کد خبر: 197709
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۹
بازدید 2178
در روز جهاني كودك نسل جديد دارا و سارا رخ نماياندند

 نسل جديد عروسك‌هاي دارا و سارا، در شكل و اندازه‌اي متفاوت، با حضور  مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و جمعي از هنرمندان رونمايي شد.

 نسل جديد عروسك‌هاي دارا و سارا، در شكل و اندازه‌اي متفاوت، با حضور  مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و جمعي از هنرمندان رونمايي شد.
 به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان،‌ آيين رونمايي از عروسك‌هاي جديد دارا و سارا، در حاشيه جشنواره يك هفته با كانون و هم‌زمان با روز جهانی کودک برگزارشد. محسن چيني‌فروشان، در این مراسم با تبريك روز جهاني كودك به كودكان و دست‌اندركاران حوزه كودكان، با اشاره به استقبال مخاطبان از عروسك‌هاي دارا و سارا، انتقادهاي عموما خارجي شكل‌گرفته درباره اين عروسك‌ها را يادآوري كرد و گفت: وقتي بحث عروسك‌هاي دارا و سارا مطرح شد، عكس‌العمل‌هايي در داخل و اغلب خارج كشور به وجودآمد. برخي در خارج از كشور، از اين اقدام جمهوري اسلامي با عنوان جنگ نرم ياد كردند و گفتند كه ايران با هدف سياسي تصميم به ساخت اين عروسك‌ها گرفته است، اما هدف ما توليد فرهنگ و ايجاد بستري تازه براي فرهنگ بود.
 او افزود: براي بزرگ‌ترها، عروسك فقط يك وسيله بازي براي بچه‌هاست اما ما كه با كودكان كار مي‌كنيم مي‌دانيم كه براي بچه‌ها، ‌عروسك موجودي جاندار است. كودكان با عروسك حرف مي‌زنند؛ ‌برايش شعر مي‌خوانند؛ او را مي‌خوابانند؛ لباس‌هايش را عوض مي‌كنند و در كل با عروسك زندگي مي‌كنند؛ لذا عروسك ـ منهاي ارزش مادي آن‌ ـ براي بچه‌ها ارزش ويژه‌اي دارد و به همين دليل از عروسك استقبال مي‌شود.
 به گفته چینی‌فروشان، علاقه به عروسک تا حدی است که نزديك به 50 درصد از اسباب‌بازي‌هايي كه وارد كشور مي‌شود، عروسك است.
 مديرعامل كانون پرورش فكري، توجه به هويت ايراني و ملي را مهم‌ترين پيام دارا و سارا دانست و درباره برنامه‌هاي كانون در توليد و انتشار اين عروسك‌ها گفت: برنامه و انتظار كانون اين است كه مجموعه عروسك‌ها و وسايل جنبي آن‌ها هر چه بيش‌تر توسعه پيدا كنند. ما در مرحله اول توليد دارا و سارا به بخشي از اين اهداف رسيديم.
 وی اشاره کرد که لوازم جنبي عروسك‌ها خيلي زياد توليد و نزديك به 400 قلم از لوازم جنبي اين عروسك‌ها به بازار عرضه شد و البته توليد آن عمدتا با بخش خصوصي بود. به گفته چینی‌فروشان، بخش خصوصي سرمايه‌گذاري خوبي در تولید لوازم جنبي دارا و سارا كرد و هدف هم استفاده كودكان از لوازم التحرير با مارك‌هاي ايراني بود.
 چيني‌فروشان با اشاره به انتقادهايي كه برخي از كارشناسان ايراني به عروسك‌هاي دارا و سارا وارد كردند گفت: هر آغازی، مسايل و مشکلات خود را دارد. عروسك‌هايي كه 60 سال از عمر آن‌ها مي‌گذرد باز هم مشكلاتي دارند. بيش‌تر انتقادها روي قيمت بود. هرچند به نظر ما با توجه به كيفيت عروسك‌ها، ‌قيمت مناسب بود اما همه از كانون انتظار دارند كه توليدات خود را با قيمت پايين‌تري عرضه كند. البته كانون در مورد پروژه دارا و سارا هيچ‌وقت به دنبال سود نبوده است.
 او ادامه داد: برخي به سنگيني وزن عروسك‌ها انتقاد مي‌كردند که نسل جديد دارا و سارا با توجه به اين نقد و نظرها طراحي شده است. اين عروسك‌ها با وزني سبك‌تر، قدي كوتاه‌تر و قيمت كم‌تر نسبت به نسل گذشته عرضه خواهند شد. قد عروسك‌هاي نسل اول دارا و سارا 40 سانتي‌متر بود اما نسل جديد 30 سانتي‌متري هستند.
 او در پايان با تشكر از همه دست‌اندركاران كانون و كساني‌كه به طراحي و توليد عروسك‌هاي دارا و سارا پرداختند، تقارن رونمايي از اين عروسك‌ها را با روز جهاني كودك مبارك دانست و از ورود نسل جديد عروسك‌ها دارا و سارا پس از 15 آبان امسال به بازار اسباب‌بازي كشور خبر داد.
 در پايان مراسم محسن چيني‌فروشان، مهدي باقري معاون توليد، مجید قادری مدیر سرگرمی‌های سازنده و فرزانه بابايي، طراح نسل جديد عروسك‌هاي دارا و سارا از این عروسک‌ها رونمایی کردند.
 
خبر مرتبط به همراه عكس‌هاي بيشتر از عروسك‌هاي دارا و سارا:

 

اولين عكس‌هاي نسل جديد عروسك‌هاي دارا و سارا