انتشار 10 کتاب‌کار برای بازنگری در فعالیت‌های کانون تا پایان دی

نتایج ارزیابی‌ها و بازنگری‌های تخصصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حیطه‌ی فعالیت‌های مراکز فرهنگی، هنری خود در قالب ده کتاب کار منتشر می‌شود و در اختیار این مراکز قرار می‌گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نزدیک به 4 سال پیش معاونت فرهنگی کانون با تشکیل کارگروه‌های ویژه‌‌ای در مدیریت‌های ستادی و استانی خود بیش از 30 عنوان فعالیت را مورد بررسی و بازنگری قرار داد تا مراکز کانون گام در مسیرهای تازه‌ای در عرصه‌ی فعالیت‌های خود بگذارند.
در همین حال به گفته‌ی نرگس شیخ سفلی کارشناس مسوول معاونت فرهنگی کانون 10 عنوان از این کتاب‌کارها قرار است تا پایان دی امسال پس از بررسی و اصلاحات احتمالی در اختیار مراکز قرار گیرد.
وی در نشست هم‌اندیشی و ارایه گزارش عملکرد یک‌ساله این معاونت در زمینه تدوین کتاب‌کار گفت: این اقدام با هدف بازنگری در فعالیت‌های مراکز کانون با استفاده از دانش و تجربه افراد خبره در حوزه کودک و نوجوان در قالب گروه‌های فکری برای ارتقا و بهبود فعالیت‌ها صورت گرفت.
شیخ ‌سفلی افزود: با توجه به تازه و نو بودن این اقدام و نبود تجربه علمی و عملی کافی، این طرح در برخی مواقع با توقف‌هایی در روند اجرایی مواجه شد که با کمک و همکاری کارشناسان و مربیان کانون و تعیین روند کاری با تشکیل کارگروهای میانی که متشکل از افراد متخصص بود روند تدوین کتاب‌ها پیگیری شد.
وی در ادامه در زمینه پروژه بررسی مباحث نظری که از خروجی‌های کارگره‌های کشوری بود خاطر نشان کرد: در بررسی‌های انجام گرفته این نتیجه حاصل شد که با توجه به ظرفیت‌های مراکز کانون در کشف و پرورش استعدادهای کودکان باید با ایجاد پیوند‌ها در برخی فعالیت‌های کانون و پرهیز از انجام  کارهای سلیقه‌ای، بازنگری‌هایی در این حوزه صورت بگیرد.
بر این اساس با تشکیل گروه‌های فکری، مساله‌شناسی و تدوین‌آن به صورت مکتوب انجام گرفت و از افراد صاحب‌نظر و آشنا با فعالیت‌های کانون مانند: «دکتر خسرو باقری»، « پرفسور حسین لطف آبادی»، «دکتر محمد مهرمحمدی» و «دکتر علیرضا حسن‌زاده» دعوت به‌عمل آمد تا به عنوان گروه مشاوره در این زمینه راه‌کارهای مناسب را شناسایی و برای اجرا ارایه کنند که امیدواریم بتوانیم به نتیجه مطلوبی در این بخش دست پیدا کنیم.
کارشناس مسوول معاونت فرهنگی کانون تشکیل شوراها و کمیته‌های فرهنگی برای شناسایی و رفع مسایل و مشکلات موجود در مدیریت‌های ستادی را از دیگر برنامه‌ای این معاونت طی یک‌سال گذشته عنوان کرد که برنامه‌ریزی منابع انسانی، تجهیز و به روز رسانی منابع موجود و مورد نیاز مراکز و ساماندهی آیین‌نامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی از جمله وظایف این شورا‌ها محسوب می‌شود.
هم‌چنین سودابه امینی دیگر کارشناس حوزه معاونت فرهنگی در ارایه گزارش عملکرد این حوزه با اشاره به شیوه‌نامه انتخاب مربیان برتر مراکز کانون گفت: در حال پژوهش در زمینه بازنگری احتمالی در این زمینه هستیم.
وی آسیب‌شناسی طرح امانت‌دهی عروسک‌های دارا و سارا در مراکز فرهنگی‌هنری - که از 3 سال پیش آغاز شده - را از دیگر برنامه‌های این بخش عنوان کرد.
دراین نشست معصومه باقری مسوول دبیرخانه جشنواره‌های رضوی کانون نیز گزارشی از روند اجرای برنامه‌های سال پیش و تغییرات صورت گرفته در شیوه‌نامه اجرایی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (علیه‌السلام) ارایه کرد.
نرگس جعفری دیگر کارشناس مسوول معاونت فرهنگی نیز ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های انجم شده در برگزاری هفته ‌ملی کودک در بیان برنامه‌های آتی این معاونت به استمرار فرآیند برنامه‌ریزی در این حوزه و تعیین اهداف کلی و ویژه کانون یادآور شد: تشکیل شورای کارشناسی به منظور تبیین و تدوین انتظارات ستادی و استانی در قالب بند‌های مختلف از برنامه‌های این حوزه است.
وی در استمرار برنامه‌های تربیتی مراکز فرهنگی نیز برگزاری نشست‌های آسیب‌شناسی، طراحی و ارایه قالب‌های پیشنهادی برای تدوین برنامه‌های سالانه و نظارت بر عملکرد استان‌ها و رفع ابهام‌هایی که از بازخورد مناسب برخوردار نبودند را از دیگر پیش بینی‌های صورت گرفته عنوان کرد.
نشست هم‌اندیشی و ارایه گزارش عملکرد یک‌ساله معاونت فرهنگی کانون روزهای سوم و چهارم دی 1392 در تهران برگزار شد.