کد خبر: 343569
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
بازدید 18
کودکان و نوجوانان تهران و دماوند شهاب باران «برساووشی» را تجربه کردند

اعضای انجمن نجوم استان تهران به همراه سایر علاقه مندان در ویژه برنامه «به آسمان نگاه کن» مهمان مرکز علوم و مرکز تخصصی نجوم دماوند بودند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، اعضای انجمن نجوم استان تهران به همراه سایر علاقه مندان در ویژه برنامه  « به آسمان نگاه کن» مهمان مرکز علوم و مرکز تخصصی نجوم دماوند بودند.  

«به آسمان نگاه کن» ویژه برنامه ای با محتوای ترویجی علم نجوم و رصد آسمان و شهاب باران برساووشی بود که با هدف ترویج و توجه به پدیده های نجومی و تاثیر آنها بر زمین به همت انجمن نجوم استان، در مرکز علوم و مرکز تخصصی نجوم شهرستان دماوند در شامگاه ۲۲ و ۲۳ مردادماه ۱۴۰۳ با حضور جمع کثیری از علاقه مندان کودک و نوجوان به همراه خانواده ها و  با هدایت مربیان علمی برگزار شد.  

شهاب باران برساووشی پدیده ای نجومی است که هر ساله از اواخر تیرماه شروع و تا اواسط شهریور ادامه دارد. اوج شهاب باران امسال در شامگاه ۲۲ مردادماه گزارش شد که البته با تربیع ماه نیز همزمان بود. این همزمانی موجب شد تا علاقه مندان به عکاسی از آسمان شب نیز در این رصد شهاب بارانی در کنار اعضای انجمن باشند.  

«به آسمان نگاه کن»  با اجرای برنامه در پلانتاریوم، چگونگی پیدا کردن صورت فلکی برساووشی، جهت یابی در فضای باز با کمک گرفتن از ستاره قطبی، برگزاری کارگاه و ارائه کلیپی در خصوص چرایی و چگونگی ایجاد و حرکت شهاب باران ها و در نهایت رصد و عکاسی از ماه برگزار شد.

کودکان و نوجوانان تهران و دماوند شهاب باران «برساووشی» را تجربه کردند

دکتر احسان کریمی مسئول مرکز نجوم دماوند در خصوص شهاب باران برساووشی در شامگاه ۲۲ آذرماه که با حضور ۹۰ نفر برگزار شد، گفت: امسال به دو دلیل امکان مشاهده شهاب باران بصورت واضح وجود نداشت؛ یکی به دلیل آلودگی نوری بسیار زیاد در کلان شهر تهران و شهرستان های اطراف آن و د دلیل دوم به خاطر ابری بودن آسمان.

وی افزود: تدوین برنامه های مکمل مانند جهت یابی جغرافیایی در آسمان، توضیح نقش هوش فضایی در درک بهتر موقعیت ستارگان و سایر اجرام آسمانی و استفاده از پلانتاریوم توانست مخاطبان کودک و نوجوان را با این پدیده آشنا کند.

همچنین سیده سعیده موسوی مربی متخصص نجوم مرکز علوم، برنامه رصد شهاب باران برساووشی را در شامگاه ۲۳ مرداد ماه برای ۴۰ نفر از اعضای انجمن نجوم مرکز به همراه والدین شان و سایر علاقه مندان به آسمان شب برگزار کرد.

همراهی اعضای ارشد که در سال های گذشته، از فعالان انجمن نجوم مرکز بودند به غنای فعالیت های علمی مرکز افزود.  

کودکان و نوجوانان تهران و دماوند شهاب باران «برساووشی» را تجربه کردند

موسوی درباره رصد شامگاه ۲۳ مردادماه گفت: قرابت برنامه رصد شهاب باران، با تربیع ماه و همزمانی آن با جلسه تکمیلی کارگاه های تخصصی نجوم تابستانه موجب شد تا تمامی اعضای کارگاه های تخصصی نجوم نیز در کنار اعضای انجمن، تجربه ی تازه ای را درک کنند.

 موسوی در ادامه خاطرنشان کرد:  با وجود آلودگی نوری زیاد، توانستیم آموزش کاملی از صورت های فلکی مانند مثلث تابستانی، دب اکبر و شناسایی ستاره قطبی و جهت یابی جغرافیایی در آسمان را برا اعضا داشته باشیم.

برنامه های رصدی متناسب با پدیده های نجومی بصورت منظم و ماهانه در مراکز تخصصی علوم و نجوم استان تهران برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =