عروسک‌های کودکان در اراک جان گرفتند

عروسک‌های نمایشی در اراک با دست‌های خلاق اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور جانی تازه گرفتند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، جنب و جوش و تحرک عروسک‌های برگزیده نمایشی مرحله نهایی پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز کانون سراسر کشور در اراک از صبح 31 مرداد 1392 آغاز شد تا کودکان و نوجوانان شرکت کننده در این رویداد هنری فضایی شاد و سرشار از تحرک و نشاط را در سالن محل برگزاری جشنواره تجربه کنند.
پردیس شهید باهنر شهر تاریخی و فرهنگی اراک از روز 31 مرداد تا 2 شهریور میزبان 12 گروه نمایشی شامل 8 گروه از اعضای و 4 گروه از مربیان و اعضای ارشد مراکز کانون است که طی این سه روز با یکدیگر به رقابتی صمیمی خواهند پرداخت.
حضور این گروه‌ها از 7 استان کشور به تنوع و گوناگونی این جشنواره افزوده است و این ویژگی، در دکورها، لهجه‌ها و زبان‌ها و موسیقی نمایش‌ها کاملا آشکار است.
در عین حال فضای برخی از این نمایش‌ها سرشار از رنگ و موسیقی و عروسک است و کودکان و مربیان آنان در آثار خود گاهی از موسیقی‌های اصیل ایرانی استفاده می‌کنند گاهی هم این فضا با آهنگ‌های امروزی و مدرن جلوه‌ای از این تنوع را به نمایش می‌گذارد.
این نمایش‌ها البته مسیری سخت و طولانی را طی کرده‌اند و 12 اثر منتخب از خلال رقابت‌های 31 جشنواره‌ی استانی و 4 جشنواره منطقه‌ای و از بین 475 اثر شامل 58 نمایش مربیان و 417 نمایش اعضا برگزیده شده‌اند.
در همین حال بخش مربیان بخش جدیدی در جشنواره است تا آثار این هنرمندان بزرگ‌سال از این دوره جداگانه ارزیابی شود و نقش و به اصطلاح جای پای مربیان در آثار اعضا کم‌رنگ‌تر شود.
در این میان صبح روز نخست «گرگ‌نامه» عنوان اولین نمایش جشنواره بود که مربیان کانون استان کردستان بر روی صحنه بردند و در آن رابطه‌ی یک گرگ و جوجه را در قالبی کاملا طنزآمیز و صمیمی به نمایش گذاشتند.
«بزک جنگلی شاه» کار اعضا کانون استان سیستان و بلوچستان و «عروسی خاله سوسکه» کار اعضا کانون استان اردبیل دو نمایش دیگری بود که صبح روز اول با موفقیت بر روی صحنه رفت.
بعد از ظهر همین روز حاضران در سالن پردیس شهید باهنر تربیت معلم اراک به تماشای نمایش‌های «موری‌ها و تارتاری» کار اعضا کانون آذربایجان غربی، «گرگ قصه‌ها» کار اعضا کانون تهران و «پرنده‌های قالی» کار اعضای مرکز کانون استان تهران نشستند.
دو کارگاه آموزشی نیز با عنوان‌های «نمایش سایه‌ای» برای اعضای شرکت کننده در جشنواره توسط «داریوش علومی» و «جان بخشی به عروسک‌های نمایشی» توسط «بهناز مهدی‌خواه» برای مربیان شرکت کننده در جشنواره برگزار شد، کارگاه‌ها در روز دوم جشنواره نیز ادامه می‌یابد.
یک نشست تخصصی نیز برای کارشناسان هنری کانون توسط بهرام شاه محمدلو بعد از ظهر روز نخست برگزار شد.
در همین حال تریلی سیار کانون نیز نمایش‌هایی را طی این روزها در سطح شهر اراک بر روی صحنه می‌برد.
پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز فرهنگی، هنری کانون سراسر کشور طی روزهای 31 مرداد تا 2 شهریور در اراک برگزار می‌شود.