کودکان با نمایش عروسکی مسوولیت‌پذیر می‌شوند

مهم‌ترین ویژگی هنر نمایش عروسکی رشد خلاقیت و ایجاد مسوولیت‌پذیری در کودکان و نوجوانان است.

داریوش علومی کارشناس هنری کانون استان اردبیل در گفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این مطلب افزود: نمایش عروسکی بر جنبه‌های فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان تأثیر مثبت و عمیقی می‌گذارد.
وی خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین ویژگی جنبه‌های فردی آن، می‌توان به رشد خلاقیت، تخلیه روانی، آموزش مبانی نمایش و کشف استعداد اشاره کرد. نظم و انضباط گروهی، محترم شمردن عقاید و نظرهای دیگران و مسوولیت پذیری نیز از جنبه‌های اجتماعی آن به شمار می‌رود.
کارگردان نمایش "دوست من کیه؟" در ادامه خاطرنشان کرد: در فعالیت‌های نمایشی کانون هنوز ابعاد روش فرآیند محور مشخص نشده است. به طوری‌که بعضی‌ها فرآیند محور بودن را با فرایند تولید اثر نمایشی اشتباه می‌گیرند به همین خاطر مجبور می‌شوند به محصول کار اهمیت بدهند و در نتیجه به ورطه برآیند محوری می‌افتند.
کارشناس هنری کانون استان اردبیل با بیان این‌که متن در هنر نمایش عروسکی، معیارهای زیادی دارد، افزود: تعدادی از متن‌ها بنیادی و پایه‌ای هستند و نمایش‌نامه عروسکی را از غیرعروسکی تفکیک می‌کند. به عنوان مثال حرکت شخصیت‌های متن نمایش‌نامه عروسکی با غیرعروسکی تفاوت‌های عمده‌ای دارد و دنیایی که در متن عروسکی خلق می‌شود، غیرواقعی بوده و با دنیای نمایش‌نامه‌های غیر عروسکی تفاوت دارد.
وی همچنین گفت: در نمایش، متونی ارزشمند است که اصول را به نحو مطلوب رعایت کند. شخصیت‌پردازی، گره‌افکنی و گره‌گشایی، ایجاز در دیالوگ‌ها، بافت دراماتیک (نقطه شروع، اوج و پایان) و... از جمله این اصول به شمار می‌روند.
علومی در ادامه اضافه کرد: مسوولان کانون ارزش زیادی برای هنر نمایش عروسکی قایل هستند و سعی می‌کنند از این وسیله تربیتی به نحو مناسبی در تربیت اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون استفاده کنند.
وی معتقد است در بخش مربیان و تربیت یافتگان کانون، اتفاق‌های خوبی افتاده است و تمهیدهای مسوولان، سبب شده کیفیت نمایش‌ها به مراتب بهتر از گذشته باشد.
در مراکز کانون منابع خوبی برای نمایش‌نامه وجود دارد ولی کافی نیست؛ با این حال وجود دامنه گسترده‌ای از منابع در یک مرکز سبب خواهد شد مربی با دیدی قوی‌تر در این عرصه ورود پیدا کند و اعضا را به نحو صحیح‌تری راهنمایی و هدایت کند.
گفتنی است نمایش "دوست من کیه؟" یکی از برگزیده‌های مرحله منطقه‌ای جشنواره نمایش عروسکی کانون است که قرار است روز جمعه اول شهریور در جنگ شبانه جشنواره کشوری در اراک به نمایش درآید.

پانزدهمین جشنواره کشوری نمایش عروسکی به میزبانی اراک روز 2 شهریور به کار خود پایان می‌دهد.