بر اساس علم هیدرودینامیک ربات بسازید

«روبو هیدرو» یک ربات بازوی هیدرولیکی است که امکان آموزش علم هیدورلیک و مکانیک را برای کودکان 6 سال به بالا در قالب ساخت ربات و به صورت پازل فراهم می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ناجی پیمان ضیایی، کارشناس ارشد مکاترونیک در طراحی ربات‌ها در توضیح اسباب‌بازی روبو هیدرو گفت: محصولی که در این غرفه ارایه شده یک ربات بازوی هیدرولیکی است. بچه‌ها با قطعات موجود در بسته می‌توانند بر اساس نحوه‌ی آموزش در لوح فشرده و بروشور راهنمایی، آن محصول نهایی را بسازنند.
او افزود: قطعات به صورت پازل به هم وصل می‌شوند و در پایان ربات بازوی هیدرولیکی ساخته می‌شود. همچنین بچه‌ها در کنار آن با مطالب علمی هیدرولیک و مکانیک نیز آشنا می‌شوند تا هم‌زمان هم جنبه‌ی سرگرمی و هم جنبه‌ی علمی داشته باشد.
به‌گفته‌ی ضیایی این اسباب‌بازی برای گروه سنی 6 سال به بالا مناسب است و تاکنون در نمایشگاه سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی استقبال خوبی از آن شده است.
طراح «روبو هیدرو» درباره‌ی فیلم آموزشی این وسیله توضیح داد: در بخش نخست فیلم آموزشی که برای این وسیله تهیه شده، معرفی تمام قطعات مکانیکی به دو زبان انگلیسی و فارسی آمده است. این کار دامنه‌ی لغات انگلیسی بچه‌ها را افزایش می‌دهد. در کنار آن توضیح مختصری درباره‌ی علم هیدرولیک آمده است که اطلاعات بچه‌ها را درباره‌ی این علم بالا می‌برد.
او درباره‌ی اهداف ارایه این بازی ادامه داد: چند هدف را در طراحی این اسباب‌بازی مد نظر داشتیم. یکی این‌که بچه‌ها بتوانند در ابتدا با رنگ‌بندی اسباب‌بازی جذب بشوند و آن را بسازند. دوم این‌که بچه‌ها این خلاقیت را در نحوه‌ی استفاده از سیلندرها و اعمال نیرو استفاده کنند. همچنین تجزیه و تحلیل کنند و این نیرو را به نوع دیگری برای جای دیگری تعریف کنند یا به کار ببرند. از سوی دیگر بچه‌ها با چیدمان قطعات و بر اساس قوانینی که برای آن‌ها تعریف شده هماهنگی بین عصب و عضله خودشان را هم افزایش می‌دهند. به عبارت دیگر هماهنگی و مهارت بچه‌ها را در نصب قطعات مکانیکی افزایش می‌دهد.
ضیایی با تاکید بر این‌که ایده‌ی ساخت این اسباب‌بازی ایده‌ی جدیدی نیست و حدود 12 سال پیش از سوی یک کانادایی ارایه شده است، گفت: طراحی محصول موجود از سوی من و ساخت آن با شرکت مهندسی ایده مکاترونیک ماد بوده است. ورود این محصول به بازار هم‌زمان با این جشنواره صورت گرفت و مجوز تولید را از شورای نظارت بر اسباب‌بازی دریافت کرده است.
سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا 28 مرداد 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب ادامه دارد.