والدین از هنر قصه‌گویی برای آموزش و تربیت فرزندان استفاده نمایند

۲۰   مهر ماه ۱۴۰۱ ،  مرحله استانی بیست و چهارمین دوره جشنواره بین المللی قصه‌گویی مازندران هم‌زمان با پنجمین روز هفته ملی کودک در ساری آغاز شد و تا و ۲۱ مهرماه ادامه دارد . 

ژیلا خاکپور، مسؤول مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری شهرستان نور، یکی از قصه‌‎گویان این دوره از جشنواره است که با قصه: «آفتاب پرست عجیب» در بخش  ملی / زنان ومردان شرکت نموده است.

والدین از هنر قصه‌گویی برای آموزش و تربیت فرزندان استفاده نمایند

او در گفتگویی با روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران گفته است: پیش از آمدن به کانون درباره قصه‌گویی اطلاعاتی نداشتم اما بعد از حضورم در کانون به واسطه اینکه این هنر، یکی از فعالیت‌های شاخص کانون است؛ با هنر قصه‌گویی مانوس شدم و به واسطه دوره‌های آموزشی که دیدم و تجاربی که از دیگران و جشنواره‌ها کسب نمودم، قصه‌گو شدم.

خاکپور با اشاره به اینکه دو بار موفق به کسب رتبه نخست جشنواره قصه‌گویی در مرحله استانی شده است از علاقه وافرش به قصه‌گویی صحبت کرد و افزود: معمولا قصه‌هایم شبیه کتاب نیست؛ بعد از مطالعه قصه، آنرا دو، سه بار می نویسم، سپس با مطالبی که از خودم اضافه می‌نمایم آنرا  بازنویسی می‌کنم.

او در مورد انتخاب قصه‌هایش گفته است: برای انتخاب قصه‌هایم می‌ بایست در ابتدا خودم از قصه خوشم بیاید و بعد سلیقه مخاطب را می‌سنجم و در نهایت با توجه به هدفی که دنبال می‌کنم، قصه‌ام را برای مخاطب که اغلب  کودک و نوجوانان هستند بیان می نمایم.

مربی مسؤول کانون پرورش فکری نور از تجربه آموزشی خود در حوزه قصه‌گویی هم صحبت کرد و بیان داشت: به خانواده‌ها هم قصه گویی را آموزش دادم و چگونگی تبدیل قصه نوشتاری به گفتاری را به علاقه‌مندان آموختم.

این قصه‌گو در ادامه گفت: درواقع به بچه ها نیز آموزش می‌دهم که چگونه قصه بنویسند و چگونه بخشی از قصه‌ها  را حذف و اضافه کنند و با خیالات و نگاه خود درهم آمیزند و به روایت دربیاورند.

خاکپور با اعتقاد به اینکه قصه یک ابزار تربیتی است که والدین می‌توانند از این هنر برای تربیت فرزندان و آموزش آنان استفاده نمایند، اظهار داشت: بچه‌ها، مادران و پدران آینده جامعه هستند و بر همین اساس معتقدم، یک پدر و مادر باید قصه‌گویان توانمندی هم باشند.

او در پایان این گفتگو تاکید کرد: خانواده ها به علایق کودکان توجه نموده و بفهمند  که کودکانشان به چه نوع قصه‌هایی اهمیت می‌دهند تا بر آن اساس از هنر قصه‌گویی و به صورت غیر مستقیم برای  آموزش و تربیت فرزندان بهره برند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =