آموزش و پژوهش پشتوانه‌ی هدف‌های سازمانی

در ادامه برگزاری هم‌اندیشی مدیریت‌های ستادی معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گزارش فعالیت‌های یک ساله و برنامه‌های پیشِ روی دو مدیریت آفرینش‌های ادبی و آموزش و پژوهش ارایه شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بهمن کاظمی مدیرکل آموزش و پژوهش کانون، در این نشست با بیان این مطلب گفت: به لحاظ کمّی سعی می‌کنیم حداکثر توان‌مان را برای برنامه‌ریزی آموزشی به کار ببریم.
مدیرکل آموزش و پژوهش کانون گفت: بودجه، پشتیبانی، تعداد کارشناسانی که در استان‌ها رابط ما هستند محدودند و همین امر آموزش‌ها و برنامه‌هایی را که دنبال می‌کنیم، دست‌خوش تغییرات می‌کند.
کاظمی گفت: ما سعی می‌کنیم برنامه‌های آموزشی را هر‌چه قوی‌تر برگزاری کنیم و از مدیران ستادی و استانی توقع داریم تا با این مرکز همکاری داشته باشند.
کاظمی با بیان این که همکاران ما نیازهای آموزشی متنوعی دارند و مرکز آموزش کانون محدودیت در برگزاری دوره، ساعات و اعتبارات دارد تصریح کرد: فراگیران ما نیز هم سطح نیستند البته یادگیری از یک‌دیگر، از مزایای این دوره‌های آموزشی است.
مدیرکل آموزش و پژوهش کانون یادآور شد: برای همکاران زیر 60 ساعت نیز دوره‌های آموزشی برگزار کردیم  تا بدون آموزش وارد مراکز نشوند. امسال هم برای همکاران خدمات مراکز فرهنگی و هنری که حدود 890 نفر بودند دوره آموزشی ضمن خدمت برگزار شد.
وی تصویب رشته تربیت مربی امور فرهنگی کودکان و نوجوانان کاردانی و تصویب کارشناسی همین رشته را از دیگر برنامه‌های انجام شده در این 9 ماه عنوان کرد.
تدوین برنامه‌های آموزشی برای 300 دوره پیش‌بینی شده شامل 60 دوره غیر اختصاصی و 240 دوره اختصاصی برای مربیان فرهنگی، ادبی، سیار و کارشناسان، نقد و بررسی کتاب نمایش خلاق، برنامه سالیانه دوره‌ها و پودمان آموزشی، تجهیز و نوسازی مرکز آموزش برای برگزاری دوره‌های آموزشی از دیگر بحث‌های این مدیریت بود که در این همایش مطرح شد.
از دیگر نکات گفته شده در این نشست می‌توان به بررسی اثر بخشی دوره‌های آموزشی عمومی و بدو خدمت، به‌روز رسانی بانک اطلاعات مدرسان، تجهیز و ساماندهی منابع آموزشی کتاب‌خانه آموزش، بررسی پودمان‌های آموزشی، برگزاری کارگاه تخصصی ارزیابی، نحوه برگزاری دوره و نحوه آموزش استاد اشاره کرد.
مریم صباغ‌زاده مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی کانون نیز در این نشست، هدف اصلی این واحد را تربیت در جهت تثبیت ارزش‌هایی که مورد قبول کانون است؛ دانست.
وی با بیان این که ادبیات یک ابزار در خدمت تربیت است گفت: جنس ادبیات در خدمت تربیت و پرورش بوده است و فرهنگ ما به این مساله توجه دارد.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی کانون یادآور شد: برای رسیدن به هدف اصلی بایستی نظارت و هدایت بر کار کارشناسی داشته باشیم.
وی گفت: 326 مربی تمام وقت و 387 مربی پاره وقت زیر 30 ساعت و 64 رابط ادبی 38 کارشناس ادبی - که حدود 500 نفر می‌شوند - با این مرکز همکاری دارند.
صباغ‌زاده با اشاره به این که بحث کارگروه‌ها برای ما مهم است افزود: مهم‌ترین هدف فرعی ما جلوگیری از هدر رفت انرژی‌ها است.
محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون نیز در این نشست گفت: آموزش مکاتبه‌ای یک نوآوری جدید است باید روش‌های جدید خلق کرد و طرح‌های جدید ارایه داد.
آدوسی با بیان این که تقویت کتاب‌خانه‌های مجازی باید انجام شود گفت: جلوی انجام هر کار یک علامت سوال گذاشته و هدف از انجام آن کار را مشخص کنیم.
وی یادآور شد: بحث بازدید از استان‌ها توسط کارشناسان آفرینش‌های ادبی خیلی مهم است که در این مدیریت باید به آن پرداخته شود.
معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: در نشست دو پنجره کانون، مربی ما تا سطحی می‌تواند اعضا را هدایت کند و بعد از آن باید به افراد متخصص سپرده شود.
حل مشکل سرانه پایین مطالعه کتاب‌های غیر درسی توسط کودکان و نوجوانان با تکیه بر یک عزم ملی در مراکز کانون، استمرار هدایت و نظارت بر کارگاه‌های ادبی خلاق، شعرسرایی و داستان‌نویسی خلاق، استمرار برنامه تجربه ادبی موفق سراسر کشور در قالب یک کتاب آموزشی، استمرار انتخاب طرح‌های برگزیده استان‌ها و در ج در نشریه پژواک از موضوع‌های مطرح شده در این جلسه بود.
از دیگر بحث‌های مطرح شده در این نشست می‌توان به برگزاری کارگروه‌های میانی، بررسی برنامه‌های ادبی استان‌ها، برنامه دفترهای ادبی و بررسی آثار، نظارت بر جشنواره‌های ادبی در رشته‌های تخصصی این مرکز   شامل خاطرات زیارت، شعر رضوی و برنامه‌های مشاعره و شعرخوانی رضوی، آموزش مربیان تمام وقت و پاره وقت، آموزش کارشناسان ستادی و استانی، برنامه نشست سالیانه ارزیابی فعالیت‌های ادبی، توجیه برنامه‌های مدیریت آفرینش‌های ادبی اشاره کرد.
همچنین انتشار شماره 17 نشریه روشنان پژوهش با موضوع شعر کودک ونوجوان تا پایان امسال از دیگر خبرهایی بود که در این نشست به آن اشاره شد.
هم‌اندیشی مدیریت‌های ستادی معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روزهای سوم و چهارم دی 1392 در تهران برگزار شد.