جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان اردیبهشت سال 93 برگزار می‌شود

برگزاری یازدهمین جشنواره ملی مطبوعات و رسانه‌های مجازی و خبرگزاری‌های کودک و نوجوان به نیمه نخست اردیبهشت سال آینده موکول شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این تصمیم پس از سفر مدیرعامل کانون به ساری و گفت‌وگو با استاندار مازندران و دست‌اندرکاران این رویداد ملی اتخاذ شده است.
علیرضا حاجیان‌زاده این خبر را در اولین نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در تهران در میان گذاشت و گفت که تعداد بسیار زیادی اثر در اختیار دبیرخانه قرار گرفته و روند داوری آن نیاز به زمان بیشتری دارد.
به گفته‌ی وی قرار بود این جشنواره سوم تا هشتم اسفند 1392 در مازندران برگزار شود اما حفظ جنبه‌ی ملی آن و بالابردن کیفیت داوری موضوع‌های بسیار مهمی است که باعث تغییر زمان برگزاری شد.
حاجیان‌زاده دو روز پیش که به ساری سفر کرده بود نیز در دیدار با استاندار مازندران در عین حال با بیان اهداف برگزاری جشنواره مطبوعات عنوان کرد: تاکنون به حوزه کودک و نوجوان کمتر توجه شده در حالی‌که پرداختن به موضوع کودک بسیار ضروری است.
وی معرفی آثار برتر حوزه کودک و نوجوان را از اهداف مهم این جشنواره عنوان و ابراز امیدواری کرد با حمایت استاندار و مسوولان مازندران جشنواره مطبوعات با کیفیت بالایی در مازندران برگزار شود.
مدیرعامل کانون با اشاره به این که میزبانی جشنواره ملی مطبوعات کودک و نوجوان پس از 20 سال برگزاری در تهران بنا به سیاست تمرکززدایی، به مازندران واگذار شده، ضمن اعلام حمایت معنوی و مساعدت مالی از این جشنواره بر به کارگیری ظرفیت‌های استانی و داوران حرفه‌ای برای داوری آثار تاکید داشت و ابراز امیدواری کرد تا این جشنواره با روی‌کرد فرهنگ‌سازی بتواند در تولید محتوای مفید برای کودکان و نوجوانان نقش موثری را ایفا و زمینه‌ای برای فعال‌تر شدن و تولید محتوا در استان‌ها و موج‌آفرینی و پویایی بیشتر در مسیر حمایت از آثار و نویسندگان این حوزه را فراهم کند.
حاجیان‌زاده در این دیدار که معاونان استاندار هم حضور داشتند ماهیت انقلاب اسلامی را ماهیتی فرهنگی عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری با تاکید بر فرهنگ به عنوان مهم‌ترین رکن نظام مقدس جمهوری اسلامی از این مقوله به عنوان یک اصل مهم در انقلاب یاد کرده‌اند.
حاجیان‌زاده با تشریح بیشتر ظرفیت‌های فرهنگی انقلاب تصریح کرد: برخی از مقوله‌ها مانند قشر جوان و نقش آن در جامعه در افکار عمومی جا افتاده است در حالی‌که قشر کودک و نوجوان از جایگاه و حساسیت بیشتری برخوردار است و‌باید با ظرافت بیشتری به آن پرداخته شود.
وی اظهار داشت: کانون با شناسایی و هدایت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کودکان و نوجوانان در مسیر استعدادهایشان با فعالیت در حوزه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و سایر موارد و دارا بودن مراکز ثابت و سیار در شهرها و روستاها، خدمات قابل ملاحظه‌ای را در حوزه‌ی فعالیت‌های فرهنگی ارایه می‌کند.
مدیرعامل کانون با تاکید بر مطالعه و کتاب‌خوانی به عنوان موثرترین فرایند یادگیری خاطرنشان کرد: موضوع مهم در خصوص یادگیری در کودک، خواندن است و این مقوله‌ای است که توجه به آن توانمندی و یادگیری را در این قشر بالا می‌برد.
حاجیان‌زاده یادآور شد: بر اساس آمارهای موجود سرانه مطالعه در کشور از رشد مطلوبی برخوردار نیست که باید با تلاش در این حوزه به رشد حداکثری دست یابیم.
این مسوول فرهنگی با اشاره بر به کارگیری برخی از مولفه‌های تقویت کننده در رشد مطالعه اظهار داشت: استفاده از عناصری همچون تصویر، نقاشی و ساختار موثر کلمات، می‌تواند در جذاب‌سازی مطالعه اثرگذار باشد.
وی از مطبوعات به عنوان یکی دیگر از مولفه‌های موثر در تقویت فرهنگ مطالعه و خواندن یاد کرد و افزود: اقبال عمومی در مطالعه مجله‌ها و مطبوعات بیشتر از کتاب است این در حالی‌ست که کودکان و نوجوانان به جهت شمارگان بیشتر مطبوعات به نسبت کتاب استقبال بیشتری از مطبوعات دارند.
مدیرعامل کانون گفت: کار مطبوعاتی کار اقتصادی نیست، به خصوص در حوزه‌ی کودک و نوجوان و اساسا توجیه اقتصادی نیز ندارد. اما با توجه به تاثیر گسترده و فراگیر مطبوعات در حوزه کودک و نوجوان، نیاز به حمایت این بخش فرهنگی است تا بتوانند به نحوه‌ی مطلوب‌تری رسالت خود را در این خصوص ایفا کند.
اشاره به جشنواره ملی مطبوعات کودک و نوجوان، محور دیگر سخنان حاجیان‌زاده بود که در این خصوص تصریح کرد: برگزاری این جشنواره از وظایف کانون نیست، اما با توجه به حوزه‌ی تاثیرگذاری، ما را برآن داشته تا این جشنواره را برگزار کنیم.
وی یکی از اهداف این جشنواره را شناسایی آثار و فعالیت‌های برتر حوزه‌ی کودک و نوجوان عنوان کرد و خاطر‌نشان ساخت: ارزیابی و حمایت آثار مفید این حوزه می‌تواند به ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر محتوا منجر شود.
 
اعلام حمایت استاندار از برگزاری جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان
استاندار مازندران، برگزاری جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان در مازندران را فرصت ارزشمندی برای نگاهی دوباره به جایگاه کودکان و نوجوانان دانست.
دکتر ربیع فلاحدر این دیدار افزود: حوزه فرهنگ همواره مظلوم واقع شده و کمتر به آن توجه می‌شود و انتظار داریم تا با مشارکت دست‌اندرکاران، این جشنواره به خوبی برگزار شود.
استاندار مازندران تاکید کرد: دریافت بیش از 14500 اثر در این جشنواره بیان‌گر ظرفیت‌های خوبی در این حوزه است و باید تلاش کنیم تا مفاهیم و معارف در قالب هنرمندانه ارایه شود و استانداری مازندران هم حمایت مادی و معنوی خود را از این‌گونه اقدام‌های فرهنگی و هنری که موجب موج آفرینی می شود، اعلام می‌کند.
وی یادآور شد: انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و توجه به فرهنگ با توجه با آرمان‌های حضرت امام(ره) و منویات مقام معظم رهبری از اولویت‌های اصلی ماست و در راستای توجه به حوزه فرهنگ باید به حوزه کودکان و نوجوانان هم توجه جدی شود و متاسفانه این بخش تاکنون مغفول مانده است.
 
استقبال گسترده، نشانگر ظرفیت بالای رسانه‌‌‌ای مازندران است
مدیرکل کانون مازندران و دبیر جشنواره ملی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی کودک و نوجوان در این دیدار با ارایه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در این حوزه افزود: در یازدهمین دوره جشنواره، به جهت فراگیری و گستردگی فعالیت‌های رسانه‌ای، بخش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی به جشنواره الحاق شد.
قاسم عزیززاده گرجی از استقبال بی‌نظیر فعالان رسانه‌ای از این جشنواره خبر داد و ظرفیت رسانه‌ای و مطبوعاتی مازندران را در برگزاری یازدهمین دوره‌ی جشنواره ملی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی کودک و نوجوان عامل بسیار موثری در این زمینه دانست.
بر اساس این گزارش تفکیک و دسته‌بندی آثار ارسال شده به جشنواره مطبوعات در حال حاضر آغاز شده است و جشنواره در نیمه‌ی نخست اردیبهشت سال 1393 برگزار می‌شود.

گفتنی است مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این سفر ضمن بازدید از اداره کل کانون پرورش فکری استان مازندران و دیدار با کارکنان کانون، از مراکز فرهنگی و هنری شماره 3 کانون ساری، نشتارود، دلگشا و همچنین اردوگاه شهید مهدی‌زاده دلگشا در چالوس و مجتمع رفاهی کانون‌سرای نشتارود بازدید کرد.