نمایش عروسکی را به خانه‌ها و مدرسه‌ها ببریم

نمایش عروسکی از جمله فعالیت‌هایی است که باید به عنوان یک ابزار مهم تربیتی در میان خانواده‌ها و در مدارس فراگیر شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از گفته‌های مدیرعامل کانون است که در نشست رسانه‌ای تشریح برنامه‌های پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون بر آن تاکید کرد.
سیدصادق رضایی در بیان اهمیت این هنر به ویژگی‌های اجرای آن برای کودکان و با کودکان اشاره کرد و گفت: این ابزار می‌تواند روابط بین خانواده‌ها را گرم‌تر کند، واژگان لغات کودکان را افزایش دهد و آن‌ها را به فعالیت‌های اجتماعی و گروهی تشویق کند.
وی در عین حال لذت‌ از بازی با عروسک را که در خلال آن کودکان با جانداران و طبیعت و غیر جانداران احساس هم‌ذات پنداری می‌کنند، بسیار با اهمیت دانست و گفت عروسک به تفکر بچه‌ها یعنی همان بازی بسیار نزدیک است و فکر کردن کودکان که از تخیل آن‌ها نشات می‌گیرد با فکر کردن بزرگ‌سالان متفاوت است.
مدیرعامل کانون در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد که نمایش عروسکی به عنوان یک کار گروهی بسیار مورد توجه سیاست‌گزاران کانون است چرا که حضور بچه‌ها در جمع و اجرای یک فعالیت هنری گروهی باعث می‌شود آنها در بزرگسالی جمع‌پذیر شوند و در تصمیم‌گیری‌های خود، با دیگران مشورت کنند.
رضایی در همین زمینه به سخنان مقام معظم رهبری استناد کرد و گفت ایشان در آخرین سفر استانی خود بر ترویج روحیه کنجکاوی و پرسش‌گری، کار جمعی و همکاری با یکدیگر، مطالعه و کتاب‌خوانی و دوری از هرگونه تنبلی در میان کودکان تاکید داشتند و به اعتقاد ما نمایش عروسکی از جمله فعالیت‌هایی است که ما به این هدف می‌رساند.
وی در عین حال تاکید کرد که برای کانون آن‌چه در نمایش عروسکی بر روی صحنه اجرا می‌شود، چندان مهم نیست بلکه پشت صحنه و فرآیندهای ساخت یک نمایش و تاثیرات تربیتی مربیان بر کودکان، اهمیت بیشتری دارد.
مدیرعامل کانون توضیح داد که هر سال بیش از 500 نمایش عروسکی توسط اعضا و مربیان کانون در سراسر کشور تهیه می‌شود که بدین ترتیب در دوسالانه نمایش عروسکی کانون نزدیک به 1هزار نمایش با هم به رقابت می‌پردازند.
رضایی همچنین یادآور شد که نمایش‌های کانون در سطوح نمایش اعضا، نمایش خلاق، نمایش مربیان و آثار حرفه‌‌ای گروه‌های بیرونی تقسیم بندی می‌شود که نمایش‌های گروه‌های بیرونی در سالن‌های مختلف کانون یا روی تریلی سیار آن اجرا می‌شود.
در این نشست حسین موذن دبیر پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی توضیح داد که این جشنواره با حضور 12 گروه نمایشی شامل 8 گروه از اعضا و 4 گروه از مربیان و اعضای ارشد کانون طی روزهای 31 مرداد تا 2 شهریور در اراک برگزار می‌شود.
وی به ویژگی خاص این جشنواره اشاره کرد و گفت برای اولین بار بخش ویژه‌ای برای ارایه آثار مربیان کانون در جشنواره ایجاد شده است و 4 نمایش از بین 17 نمایشی که در جشنواره‌های منطقه‌ای کانون با هم رقابت داشتند، در این جشنواره حضور دارند.
مدیر مرکز آفرینش‌های هنری و تئاتر کانون یادآور شد مربیان کانون به عنوان کسانی که بیشترین وقت خود را صرف کودکان و نوجوانان می‌کنند بیش از هر کس دیگری می‌توانند با نمایش‌های خود روی بچه ها تاثیر بگذارند که امسال با ارایه 58 اثر مشارکت خوبی در جشنواره داشتند.
موذن همچنین در همین حال گفت 4 نمایش مربیان - که به جشنواره کشوری راه یافته است - ضبط و فیلم آن در اختیار 800 مرکز کانون در سراسر کشور قرار می‌گیرد.
به گفته‌ی وی امسال در 31 جشنواره‌‌ی استانی و 4 جشنواره منطقه‌ای بیرجند، اردبیل، شیراز و یاسوج در مجموع 475 گروه نمایشی حضور داشتند که 417 گروه آن را اعضای مراکز کانون تشکیل می‌دادند.
دبیر جشنواره از حسن دادشکر، محسن عظیمی پویا و علی اکبر حلیمی به عنوان داوران جشنواره نام برد و در عین حال گفت که کارگاه‌های آموزشی جشنواره برای مربیان و کارشناسان کانون توسط حسین فدایی حسین، بهناز مهدی‌خواه و داریوش علومی برپا می‌شود.
او همچنین از موفقیت آثار نمایشی تولیدی کانون در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی هم خبر داد و گفت این آثار مورد حمایت کانون هستند و از سوی کانون تولید شده‌اند.
محمد باقر آدوسی رییس شورای سیاست‌گزاری جشنواره و معاون فرهنگی کانون نیز بر این نکته تاکید کرد که تاریخ امر و نهی و حافظه محوری در فرآیند تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان سپری شده است و باید با ابزارهای مورد علاقه بچه‌ها همچون نمایش عروسکی با آن‌ها سخن گفت.
وی فرآیند پرورش را امری مستمر دانست و گفت نباید این مساله را امری آنی و گذرا بدانیم.
محمد تقی حقی مدیرکل کانون استان مرکزی و مدیر اجرایی جشنواره نیز توضیح داد که این دومین باری است که کانون استان مرکزی میزبانی جشنواره کشوری نمایش عروسکی کانون را بر عهده گرفته‌ است.
وی از حضور مسوولان استان مرکزی در مراسم گشایش و مراسم پایانی جشنواره خبر داد و اظهار امیدواری کرد برگزاری این رویداد هنری در اراک باعث ایجاد تحولی در عرصه‌ی نمایش عروسکی استان مرکزی شود.
حقی همچنین گفت که تریلی باسابقه کانون نیز طی روزهای برگزاری جشنواره در اراک 10 تا 15 بار نمایش‌هایی را در سطح شهر و بوستان‌های آن برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌کند.
مدیراجرایی جشنواره در عین حال حضور عروسک‌های غول پیکر در سطح شهر و اجرای جنگ شبانه را از جمله برنامه‌های جنبی جشنواره برشمرد.
نشست خبری تشریح برنامه‌های پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز کانون صبح روز یک‌شنبه 27 مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون استان تهران برگزار شد.