آثار طنز، زنگ تفریح بچه‌های کتاب‌خوان است

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دست‌اندکاران ادبیات کودک و نوجوان خواست زبان و راه و روشی تازه برای ارتباط با مخاطبان بی‌شمارکتاب‌های خود در کشور برگزینند.

به گزارش روابط عمومی کانون، سید صادق رضایی در آیین پایانی چهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان درخواست‌های شفاف و صریح اعضای کتاب خوان مراکز کانون را با نویسندگان و دست‌اندرکاران نشر کتاب در میان گذاشت و خواستار بهره گیری از راه‌کارهایی جدید به ویژه استفاده از قالب طنز و لطیفه و فکاهی برای بالابردن تیراژ آثار مکتوب این حوزه شد و کتاب‌های طنز را زنگ تفریح کودکان و نوجوانان کتاب‌خوان دانست.
وی در این آیین که عصر روز سوم آذر در تهران و در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون برگزار شد توضیح داد که کودکان ونوجوانان کتاب‌خوان‌ کانون اغلب در طول سال هریک بین 400 تا 600 جلد کتاب مطالعه می‌کنند و به ما می‌گویند که این تیراژ کتاب آنان را راضی نمی‌کند.
رییس هیات مدیره و مدیر عامل کانون یادآور شد که علاوه بر جمعیت مخاطب این کتاب‌ها کل جمعیت نزدیک به 80 میلیونی ایران نیز می‌توانند به نحوی در شمار مخاطبان کتاب‌های کودک ونوجوان قرار بگیرند در حالی که اکنون متوسط شمارگان کتاب‌های کودک در ایران 1500 نسخه است و به نظر من رسیدن به شمارگان 1 میلیون نسخه در هر عنوان کتاب در کشور آرزویی دست یافتنی است.
رضایی انتشار کتاب‌های طنز، فانتزی، علمی، آموزشی و مجموعه رمان‌های پیوسته برای وقت‌های مطالعه را از جمله درخواست‌های این کودکان و نوجوانان عنوان کرد.
مدیر عامل کانون همچنین تاکید کرد که باید عشق به وطن را با آثار و کتاب‌هایمان در جان و دل فرزندان‌مان بنشانیم و شخصیت‌های تاریخی و علمی و مذهبی را با زبان مخاطبان‌مان به آن‌ها معرفی کنیم.
وی همچنین نسبت به افزایش نسبت ترجمه به تالیف در عرصه‌ی نشر کتاب‌های کودک ونوجوان هشدار داد و گفت: باید برای ترجمه حد و مرزی در این عرصه قایل شویم چرا که کشورهای پیشرو در عرصه نشر کتاب نیز وقتی که به حوزه‌ی ترجمه می‌رسند به شدت در این عرصه سخت‌گیری می‌کنند.
رضایی در عین حال یادآور شد که سخت گیری در این عرصه به معنای بستن مرزها بر روی آثار ارزشمند ترجمه ای نیست بلکه باید تلاش کنیم نسبت ترجمه به تالیف را رفته رفته در سال‌های آینده کاهش دهیم.
وی به برنامه‌های کانون در عرصه نشر کتاب کودک و نوجوان نیز اشاره کرد و گفت: هدف گذاری برنامه‌های کانون در سال 1390 با اولویت کتاب صورت می گیرد و بیشتر فعالیت‌های کانون هم با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی انجام خواهد شد.
به گفته‌ی وی توسعه کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی و افزایش آن‌ها از 60 دستگاه فعلی به 150 دستگاه در پنج سال آینده، در ردیف برنامه‌های کانون برای توسعه کتاب و کتاب‌خوانی در کشور قرار گرفته است.
مدیر عامل کانون با قدردانی از دست اندرکاران و نویسندگان و تمامی عوامل نشر و توزیع کتاب در کشور نقش ‌آن‌ها را در رشد و توسعه فرهنگی ارزشمند و با اهمیت ارزیابی کرد و از آن‌ها خواست برای رشد و توسعه‌ی این عرصه دست به دست یکدیگر دهند.
رضایی در پایان از برگزار کنندگان جشنواره خواست که پیشنهاد برگزاری جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان در زمان دیگری مانند روز جهانی کودک رامورد بررسی و کارشناسی دقیق قرار دهند.
در پایان این آیین شهرام شفیعی دبیر جشنواره کتاب کودک و نوجوان از موافقت مدیر عامل کانون برای افزایش جایزه‌های نقدی جشنواره به میزان دو برابر در دوره‌های آینده خبر داد.
جشنواره کتاب کودک و نوجوان روز 30 آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون با حضور 25 ناشر کار خود را آغاز کرده است و روز 6 آذر پایان می‌یابد.