی که در قصه ۱۰۰ثانیهای باید قصه از متون کهن فارسی همچون گلستان، بوستان، کلیله و دمنه و ...به صورت بازنویسی شده بیاید.
در پایان این نشست مهدی آرائی با یادآوری اینکه قصهگویی «زبان اشاره» ویژه شرکتکنندگان ۱۷ سال به بالا است و در بخش پادکست کیفیت صدا و افکتها امتیاز دارد اضافه کرد: قصهگویی «پیشرفت و قهرمانان ایران» باید در گفتمان ملی حرف برای گفتن داشته باشد و میتواند درباره چهرههای سیاسی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و ... باشد.