جشنواره نمایش‌نامه ‏خوانی رضوی فرصتی برای جبران کمبود متون نمایشی

برگزاری جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی رضوی یک خدمت تاریخی به ادبیات نمایشی است و فرصتی را برای جبران کمبود متون نمایشی در کشور فراهم می‌آورد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مسوول دبیرخانه‌ی دومین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی رضوی در این باره گفت که برگزاری دو دوره از این جشنواره در سال‌های 1390 و 1391 باعث شد تا به برکت نام امام رضا(علیه‌السلام) و عشق و ارادت اعضا و مربیان کانون به این امام همام، حدود300 متن نمایشنامه طی دو سال در اختیار کانون قرار بگیرد که البته امری بی‌‌سابقه است شاید در 30 سال گذشته ما توانسته باشیم تنها نزدیک به 30 عنوان نمایش‌نامه در کانون منتشر کنیم.
علی اکبر حلیمی در جریان برگزاری نمایشگاه‌دست‌آوردهای جشنواره‌های رضوی کانون در تهران در عین حال تصریح کرد که این حجم از آثار، باعث غنی‌شدن حوزه‌ی ادبیات نمایشی در کانون شده است و اگر بپذیریم که دست‌کم حدود 10 درصد از این آثار قابل توجه  و دارای کیفیت بالایی باشند به نظر به هدف خود نزدیک شده‌ایم البته در میان این نمایش‌نامه‌ها ایده و نگاه‌های نوآور و خلاق به وفور وجود دارد و نام برخی نویسندگان حرفه‌ای نیز در میان  خالقان آن به چشم می‌خورد کانون هم قرار است به زودی یک یا چند اثر برگزیده این جشنواره را منتشر کند.
کارشناس مسوول هنری کانون استان خراسان رضوی در همین حال توجه به نمایش‌نامه‌خوانی را یکی از دست آوردهای دیگر این جشنواره برشمرد و یادآور شد این فعالیت در دنیا به عنوان یک شیوه‌ی رسمی و دانشگاهی شناخته می‌شود مانند شب‌های شعر و قصه. اما در ایران متاسفانه به جز در برخی محافل دانشگاهی و تخصصی به این امر بهای لازم داده نمی‌شود در حالی که با استفاده از این فعالیت می‌توانیم به قوت و ضعف متون نمایشی به خوبی پی‌ببریم.
وی اذعان داشت که به جز کانون هیچ مرجع و نهاد رسمی در کشور تاکنون اقدام به اجرای فعالیت نمایش‌نامه‌خوانی - به صورت رسمی و جشنواره‌ای - برای کودکان نکرده است و کانون با تکیه بر نزدیک به 50 سال سابقه‌ی فعالیت خود در حوزه‌ی تئاتر ابتکار عمل به خرج داد و بار دیگر این فعالیت را احیا کرد.
حلیمی توضیح داد که در مرکز تئاتر با سابقه‌ی کانون به صندوقچه‌ای حاوی نمایش‌نامه‌های نوشته شده توسط نوجوانان دست پیدا کرده است که برخی از نویسندگان آن اکنون به چهره‌های مشهوری در حوزه‌ی تئاتر و تئاتر عروسکی کانون تبدیل شده‌اند.
او ادامه داد این ایده را با تکیه بر همان تجربه‌های پیشکسوتان کانون از 10 سال پیش مطرح کردیم که نمایش‌نامه‌خوانی با توجه به ظرفیت‌های نهفته و ارزان و قابل دسترس بودن اش، در مقایسه با تئاتر کم هزینه و سریعتر آماده شدن و ایجاد فرصتی مناسب برای تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن کودکان و نوجوانان، می‌تواند به عنوان یکی از فعالیت‌های رسمی کانون در نرم افزار کتاب‌داری مراکز کانون ثبت شود که البته این امر هنوز محقق نشده است.
حلیمی همچنین گفت که جشنواره به رشد این فعالیت در کانون سرعت داده است و در حال حاضر نزدیک به 280 مرکز کانون در سراسر کشور به نمایش‌نامه‌خوانی روی آورده‌اند به نظر برای جا انداختن این مهم در دیگر مراکز، باید دوره‌های آموزشی منظّمی برای مربیان برگزار کنیم.
وی در ادامه به مقایسه‌ی آماری جشنواره دوم با دوره‌ی قبلی پرداخت و خاطرنشان کرد که آثار رسیده به دومین جشنواره نمایشنامه‏خوانی رضوی از رشدی 110درصدی برخوردارو مشارکت استان‌ها نسبت به دوره اول از 14 استان به 21 استان و مشارکت مربیان و اعضا در سراسر کشور نیز به بیش از 70 درصد افزایش یافته بود.   

 دو دوره‌ی این جشنواره توسط کانون استان خراسان رضوی و در چهارچوب جشنواره‌های 8 گانه‌ی کارگروه کودک ونوجوان جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) برگزار شد.

حلیمی در پایان توضیح داد که سومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی قرار است در سال آینده توسط کانون استان همدان برگزار شود.
گفتنی است نمایشگاه دست‌آوردهای کارگروه کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) که هم‌زمان با دهه مبارک فجر از روز 14 بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون آغاز شده است روز 19 بهمن به کار خود پایان خواهد داد.