ارایه راه‌کارهای تازه به نمایش‌گران عروسکی در جشنواره‌ها

کارگردان شرکت‌کننده در پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون بر لزوم ارایه راه‌کارهای به روز و نو در کارگاه‌‌ها و نشست‌های تخصصی حاشیه این رویداد هنری تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نوشین فرهادی کارگردان نمایش «یخی که عاشق خورشید شد» و مربی مرکز فرهنگی‌هنری جونقان در استان چهارمحال و بختیاری معتقد است این کارگاه‌‌ها و نشست‌های تخصصی حاشیه جشنواره از اهمیت زیادی برخوردار است و نتایج آن در نهایت به رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.
وی در ارزیابی روند برگزاری جشنواره نمایش عروسکی کانون گفت: پرهیز از رقابتی کردن جشنواره باعث کاهش استرس، تنش و ضربه‌ روحی به اعضا و مربیان در گروه‌های مختلف می‌شود.
وی افزود: نمایش عروسکی فعالیتی گروهی است و در کانون این فعالیت بیشتر توسط نوجوانان انجام می‌شود و این کار گروهی که یک نیاز اساسی در جامعه است به وسیله نمایش عروسکی نهادینه‌ می‌شود و در روند اجرایی آن تمامی اعضای گروه بدون دخالت مستقیم مربی به طراحی و اجرای مراحل یک نمایش می‌پردازند و مربی، تنها نقش هدایت‌گر را به صورت غیرمستقیم ایفا می‌کند.                  
فرهادی در زمینه تاثیر نمایش عروسکی برآموزش و تربیت کودکان خاطر نشان کرد: همه فعالیت‌های کانون یک واسطه تربیتی هستند و نمایش عروسکی نیز یک ابزار به شمار می‌رود که اثرگذاری تربیتی پیامدهای آن است چرا که زمانی که یک نمایش در حال اجرا است تشویق‌، خنده، یا نارضایتی تماشاگران مشخص، و بازخورد و تاثیرآن قابل لمس می‌شود حتی پیام‌های مهم انسانی را هم در قالب نمایش می‌توان به اجرا گذاشت که چنین آموزش با ارزشی در تربیت کودکان و نوجوانان بی‌تاثیر نیست.  
این کارگردان نمایش عروسکی کانون یادآور شد درمیان هنرهای نمایشی، هنر تئاتر به دلیل زنده بودن و ارتباط نزدیک بامخاطب دربیننده اثر گذار است وقتی عروسک‌ها نقش‌آفرینان صحنه باشند بازیگردانی خوب وشخصیت‌بخشی بدیع و نومی‌تواند در ذهن کودکان ماندگار شود وحتی به صورت نماد درآید و بازتاب هنرنمایش عروسکی نه تنها درگروه نمایش بلکه بر تماشاگران تاثیر‌گذار است.    
مربی مرکز فرهنگی‌هنری کانون جونقان اصول و ساختار خوب، متن انتخابی مناسب گروه سنی، مفهوم تازه و نو، گویایی و قابلیت اجرایی داشتن را از معیار‌های یک متن نمایشی خوب عنوان کرد و افزود: هماهنگی در میان اعضای گروه نمایش،  به کارگیری و استفاده مناسب از ابزار و وسایل خلاق، جدید و موسیقی خلاقانه در ساخت و انتخاب اجرای کلی از ویژگی‌های گروه‌های راه یافته به مرحله نهایی جشنواره بود.
فرهادی در مورد نقش مربی در تولید نمایش‌های کتاب‌خانه‌ای اضافه کرد: نمایش عروسکی کتاب‌خانه‌ای یعنی خلاقیت و واردشدن به دنیای فانتزی که با استفاده از خلاقیت اعضا و با هدایت مربی در کانون صورت می‌گیرد و قابلیت اجرا در هرمکان را داراست و تنها اعضا در پیشبرد و اجرای آن دخیل هستند و مربی یک نقش هدایت‌گر را در آن ایفا می‌کند.
مرحله کشوری پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون از 31 مرداد در مجتمع پردیس شهید باهنر شهر اراک آغاز و تا دوم مرداد ادامه دارد.