-
گفتوگو با برندهی جایزهی ویژهی جشنوارهی قصهگویی
آن ۱۱ کودک روستایی منتظر من هستند
مربی سیار روستایی کانون پرورش فکری که از سوی رئیس بیستویکمین جشنوارهی بینالمللی قصهگویی به صورت ویژه شایستهی تقدیر شناخته شد از قصهگویی به عنوان یک ابزار تربیتی بیهزینه یاد کرد.
-
قصهگویی میراث فرهنگی کشورهاست
عباس جهانگیریان نویسنده و پژوهشگر معتقد است اگر آموزگاران، دورههای قصهگویی و نمایش خلاق را بگذرانند، و همزمان قصهگویان و نمایشگران به مدرسهها راه پیدا کنند، جریانهای بزرگ قصهگویی در کشور شکل میگیرد. این نمایشنامهنویس که کارنامهی او در حوزهی ادبیات نوجوان نیز غنی است طی گفتوگویی دربارهی بایدها و نبایدهای این حوزه سخن گفت.
-
در گفتوگو با علی خانجانی مطرح شد:
امکان ثبت قصههای ایرانی در بزرگترین مرجع قصهشناسی جهان
«فرهنگ قصهشناسی یلدا» به کوشش علی خانجانی و از سوی انتشارات کانون پرورش فکری با هدف حفظ و نگهداری قصههای شفاهی و معرفی به قصهگویان، دانشجویان و کلیهی دوستداران تحقیق در زمینهی فولکلور، ادبیات شفاهی و عامیانهی ایران منتشر شده است.
-
رئیس هیاتداوران مرحلهی منطقهای جشنوارهی قصهگویی
همه به شنیدن قصه نیاز دارند
علی خانجانی در گفتوگویی به تشریح روند داوری مرحلهی منطقهای بیستویکمین جشنوارهی بینالمللی قصهگویی و تغییرهای آن نسبت به سالهای گذشته پرداخت. او اکنون بهعنوان یکی از داوران بخش ملی مرحله پایانی جشنواره نیز انتخاب شده است.
-
رودخانهی قصهگویی در ترکمن صحرا جاری است
افسانهها و داستانهای فولکلور چهطور ثبت و نگهداری میشوند؟ چند تا از این داستانها باقی ماندهاند؟ چند عنوان از این داستانها از بین رفتهاند؟ اینها سوالهایی است که هر ساله، در روزهای برگزاری جشنواره بینالمللی قصهگویی مطرح میشود. سخن از داستانهای پرمحتوایی به میان میآید که تاریخ یک شهر را ساخته و یا منتقل کرده است. داستانهایی که از سوی قصهگویان کمی روایت میشوند و در دل مردمی دور از پایتخت میمانند. آنها در شبنشینیها و جشنها و بازیها مطرح میشوند. همین بهانهی کوچک کافی است که به سراغ ادبیات فولکلور مناطق برویم و دربارهی آنها جستوجو کنیم.
-
در گفتوگو با عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تشریح شد:
بررسی اسباببازیها از منظر روانشناسی
در حاشیهی برگزاری چهارمین جشنوارهی ملی اسباببازی، سهیل رحیمی، دکتری روانشناسی تربیتی، به تشریح کارکرد انواع اسباببازیها و تاثیر بازیدرمانی بر کودکان پرداخت. مدرس رسمی آموزش مهارتهای زندگی از دانشگاه تهران ضمن تاکید بر اهمیت بازیکردن پدرومادر با کودک بیان کرد که این بازیها بر رشد تواناییهای حرکتروانی و ذهنیشناختی کودکان تاثیری مستقیم دارد.
-
در بررسی نقش فرهنگی و رسانهای اسباببازیها مطرح شد؛
اسباببازی بستری برای شخصیتپردازی
رییس کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فنآوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی ریاست جمهوری، بحث شخصیتپردازی در انتقال الگوهای تربیتی از طریق تولیدات فرهنگی مانند اسباببازی را مهم دانست.
-
فرهنگسازی برای استفاده از اسباببازی!
مدیر موسسهی بازی درمانی «هفت سنگ» معتقد است استفاده از اسباببازی نیازمند فرهنگسازی در این زمینه است تا خانوادهها به چشم یک وسیلهی تزئینی یا دورریختنی به آن نگاه نکنند؛ بلکه ارزش درمانی آن را نیز در نظر بگیرند.
-
درخواست تولیدکنندگان اسباببازی چیست؟
تشکیل اتحادیه و تصویب اسباببازی به عنوان کالای فرهنگی
نایبرئیس انجمن تولیدکنندگان اسباببازی با اشاره به نقش این کالا در رشد و پرورش کودکان، بر اهمیت تاسیس اتحادیه اسباببازی و تصویب آن به عنوان یک کالای فرهنگی تاکید کرد.
-
گفتوگو با پلیس شاعر و قصهگو؛
قصههای سرگرد
مسئول آموزش فرهنگ ترافیک کرمانشاه با قصهی «شیشه» که برگرفته از تجربیات شخصی اوست در بیستویکمین جشنوارهی قصهگویی شرکت کرده است. این سرگرد راهنماییورانندگی که گویندهی رادیو ترافیک کرمانشاه هم هست، در طول سال نیز با حضور در کتابخانههای کانون پرورش فکری فرهنگ ترافیک را با شعر و قصه به کودکان آموزش میدهد.
-
ایجاد فرصت برابر مطالعاتی برای کودکان با نیازهای ویژه
مریم محمدخانی، نویسنده و پژوهشگر حوزهی کودک معتقد است هرچند در حوزهی ترجمه آثار مناسبی دربارهی کودکان با نیازهای ویژه منتشر میشود اما با شناسایی خلاءها و نیازهای موجود در این حوزه میتوان آثاری برای این کودکان منتشر کرد تا آنها نیز از حق دسترسی به آثار ویژهی خودشان برخوردار باشند.
-
در گفتوگو با مسوول موزه مطرح شد؛
مشارکت بازدیدکنندگان در مجموعهسازیهای موزه کودک
زهرا اطهری در پی آشنایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان عضو مرکز طی سالهای 1347 تا 1355 همکاری خود را از سال 1363 به عنوان مربی هنری با کانون آغاز کرد و طی دورههای کاری، مسوولیتهای متفاوتی از سطح کمک کارشناس تا کارشناس مسوول معاونت فرهنگی را برعهده داشته است.
-
مدیرکل آفرینشهای ادبی و هنری خبر داد:
آیندهی امیدبخش سینمای کانون با تشکیل انجمن سینماگران نوجوان
مدیرکل آفرینشهای ادبی و هنری کانون از تشکیل انجمن سینماگران نوجوان در کانون خبر داد و این اتفاق را آغاز موج جدید فیلمسازی و تربیت فیلمسازان کانونی دانست.
-
با کارگاههای کانون آشنا شویم:
تماشای دنیا از دریچهی دوربین عکاسی
عکاسی یکی از فعالیتهای هنری است که با هدف پرورش روحیهی تیزبینی، افزایش توجه کودکان به محیط اطراف و کسب دیدگاه شخصی از سوی آنها در کتابخانههای کانون پرورش فکری انجام میشود.
-
در گفتوگو با نویسنده و کارگردان نمایش «گیسو طلا» مطرح شد
نگاه کانون به تئاتر تخصصی است نه تجاری
بهاره میرزاپور، نویسنده و کارگردان که این روزها در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله نمایش «گیسو طلا» را به روی صحنه دارد معتقد است نگاه کانون به مقولهی تئاتر نگاهی تجاری نیست؛ بلکه تفکر هم پشت سر این نگاه وجود دارد. این کارگردان، تئاتر را به دلیل باورپذیر بودن و لحن غیرمستقیم از موثرترین شیوهها برای آموزش به کودکان میداند.
-
گفتوگو با ابراهیم فروزش دربارهی روند شکلگیری سینمای کودک
کانون، ریشههای سینمای نو ایران را بهوجود آورد
ابراهیم فروزش کارگردان آثار موفقی همچون «خمره» و «کلید»، از برجستهترین سینماگران ایرانی است. او فارغالتحصیل رشتهی کارگردانی از دانشگاه هنرهای دراماتیک است و فعالیت سینماییاش را از سال 1349 در مرکز سینمایی کانون شروع کرده و علاوه بر فیلمنامهنویسی و کارگردانی تجربیات گرانبهایی از سالها حضور در کانون پرورش فکری و همکاری با برجستهترین هنرمندان ایرانی دارد. به همین بهانه دربارهی چگونگی شکلگیری مرکز سینمایی کانون، رشد جریان فیلم کودک و شرایط حال حاضر سینمای کودک در ایران پای صحبتهای فروزش نشستیم.به عنوان مقدمه کمی دربارهی شروع فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزهی سینما و شکلگیری جریان سینمای کودک در ایران صحبت کنید.