مادران و اعضای مرکز فرهنگی هنری بشرویه برای نقد رمان "گردان قاطرچی‌ها" روبه روی هم نشستند

همزمان با هفته کتاب مرکز فرهنگی هنری بشرویه با همکاری کتاب‌خانه عمومی این شهر از مادران و اعضا خواست با مطالعه رمان" گردان قاطرچی‌ها" نوشته داوود امیریان به نقد این کتاب در مقابل یکدیگر بنشینند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی، مرکز فرهنگی هنری بشرویه درهفته کتاب و کتاب‌خوانی جلسه دیدنی و جذاب  نقد رمان "گردان قاطرچی ها" را در حالی برگزار کرد که مادران نیز به همراه فرزندانشان این رمان را مطالعه کرده بودند و با نشستن در مقابل یکدیگر حرف های جالبی برای گفتن داشتند.
عبدالرضا صمدی با حضور در این نشست خرد و اندیشه را یکی از بهترین نعمت‌های خداوند دانست و گفت: کسی که اهل خرد باشد فارغ از نعمت‌های مادی، خرد و اندیشه را که یکی از نعمت‌های معنوی است به خوبی می شناسد و برای شکر گزاری تلاش می‌کند.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: زبان نقش مهمی در انتقال تفکر و احساسات انسانی دارد و داشتن زبان هنرمندانه یکی وظایفی است که ما برعهده داریم و باید با خواندن داستان و شعر، اندیشه و زبان فارسی را حفظ کنیم.
صمدی تصریح کرد: وقتی مادران و فرزندان در یک مکان فرهنگی برای نقد یک داستان روبه‌روی هم می نشینند، یک حرکت فرهنگی زیبا شکل می گیرد که بسیار با ارزش است.
مریم کیانی مسوول کتابخانه عمومی شهرستان بشرویه نیز از همکاری خوب کانون تشکر کرد و گفت: رمان "گردان قاطرچی ها " یکی از رمان های پرخواننده است و گواه آن حضور فعال مادران در مسابقات کتاب‌خوانی کتابخانه عمومی است که در شهریور برگزار شد.
کیانی با اشاره به محور اصلی داستان که شهادت و حفاظت از وطن بود، خاطر نشان کرد: داوودامیریان به خوبی توانسته است داستان دلاورمردی های جوانان دهه 60 را در زمان جنگ روایت کند.
وی افزود: این رمان واقعیت‌های زمان جنگ را در قالب طنز و هیجان روایت کرده است ، آن‌گونه که خواننده آن‌چه را که می‌خواند، لمس می‌کنددرحالی که شاید امروز فقط شنیده باشد مردم غیور ایران زمین 8 سال دفاع مقدس را با افتخار پشت سرگذاشته اند.
در ادامه نقد رمان "گردان قاطرچی ها " با سخن اولین مادر آغاز شد و به گفته ی این مادر این رمان  روایت‌گرداستان زندگی آدم‌های اطراف ماست . آدم‌هایی که عادی هستندنه اسطوره هایی که دور از ذهن به نظر می رسند. آدم هایی که عشق سینما و فیلم هستند، مانند اکبر خراسانی که در مأموریتی به شهر بدون اینکه به کسی بگوید جیم می‌زند و به سینما می رود تا یک دل سیر فیلم نگاه کند.
یکی دیگر از مادران اظهار داشت: در ابتدای معرفی این کتاب با خود گفتم این کتاب مناسب گروه بزرگسال نیست، اما با مطالعه چند صفحه اول آن چنان جذب این کتاب شدم که سه ساعت بعد مطالعه کتاب پایان گرفت در حالی که خنده های من برای آن جملات طنز و زیبا هنوز پایان نیافته بود.
مادر دیگری نیز به زندگی مش برزو در داستان اشاره کرد و گفت: مش برزو به جبهه آمده بود تا بجنگد اما در آشپزخانه با سیب‌زمینی‌ها و پیازها گرفتار شده بود ولی هم چنان از عشق جنگیدن مقابل دشمن سخن می گفت تا اینکه موفق شد به گردان ذوالجناح بپیوندد.
به اعتقاد مادران کتاب رمان "گردان قاطرچی ها " صحنه های بسار جالبی دارد از جمله فصل هشتم کتاب که مربوط به انتقال قاطرها ها از اندیمشک به وسیله قطار است یا صحنه هایی از فصل شانزدهم که مش برزو می‌خواهد برای جبهه کمک جمع کند.
اغراق در برخی از قسمت‌های داستان نیز از نکاتی بود که یکی از مادران به‌آن اشاره داشت، مانند فرار بچه خرس ها به دست دانیال و سیاوش و یا صحنه ای که در آن دو سرباز عراقی توسط قاطرها کشته می شوند و به طور معجزه آسا دانیال و سیاوش نجات پیدا می کنند.
در مجموع مادران حاضر در این نشست رمان "گردان قاطرچی ها " را یکی از جذاب ترین کتاب‌های داستانی دفاع مقدس دانستند و ‌گفتند: این کتاب به زندگی مردم کوچه و بازار نزدیک است و به خوبی توانسته است با زبان طنز با مخاطب ارتباط برقرار کند و خواننده را تا پایان داستان همراه داشته باشد.
در همین حال اعضا در مقابل مادرانشان لب به سخن گشودند و به بیان نظرات خود پرداختند.
یکی از اعضا بر این باور بود که نویسنده نگاه جدیدی به مقوله جنگ دارد و صحنه‌های قابل تجسمی را در داستان بیان کرده است.
اعضای مرکز فرهنگی هنری بشرویه معتقدند: اگرچه جنگ موضوعی است که اشک آدم را در می آورد ولی این داستان طنزگونه صحنه های جنگ را آنگونه به تصویر می کشد که خواننده با لذت این کتاب را مطالعه می کند.
بیان نظرات مشترک اعضا  و مادران از بخش های جالب نشست نقد " گردان قاطرچی ها"  بود.
اعضا و مادران به طور مشترک بر این باور بودندکه برخی از اصطلاحات به کار رفته در کتاب در زمان جنگ کاربردی نداشته است اما امروزه از اصلاحات رایج در بین مردم است مانند کلمه فراخوان، نشر اکاذیب، کمیسیون پزشکی، و 120 درصد جانبازی که آن زمان درصد جانبازی مشخص نمی کردند.
اجرای سرود با موضوع کتاب، برگزاری مسابقه تستی از رمان " گردان قاطرچی ها " و اهدای جوایز به 4 نفر از  برگزیدگان جشنواره یک تصویر از یک حدیث رضوی و گروه نمایشنامه خوانی رضوی با عنوان طوطی طلا که در مرحله نخست داوری جشنواره نمایش نامه خوانی رضوی، به عنوان برگزیده معرفی شده بودندو مادران برتر کتاب‌خوان از بخش‌های دیگر این نشست نقد بود.
نشست نقد و بررسی رمان "گردان قاطرچی ها" با حضورعبدالرضا صمدی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، کارشناسان ادبی و هنری، نرگس رضوانی مسوول کمیته امور بانوان، مریم کیانی مسوول کتابخانه عمومی بشرویه، جمعی از مادران و اعضا برگزار شد.
رمان "گردان قاطرچی ها" نوشته داوود امیریان از مجموعه رمان های نوجوان امروز می باشد که ویژه گروه سنی "د و ه" منتشر شده است.
گردان قاطرچی‌ها داستان یک مجروح جنگی به نام یوسف را روایت می‌کند که پس از مصدومیت، دوباره به جبهه اعزام می‌گردد واین بار بنا به صلاح‌دید فرمانده‌ی گردان قرار می‌شود که مسولیت نگهداری وآموزش چند قاطر جهت حمل آذوقه  و مهمات به مناطق صعب العبور برای رزمندگان به او سپرده شود.یوسف گردان جدید را که متشکل از چند نوجوان جسور وبازیگوش است تشکیل می‌دهد و اتفاقاتی که در ادامه رخ می‌دهد منجر به تغییرات زیادی در اخلاق ، روحیه  وبرخورد بچه ها می‌گردد.