اطلاعات مراکز کانون روی نقشه‌ی اینترنتی ایران

مکان استقرار و مسیر حرکت مراکز ثابت و سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور بر روی نقشه جغرافیایی آن‌لاین ایران جانمایی شده و در قالب یک سامانه‌ی اینترنتی به زودی در معرض دید کاربران قرار می‌گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این نقشه بخشی از سامانه‌ی جامع فعالیت‌های مراکز کانون است که قرار است جایگزین سامانه‌ی قدیمی شود که از سال 1385 فعالیت‌های این مراکز را ثبت و جمع‌آوری می‌کند.
در این میان زهرا اطهری کارشناس مسوول معاونت فرهنگی کانون توضیح داد که در حال حاضر اطلاعات فعالیت‌های مراکز کانون در قالب نرم‌افزار به صورت نسخه‌های غیر اینترنتی دریافت و در نهایت در سایت این معاونت در دسترس کاربران قرار می‌گیرد ولی با راه‌اندازی نسخه جدید این اتفاق به صورت آن‌لاین صورت خواهد گرفت.
وی البته یادآور شد که سطح دسترسی کاربران نیز در این سامانه تعریف خواهد شد.
به گفته‌ی وی طرح اطلس مجازی کانون امکان دسترسی مردم و مخاطبان را به مکان استقرار مراکز ثابت و مسیر حرکت و پوشش کتاب‌خانه‌های سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌های پستی فراهم می‌آورد.
اطهری آخرین آمار تعداد مراکز کانون را در مجموع 898 مرکز شامل 752 مرکز ثابت، 10 مرکز سیار شهری، 85 مرکز سیار روستایی و 51 کتاب‌خانه پستی در سطح کشور عنوان کرد.
طراح سامانه جدید نرم‌افزار کتابداری کانون نیز در نشست هم‌اندیشی و ارایه گزارش عملکرد یک‌ساله معاونت فرهنگی کانون، ویژگی‌های فنی و امکانات این سامانه را تشریح کرد و گفت: سایت جدید سه مولفه‌ی گزارش‌گیری کتاب‌داری، اطلس جغرافیایی و نرم‌افزارها را مدیریت خواهد کرد در این زمینه هر کاربر وارد سامانه می‌شود و با تعریف سطح دسترسی  و با کلیک‌کردن بر روی هر استان، اطلاعات تمامی مراکز را داخل نقشه مشاهده می‌کند.
به گفته‌ی «حمید ایمنی» مشاهده‌ی پراکندگی مراکز، قدرت بزرگ‌نمایی بر روی نقشه در سه سطح، امنیت بالا و امکان ارایه‌ی اطلاعات به صورت آن‌لاین از ویژگی‌های این نقشه است.
وی توضیح داد که این نقشه به صورت مستقیم و با کیفیت بالا به صورت رسمی از موسسه‌ی گیتاشناسی تهیه شده است.
در نرم‌افزار کتابداری اطلاعات کامل کتاب‌خانه‌ها شامل تعداد کتاب، اعضا و فعالیت‌های آن و تعداد به امانت گرفته شدن کتاب‌ها و دیگر اطلاعات این فعالیت‌ها ارایه می‌شود.
محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون نیز در این هم‌اندیشی گفت که کانون به یک راهبرد نرم افزاری نیاز دارد تا بانک‌های اطلاعاتی متعدد آن از هم بهره‌برداری کنند و اطلاعات، به خوبی در اختیار مردم قرار بگیرد.
نشست هم‌اندیشی و ارایه گزارش عملکرد یک‌ساله معاونت فرهنگی کانون روزهای سوم و چهارم دی 1392 در تهران برگزار شد.