قصه‌ نقش آموزشی و تربیتی در کودک ونوجوان دارد

داور مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره قصه‌گویی در مازندران گفت: قصه، نقش آموزشی و تربیتی برای کودکان ونوجوانان دارد.

به گزارش  روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی ۲۰ و ۲۱ مهرماه سال جاری در سینما کانون ساری برگزار شد.

مریم فلاحی نرمی، یکی از داوران مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی، مربی مسؤول مرکز فرهنگی هنری نشتارود، برگزیده کشوری جشنواره بین‌المللی قصه گویی رضوی سال ۹۱- منتخب  کشوری چندین دوره جشنواره بین المللی قصه گویی  و مدرس کارگاه‌های قصه‌گویی و شاه‌نامه‌خوانی و فن بیان است که با او گفت‌و گو کردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که قصه‌گوها از چه نظر مورد سنجش و داوری قرار می‌گیرند، گفت: در سال جاری تلاش شد تا داوری به صورت سلیقه‌ای نباشد و برای هر بخش سنجه‌هایی در نظر گرفته شده است.

فلاحی با بیان اینکه داوری هر کدام از بخش‌های قصه‌گویی مراحل خودش را دارد، ادامه داد: یک سری از داوری‌ها هم در دو مرحله بر اساس انتخاب قصه  و اجرای قصه صورت‌پذیرد.

وی اجرای قصه از سوی شرکت‌کنندگان بخش‌های مختلف را خوب ارزیابی کرد و افزود: در نگاه کلی مربیان کانون و شرکت کنندگان بخش آزاد اجرای خوبی داشتند.

این داور در پاسخ به این سؤال که تاثیر قصه‌گویی برروی آموزش به کودکان و نوجوانان چه میزان می‌دانید، گفت: شاید قصه‌گویی در نگاه نخست تنوعی و سرگرمی باشد اما در عمق آن برویم صدها مطالب آموزشی در آن نهفته است و در واقع نقش تربیتی دارد.

فلاحی ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر قصه‌گویی فراگیر شده است، در ۲۰سال گذشته شاید نمی‌شد درباره آن حرف زد و در حد یک شعار بود اما امروزه می‌بینیم که در کلاس‌های درس و حوزه‌های مدیریت، کسانی که فن بیان بهتری دارند و می‌توانند در جمع صحبت کنند از اعتماد به نفس بهتری برخوردارند.

وی با بیان اینکه در بخش کودکان و نوجوانان هم تاثیر قصه گویی را می توانیم در نحوه برقراری ارتباط آنان با جامعه و هم‌سالان ببینیم، اضافه کرد: در دوره کنونی

تنها چیزی که ما می توانیم به کودک خود آموزش دهیم چه در قالب یک مربی یا معلم این است که آنان را به خواندن کتاب و هم چنین قصه‌گویی سوق دهیم.

این داور جشنواره در پاسخ به این پرسش که خانواده‌ها برای خرید کتاب داستان به چه مواردی توجه کنند، گفت: هر کتاب یا داستانی، کتاب مناسب نیست، کانون برند معتبر است و کتاب‌هایش  در بخش آموزش  بهترین هستند، با توجه به اینکه ما قصه می‌خوانیم تا ارزش‌های اخلاقی را بیاموزیم، این موضوع در کتاب‌های کانون و فعالیت‌هایش مشهود است.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد تا در خرید کتاب تنها به زرق و برق جلد کتاب و تبلیغات اطرافین توجه نکنند بلکه این موضوع که از کدام انتشارات و برای چه گروه سنی است را مورد توجه قرار دهند.

فلاحی در پاسخ به این سئوال که هدف از برگزاری جشنواره را چه می دانید، گفت: مهم ترین هدف جشنواره قصه‌گویی این است که فرهنگ قصه‌گویی شکل گیرد و این موضوع تا زمانی که ما کتاب نخوانیم و برای جشنواره خود را آماده نکنیم، انجام نمی‌شود.

در نهایت می توان هدف از برگزاری جشنواره قصه‌گویی را ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی عنوان کرد و با توجه به اینکه در جشنواره استانی شرکت کنندگان و مسئولین استانی بیشتری شرکت می‌کنند که این اقدام می تواند زمینه را برای توجه به فعالیت‌های کانون و همکاری در این بخش به وجود آورد.

قصه‌ نقش آموزشی و تربیتی در کودک ونوجوان دارد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =