پرورش خلاقیت مهم‌تر از خروجی جشنواره‌ای است

انیمیشن و جشنواره پویانمایی تهران، برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهمیت خاصی داشته و دارد. به بهانه برگزاری هشتمین جشنواره پویانمایی، با علی گنج کریمی معاون تولید کانون درباره این جشنواره، برنامه‌های کانون برای تولید انیمیشن، جایگاه انیمیشن ایران در جهان و ... گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

* موانع ساخت انیمیشن در ایران چیست؟
 - برای تولید انیمیشن در ایران هیچ مانعی وجود ندارد. هم‌اکنون کودکان و نوجوانان در کنار مربیان خویش در مراکز کانون به تولید انیمیشن روی آورده‌اند. در بخش کودک و نوجوان همراه با تولید، مبحث مهم تربیت و پرورش نیز اتفاق می‌افتد و تمرین صبوری و پرورش خلاقیت مهم‌تر از خروجی جشنواره‌ای است، لیکن در بخش به‌اصطلاح حرفه‌ای و قابل رقابت با انیمیشن‌های پرطرفدار و جذاب، مباحث مهم و گسترده‌ای وجود دارد. امسال با حجم زیاد تولیدات و سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف مواجه بودیم که گاه به جای کمک به ارتقای انیمیشن ایران موجبات اُفت را نیز فراهم آورده بودند. می‌توان گفت سرمایه‌گذاری دولتی در این زمینه گاهی با آفت‌هایی همراه بوده است و اصلاح ماجرا نیاز به نشست‌های متعدد با کارشناسان مرتبط است، تا تولید فاخر و قابل اعتنا در بخش دولتی موفق‌تر و سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی با ریسک کمتر محقق شود.
* آیا کانون نگاه ویژه‌ای به تولید انیمیشن دارد؟
- با توجه به سابقه طولانی در زمینه تولید انیمیشن در کانون، همواره دغدغه کیفیت از اولویت‌های تولید است، اما جدای از بحث کیفیت نگاه اصلی در کانون به مسئله زبان بومی و فرهنگی خاص خودمان است. شاید به نظر برسد این مورد اکنون در همه ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی به نوعی شعار بدل شده است، اما اگر با دقت به خط سیر آثار تولید شده در کانون دقت کنید متوجه می‌شوید اگر چه تولید با افت و خیز نسبی همراه بوده است، اما همواره خاصیت‌های ممتاز کشف و جستجو در زبان و فرهنگ بومی در اغلب آثار به چشم می‌آید.
* آیا برنامه خاصی برای تولید انیمیشن بلند و اکران آن در سینماهای ایران دارید؟
- با توجه به تولید فیلم‌های بلند انیمیشن در این سال‌ها و به وجود آمدن تجربیات مهم در روند شکل‌گیری این‌گونه آثار، کانون نیز مایل است تا با صبر و حوصله و به دور از هیاهو، شرایط مناسب را برای تولید در اندازه‌های کیفی قابل توجه به وجود آورد، اما این، نیاز به برنامه‌ریزی و مطالعه فراوان دارد که مدتی است در حال انجام است. وسواس در تولید یکی از ویژگی‌های کار در کانون است. امیدواریم بتوانیم با استفاده از تجربیات به وجود آمده‌ در کشور و با دقت رایج در کانون، در این زمینه نیز تولید قابل توجهی به وجود آوریم.
* آیا سازمان‌ها،ارگان‌های دولتی و خصوصی در تولید انیمیشن در کانون سرمایه‌گذاری می‌کنند؟
- علاقه برای سرمایه‌گذاری در کانون با توجه به سوابق درخشانِ بین‌المللی کانون همواره وجود داشته و دارد. این علاقه‌مندی هم از طرف سرمایه‌گذار دولتی و یا خصوصی و هم از سمتِ تولیدکنندگان خارجی وجود داشته است، لیکن به دلیل دغدغه‌هایی که در کنار تولید اثر برای رویکردهای تربیتی و صیانت از سوابق ارزنده وجود دارد، در این مقوله با وسواس بیشتری کار پیش می‌رود و مورد به مورد در شورای سیاست‌گذاری سینمایی کانون بحث و تبادل نظر و تصمیم‌گیری می‌شود.
 * جایگاه انیمیشن ایران در خاورمیانه،آسیا و در نهایت جهان کجاست؟
انیمیشن روز دنیا در استودیوهایی تولید می‌شود با زیر ساخت قوی و چرخه اقتصادی مناسب که باعث می‌شود تولیداتی بسیار گران‌قیمت توسط متخصص‌ترین کارشناسان به وجود آید. این آثار گذشته از مفاهیم و رویکرد متفاوتِ فرهنگی که دارند، از هر لحاظ تا آخرین نقطه امکان، تحت حمایت کمپانی‌هایِ قدرتمند پخش قرار دارند. فاصله ما با این تولیدات فعلاً زیاد به نظر می‌رسد. تولید در آسیا نیز در این سال‌ها با رشد و جهشی بی‌سابقه روبرو بوده است. اکنون هند یکی از تولیدکنندگان اصلی آسیا محسوب می‌شود، در حالی که می‌توان گفت تا قبل از 1990 سابقه‌ای در این زمینه نداشته است. در حال حاضر تولید انیمیشن با کیفیت مطلوب و متناسب در کشور ما به سطح قابل قبولی رسیده است و خریداران منطقه‌ای در این زمینه وجود دارند. متأسفانه رقابت در این زمینه هر روز دشوارتر می‌شود. کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس که تا چند سال قبل در زمینه‌های فرهنگی فعالیت قابل توجهی نداشته‌اند، اکنون با همه توان و انرژی مشغول سرمایه‌گذاری در این موارد هستند.
* انیمیشن خانگی یا به تعبیری سوپرمارکتی چه آسیبی به انیمیشن ایران،مخاطبان و به خصوص کودکان می‌زند؟
- فعلاً نمی‌توان این مورد را به‌درستی آسیب‌شناسی کرد. هنوز این بازار برای انیمیشن ناشناخته است و نمی‌توان آن را رد یا تایید کرد، اما باید درباره چگونگی نظارت بر این روند بیشتر بحث شود تا به محلی برای ارائه آثار بی‌کیفیت تبدیل نگردد.
* تاثیر جشنواره پویانمایی بر تولید انیمیشن در ایران چه اندازه است؟
- تنها نمایشگاهی که آثار انیمیشن تولید شده در ایران و جهان را می‌توان یکجا دید و مقایسه کرد، همین جشنواره پویانمایی تهران است. البته جشنواره‌های زیادی برگزار می‌شود با رویکردهای متفاوت که بخش‌هایی در ارتباط با انیمیشن دارند، اما جشنواره پویانمایی کانون، محل معتبری برای ارزیابی تخصصی این تولیدات است. جایگاه قدرتمندی که این جشنواره اکنون در میان متخصصان و تولیدکنندگان حرفه‌ای کشور دارد باعث می‌شود تا کانون برای ادامه این مسیر ارزشمند راسخ بماند.