حوزه اسباب‌بازی، بستری برای اشتغال‌زایی

دبیر کار گروه حمایت از شرکت‌های خلاق معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری گفت: حوزه اسباب‌بازی بازار بزرگی برای بستر اشتغال‌زایی محسوب می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اسماعیل قادری‌فر در نشست شرکت‌های خلاق در حاشیه سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی افزود: در معاونت علمی و فن‌آوری در قالب طرح حمایت از شرکت‌های خلاق به دنبال حمایت از توسعه شرکت‌های اسباب‌بازی هستیم.
وی ادامه داد: ترویج زیست بوم فن‌آوری و حمایت از شرکت‌های نوآور و خلاق در کشور از برنامه‌های معاونت علمی به‌منظور فرهنگ‌سازی است که برای این کار جلسات تخصصی با شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها برگزار می‌کنیم. استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها نه تنها باعث استفاده از راه‌کارهای خلاقانه در بخش‌های گوناگون می‌شود بلکه اشتغال‌زایی وسیع و پایداری نیز در کشور ایجاد خواهد کرد.
قادری‌فر تاکید کرد: معاونت علمی قصد دارد با فرهنگ‌سازی و توسعه اکوسیستم نوآوری از طریق حمایت از پلت‌فرم شرکت‌‌های دانش بنیان و نوآور، نقش‌آفرینی آن‌ها را در زنجیره ارزش عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی افزایش دهد که شرکت‌های فعال در حوزه‌ای مانند اسباب‌بازی نیز در این طرح مدنظر قرار دارند.
وی با اشاره به این‌که برخی شرکت‌های نوآور با حمایت معاونت علمی و با تیم‌سازی درست توانسته‌اند به توسعه خوبی رسیده و پایداری خود را تضمین کنند، ادامه داد: باید فعالان برتر این حوزه را به سمت صنایع خلاق سوق دهیم و به رفع مشکلات موجود بر سر راه فعالیت آن‌ها بپردازیم و با حمایت و ایفای نقش تسهیل‌گرانه خود فعالیت آنها را در کشور توسعه دهیم. البته در این مسیر به یاری و همراهی عناصر اثرگذار و سیاست‌گذار این بخش نیز نیاز داریم.
وی اظهار کرد: شاید معاونت علمی نتواند با منابع مالی محدود حمایت‌های مالی موثری از شرکت‌ها داشته باشد ولی قطعاً با دعوت از شرکت‌های سرمایه‌گذار بزرگ و بنگاه‌های اقتصادی و همچنین سرمایه‌گذاران، جسورانه می‌توانیم فعالیت این شرکت‌ها را توسعه دهیم و موانع آن‌ها را از پیش روی برداریم.
وی با اشاره به اهمیت اشتغال‌زایی در حوزه اسباب‌بازی، به مقوله فرهنگی و فرهنگ‌سازی اشاره و اظهار کرد: صنایع اسباب‌بازی در همه جای دنیا، علاوه بر حوزه اقتصادی و بازار، کارکرد فرهنگی نیز دارد، در حالی که ما در کشورمان با بی‌توجهی به توسعه بازار داخلی و وابستگی به واردات در این حوزه، از بحث فرهنگی و خصوصا مواجهه با تهاجم فرهنگی عقب ‌مانده‌ایم.
قادری‌فر با اشاره به بسته‌های حمایتی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌ جمهوری از شرکت‌های خلاق افزود: حمایت‌های مالی و حمایت‌های بستر شبکه نو‌آوری مهم‌ترین سرفصل‌های ما محسوب می‌شود.
وی مهم‌ترین موانع بر سر راه توسعه شرکت‌های خلاق و خصوصاً اسباب‌بازی در کشور را برشمرد و افزود: کمبود نیروی انسانی تربیت شده در حوزه اسباب‌بازی، عدم‌ حضور موثر بخش خصوصی، شاخص‌های اقتصادی در این حوزه و بی‌رغبتی بازار داخلی، ناکار‌آمدی در نظام آموزشی برای توسعه این صنایع و نبود استارتا‌پ از مهم‌ترین عوامل ضعف توسعه در این حوزه محسوب می‌شود.
قادری‌فر با تاکید بر توجه به تغییر ذائقه خانواده‌ها و کودکان ایرانی از محصولات و برند‌های خارجی اسباب‌بازی به محصولات ایرانی اظهار کرد: متاسفانه ما از بحث تهاجم فرهنگی در این حوزه غافل بوده‌ایم و این امر باعث شده فرهنگ غیرایرانی با این محصولات وارد خانواده‌ها شده و روی فرزندان ما اثرگذاری داشته باشد.
وی به تجمیع شرکت‌ها و کارگاه‌های کوچک اسباب‌بازی اشاره کرد و گفت: برای مثال می‌توانیم به جای 100 شرکت اسباب‌بازی سالی 10 شرکت اسباب‌بازی داشته باشیم اما با محور همکاری و کنار هم بودن که ضامن موفقیت است، این صنعت را توسعه دهیم.
در این نشست همچنین حمید زادمهر، دبیر کارگروه دانش‌بنیان ستاد توسعه‌ فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی  و فن‌آوری ریاست جمهوری نیز با اشاره به حمایت از شرکت‌های خلاق در ستاد توسعه‌ فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز گفت: فهرست صنایع و کالاهایی که می‌تواند از مزایا و حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان و صندوق حمایتی آن استفاده کنند، تعریف و تدوین شده است.
وی به اهداف ستاد توسعه‌ فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز اشاره کرد و افزود: این ستاد خواهان حمایت از توسعه‌ صنایع فرهنگی و فن‌آوری‌های نرم مانند اسباب‌بازی است. راه رسیدن به حمایت‌های این ستاد در مجموعه شرکت‌های دانش بنیان تعریف می‌شود اما متاسفانه هنوز شرکت‌های اسباب‌بازی شامل تعاریف ما از شرکت‌های دانش بنیان نمی‌شود.
زادمهر با اشاره به این‌که در قانون دانش‌بنیان، تاکید بر فن‌آوری‌های بالا به‌ویژه در صنایع فرهنگی تاکید بر فن‌آوری بالا و پیچیده است، گفت: برای رفع این مشکل و این‌که بتوانیم بستر حمایتی از شرکت‌های اسباب‌سازی را بسازیم تعاریف آسان‌تری در نظر گرفته‌ایم اما باز هم شرکت‌های اسباب‌بازی از تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان عقب مانده‌اند.
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی با حضور بیش از 90 نهاد و شرکت تولید کننده اسباب‌بازی از ظهر روز سه‌شنبه 24 مرداد آغاز به کار کرد.
این جشنواره به مدت پنج روز از ساعت 14 تا 22 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.