برگزیدگان پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی در اراک جایزه گرفتند

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اراک، جوایز خود را دریافت کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هیأت داوران این جشنواره متشکل از حسن دادشکر، علی‌اکبر حلیمی و محسن عظیمی‌پویا و داوران نوجوان شامل پگاه صمدی، علی کاظمی و کیانا ابطحی در بخش اعضای مراکز کانون، تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره را به ترتیب رتبه اول تا سوم به نمایش‌های عروسکی "دوستی باور نکردنی" کار اعضای مرکز کانون بیرجند در استان خراسان جنوبی، "پرپروک" کار اعضای مرکز کانون مریوان دراستان کردستان و "گرگ قصه‌ها" کار اعضای مرکز شهریار کانون استان تهران، اهدا کردند.
بر اساس این گزارش هیأت داوران در بخش مربیان و اعضای ارشد کانون نیز 4 نمایش "گرگ‌نامه، "پرنده‌های قالی"، "مرغک بودن" و "یخی که عاشق خورشید شد" را‌ به ترتیب در چهار گروه (الف، ب، ج و  د) رتبه‌بندی کرد.
هیأت داوری پانزدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی همچنین در بخش مربیان و اعضای ارشد مراکز کانون در 7 بخش آفیش و بروشور، موسیقی، طراحی و ساخت صحنه، طراحی و ساخت عروسک، عروسک گردانی، نویسندگی و کارگردانی برگزیدگان خود را معرفی کرد.
بر همین اساس هیأت داوران در بخش طراحی و اجرایی آفیش و بروشور هیچ گروهی را حایز رتبه اول ندانست و جایزه دوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به فاطمه برمال برای نمایش عروسکی "پرنده‌های قالی" از مرکز شماره 1 کانون استان اردبیل تعلق گرفت.
در عین حال، گروه داوری در بخش ساخت و انتخاب موسیقی، جایزه خود را به صورت مشترک به شادی پاکزاد برای نمایش "مرغک بودن" از مرکز کانون مهاباد استان آذربایجان غربی و پرستو جاوید برای نمایش "پرنده‌های قالی" از مرکز شماره 1 کانون استان اردبیل اختصاص داد.
همچنین در بخش طراحی و ساخت صحنه جایزه هیأت داوران به طور مشترک به اسرین ابراهیمی برای نمایش "مرغک‌بودن" از مرکز مهاباد کانون استان آذربایجان غربی و نوشین فرهادی برای نمایش "یخی که عاشق خورشید شد" از کانون استان چهارمحال و بختیاری تقدیم کرد.
بر اساس این گزارش، هیأت داوران در بخش طراحی و ساخت عروسک هیچ گروهی را حایز رتبه اول ندانست و جایزه دوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به فاطمه برمال برای نمایش "پرنده‌های قالی" از مرکز شماره 1 کانون استان اردبیل اهدا شد.
گروه داوری همچنین در بخش عروسک‌گردانی جایزه خود را به صورت مشترک به محمد وطن‌خواه، محمدرضا راستگو، محمد شاه‌محمدی عروسک‌گردانان شخصیت گرگ نمایش عروسکی "گرگ‌نامه" از کانون شهرستان بیجار در استان کردستان و فاطمه برمال به خاطر شخصیت پیرزن و طوقی برای نمایش "پرنده‌های قالی" از مرکز شماره 1 کانون استان اردبیل تعلق گرفت.
بر همین اساس در بخش نویسندگی، محمدتقی اسماعیلی برای نمایش "پرنده‌های قالی" از مرکز شماره 1 کانون استان اردبیل لوح تقدیر و جایزه نقدی هیأت داوران جشنواره را دریافت کرد.
در عین حال در بخش کارگردانی، یاسر هاشم‌زاده از کانون استان اردبیل برای نمایش "گرگ‌نامه" لوح تقدیر و جایزه نقدی هیأت داوران جشنواره را به دست آورد.
هیأت داوران همچنین در بخش اعضای مراکز کانون، 5 اثر "بزک جنگلی شاه" از کانون استان سیستان و بلوچستان را به خاطر ارایه هویت بومی و محلی و استفاده از گویش و زبان محلی، "سنگ‌ها بی‌گناهند" از کانون استان آذربایجان غربی به دلیل ایده خلاق در نگارش متن، "خاله سوسکه" از کانون استان اردبیل به دلیل ساخت و پرداخت عروسک و دکور خلاق، "به دنبال فلک" از کانون فارسان چهار محال و بختیاری به خاطر شیوه خلاق در اجرا و "موری‌ها و تارتاری" از کانون استان آذربایجان غربی به خاطر نظم گروهی در اجرا شایسته تقدیر دانست.
اعضای هیأت داوری در بخشی از بیانیه خود خاطرنشان کرد: پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون در استان مرکزی یکی از صحنه‌های جان‌بخشی، خنداندن و گریاندن، سعی و تلاش برای نمایش توانمندی‌ها و خلاقیت‌های فرایندی کودکان و نوجوانان و مربیان و هنرمندان کانونی از سراسر میهن اسلامی است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: نمایش عروسکی نقطه ثقل فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون و هنر جذاب و ترکیبی از واسطه‌های اصلی تعلیم و تربیت اسلامی یعنی هنر، ادبیات و بازی و سرگرمی‌هاست که تقریباً همه فعالیت‌های مراکز کانون را در خود یک‌جا جمع کرده است.
سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون در این مراسم از دست‌اندرکاران هنرهای نمایشی در سازمان‌های فرهنگی خواست به هنر نمایش عروسکی به عنوان یک زبان بین‌المللی و شیوه‌ای مناسب برای آموزش‌های غیر مستقیم، توجه بیشتری نشان دهند.
محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون و رییس جشنواره در بخشی دیگری از این آیین ضمن ارایه گزارشی از روند برگزاری جشنواره ایجاد روحیه اعتماد به نفس و ارایه الگو را از مهم‌ترین اهداف و رسالت‌های این جشنواره برشمرد و گفت برگزاری 36 جشنواره در سطوح استانی منطقه‌ای و کشوری در شرایط فعلی تغییر مدیریت در کشور و وضعیت مالی سازمان‌ها کار بسیار سختی است که خوش‌بختانه در کانون به خوبی انجام شد.
محمدتقی حقی مدیرکل کانون استان مرکزی نیز ضمن تشکر و قدردانی از حاضران در آیین خاطرنشان کرد استان مرکزی مهد شخصیت‌های بزرگ تاریخی ایران همچون پروفسور محمود حسابی، عباس سحاب، قائم‌مقام فراهانی، دکتر محمد قریب بوده و نگین اصلی این استان حضرت امام خمینی(ره) است.
رونمایی از لوح فشرده 4 نمایش‌نامه‌ مربیان کانون شامل "گرگ‌نامه" نوشته یاسر هاشم‌زاده، "پرنده‌های قالی" نوشته فاطمه برمال، "یخی که عاشق خورشید شد" نوشته نوشین فرهادی" و "مرغک بودن" نوشته شادی پاکزاد و اجرای سرود کانون توسط اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره 4 کانون اراک از جمله برنامه‌های این مراسم بود.  
در این آیین شماری از مسوولان استانی مانند معاون سیاسی استاندار، فرماندار اراک، معاون مدیر کل امور اجتماعی استاندار، مسوولان آموزش و پرورش استان، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه فرهنگیان و معاونان و مشاوران مدیرعامل ونزدیک به 20 مدیرکل ستادی و استانی کانون سراسر کشور حضور داشتند.
پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون روز 2 شهریور در اراک به کار خود پایان داد.