اسامی نامزدهای سه بخش چهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان اعلام شد

اسامی نامزد‌های دریافت جایزه بخش شهید فهمیده (دفاع مقدس) و دو بخش دیگر چهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بخش شهید فهمیده از امسال به بخش‌های این جشنواره دوسالانه اضافه شده است و در آن آثار داستانی حوزه دفاع مقدس در حوزه‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان مورد داوری قرار می‌گیرد.
دبیرخانه جشنواره کتاب کانون در همین حال اسامی نامزد‌های دو بخش داستان ترجمه و علمی و آموزشی را نیز اعلام کرده است.
بر این اساس در بخش شهید فهمیده محمدرضا بایرامی، احمد عربلو و مجتبی رحماندوست کار داوری 45 عنوان کتاب راه یافته به مرحله‌ی نهایی این بخش را بر عهده گرفتند و از این میان کتاب‌های "مجموعه ترکش‌های ولگرد" نوشته‌ی داود امیریان و "شمشاد و آرزوی چهارم" نوشته‌ی اکبر صحرایی هر دو از انتشارات شاهد و "دشت بان" نوشته‌ی احمد دهقان از انتشارات نیستان و "پری نخلستان" نوشته‌ی حسین فتاحی از انتشارات قدیانی را به عنوان 4 نامزد دریافت جایزه این بخش معرفی کردند.
برگزیدگان این جشنواره قرار است جوایز خود را طی آیینی ساعت 15 روز سوم آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون تهران دریافت کنند.
بر اساس این گزارش در بخش علمی و آموزشی کودک و خردسال 35 اثر توسط مرتضی مجدفر، ابراهیم اصلانی و سپیده خلیلی و در بخش علمی و آموزشی نوجوان 51 اثر توسط محمود سالک، محمود امانی‌تهرانی و علیرضا مهدوی مورد داوری قرار گرفت.
در بخش علمی و آموزشی کودک و خردسال نام چهار مجموعه کتاب "با گام‌های کوچک شناخت" اثر گروه نویسندگان با ترجمه مهناز عسگری از انتشارات آفرینگان، "چرا حیوانات ... دارند؟" نوشته‌ی الیزابت مایلز با ترجمه مجید عمیق از انتشارات مهاجر، "فکر می‌کنید چرا؟" نوشته‌ی گروه نویسندگان و ترجمه‌ی گروه مترجمان از انتشارات عروج اندیشه و "بازی با آوا، بازی با الفبا" نوشته‌ی زهره پریرخ از انتشارات کانون به عنوان نامزد‌های دریافت این جایزه اعلام شد.
همچنین 5 عنوان کتاب "حیات وحش ایران" نوشته‌ی گروه نویسندگان از انتشارات طلایی، "تاریخ علم برای نوجوانان" نوشته‌ی گروه نویسندگان با ترجمه‌ی حسن سالاری از انتشارات محراب قلم، مجموعه‌های "دانشمندان ایران و اسلام" نوشته‌ی گروه نویسندگان با ترجمه‌ی حسن سالاری و "مفاهیم پایه در علوم تجربی" نوشته‌ی گروه نویسندگان و ترجمه‌ی گروه مترجمان هردو از انتشارات فاطمی و "میراث فرهنگی ایرانیان" نوشته‌ی زهره پریرخ از انتشارات کانون به عنوان نامزدهای بخش علمی و آموزشی نوجوان در این جشنواره معرفی شدند.
این گزارش می‌افزاید در بخش داستان ترجمه کودک و خردسال 6 کتاب و در بخش داستان ترجمه نوجوان نیز 4 کتاب در میان نامزدهای دریافت جایزه چهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان قرار گرفتند.
داوری بخش داستان ترجمه کودک و خردسال و نوجوان را شهرام اقبال‌زاده، محسن سلیمانی و مجید عمیق برعهده داشته‌اند.
در بخش داستان ترجمه خردسال 7 اثر، کودک 22 اثر و نوجوان 10 اثر در مرحله‌ی نهایی مورد داوری قرار گرفت و در مجموع در بخش کودک و خردسال کتاب‌های "نقطه" و "یه چیزی شبیه ...." هر دو نوشته پیتر رینولدز با ترجمه مینا اسماعیلی از انتشارات نسل نواندیش، "ساحل جادویی" نوشته‌ی کراکت جانسون با ترجمه‌ی شقایق قندهاری از انتشارات نیستان، "بمب و ژنرال" نوشته‌ی اومبر تواکو و ائو جنیو کارمی با ترجمه‌ی منیژه مغیثی از انتشارات آفرینگان و "زرد و صورتی" نوشته‌ی ویلیام استیگ با ترجمه‌ی کلرژوبرت و "خفاش دیوانه" نوشته‌ی جین ویلیس با ترجمه‌ی معصومه انصاریان از انتشارات کانون به عنوان نامزدهای دریافت جایزه این بخش معرفی شدند.
همچنین در بخش داستان ترجمه نوجوان نیز نام کتاب‌های "مالو و مریخی کامپیوتری" نوشته بلانکا الوارز با ترجمه‌ی آزیتا ایزدی از انتشارات علمی، فرهنگی، "سفرهای باور نکردنی ادوارد" نوشته‌ی کیت دی کامیلو با ترجمه‌ی مهدی حجوانی از انتشارات قدیانی و "سیاه دل" نوشته‌ی کورنیلا فونکه با ترجمه شقایق قندهاری و "ساچیکو یعنی شادی" نوشته‌ی کیمیکو ساکایی با ترجمه‌ی حمیدرضا شاه‌آبادی هر دو از انتشارات کانون در میان نامزدهای دریافت جایزه جشنواره قرار گرفت.
چهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان صبح روز 30 آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون با برپایی نمایشگاهی از آثار 25 ناشر کتاب آغاز شده است و تا روز 6 آذر پذیرای علاقه‌مندان است.