انسجام فرهنگی با حفظ فرهنگ‌های بومی‌

تنوع قصه‌ها شیرینی و حلاوت خاصی دارد و زیبایی و جمال ویژه‌‌ای به این نوع فعالیت‌ها می‌بخشد و می‌تواند در پاس‌داشت فرهنگ اصیل و بومی هر دیاری اهمیت خود را نشان دهد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی‌ و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خیام احمدی ‌قصه‌گوی برگزیده هفدهمین جشنواره بین‌المللی ‌قصه‌گویی، اهمیت دادن به فرهنگ‌های بومی را یکی از شیوه‌های درست استحکام فرهنگ کشور دانست و گفت: حفظ فرهنگ‌های بومی‌، انسجام فرهنگ هر ملتی را به دنبال دارد.
احمدی در ادامه حفظ خرده فرهنگ‌ها، ‌گویش‌ها و پوشش‌ها را شیوه‌ای ثابت و مقبول در حفظ ارزش‌ها در ادبیات کهن، تمدن، جغرافیا، فرهنگ و تاریخ هر ملتی دانست و افزود: امروزه گذر تاریخ ار شیوه‌ها و سبک‌های مختلف هنری و ادبی رئالیسم، سورئالیسم، مدرنسیم و اکنون پست مدرنیسم یک نوع بازگشت و شنا کردن در دریای فولکورها و سنت‌ها و اصالت‌هایش است و اگر به این اصالت‌های فرهنگ بومی در جشنواره‌ها بیشتر توجه شود حفظ ارزش‌های بومی سنتی و باستانی هر ملتی را رقم می‌زند.

قصه ابزاری مهم برای انتقال فرهنگ است
معصومه محمدی دیگر ‌قصه‌گوی کرمانشاهی برگزیده‌ی این جشنواره نیز قصه را ابزاری مهم برای انتقال فرهنگ‌ها و داشته‌های درست دانست و گفت: هر قصه می‌تواند در انتقال یک فرهنگ و آیین به نسل دیگر موثر باشد و می‌تواند قهرمان‌های یک نسل را به نسل دیگر معرفی کند و در حفظ فرهنگ‌های بومی ‌نیز اهمیت دارد.
به اعتقاد محمدی ‌قصه‌گویی در خانواده نیز می‌تواند نقش مهمی‌ را بر عهده بگیرد و مسایل تربیتی می‌تواند از طریق ‌قصه‌گویی به فرزندان آموزش داده شود. بچه‌ها با قصه‌ها و شخصیت‌های آن‌ها همذات‌‌پنداری می‌کنند و نکات مثبت اخلاقی را از آن‌ها یاد می‌گیرند و وادار می‌شوند که فکر کنند و از تجربه‌های شخصیت‌های قصه استفاده کنند.
این ‌قصه‌گو جشنواره را نیز مهم ارزیابی کرد و افزود: از آغاز جشنواره تا پایان آن انواع قصه‌ها مرور می‌شوند، انواع قصه‌ها بررسی و بیان می‌شود، مخاطبان آن‌ها را می‌شنوند و بحث و رقابت و داوری هم که باشد تلاش و انگیزه ‌قصه‌گویان برای بیان قصه‌ها بالاتر می‌رود.
وی روند رقابتی جشنواره را نیز قابل حذف دانست و گفت: اگر این اتفاق بیفتد اضطراب ‌قصه‌گویان در جشنواره بین‌المللی و مرحله‌ی نهایی کم می‌شود و ‌قصه‌گویان با اعتماد به نفس بیشتری در جشنواره بین‌المللی حضور دارند و قصه‌هایشان را با آرامش بیشتری که تاثیرگذاری آن بیشتر است، می‌گویند.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون 27 بهمن آغاز شد و تا روز 30 بهمن در مجتمع فرهنگی و هنری آفرینش واقع در سه راه 22 بهمن کرمانشاه ادامه دارد.